معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تشریح کرد

جزئیات شرایط عزاداری ماه محرم

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در دستورالعمل عزاداری محرم امسال آمده است برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز و فضای بسته با سقف بالای 6 متر با تهویه مناسب و با تأیید کارشناسان مربوط، بلامانع است.
کد خبر: ۱۳۳۰۲۴۹

به گزارش جام جم آنلاین، حجت‌الاسلام عزت زمانی، معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با فارس اظهار داشت: باتوجه به تلاش‌های صورت گرفته از سوی کارشناسان کمیته تخصصی برگزاری مراسم در یک ماه گذشته با هماهنگی مسؤولان بهداشتی کشور، دستورالعملی مبتنی بر نظرات کارشناسان بهداشتی و دغدغه‌های کارشناسان مذهبی تهیه شد و به تصویب کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی کرونا نیز رسیده است.

وزیر کشور در ابلاغ دستورالعمل عزاداری محرم تسریع کند

وی گفت: این دستورالعمل از روز گذشته برای امضا و ابلاغ به وزیر کشور رسیده است که امیدواریم دکتر رحمانی فضلی هرچه سریع‌تر نسبت به ابلاغ آن اقدام کند تا هیأت‌های سراسر کشور و استانداری‌ها تکلیف خود را برای برگزاری مجالس عزاداری بدانند.

عزاداری در فضای مسقف با شروطی بلامانع است

عزت‌زمانی تصریح کرد: در این دستورالعمل آمده است که برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز و فضای بسته با سقف بالای ۶ متر با تهویه مناسب و با تأیید کارشناسان مربوطه بلامانع است. در این مراسم باید ظرفیت یک چهارم با فاصله‌گذاری از هر طرف ۲ متر رعایت شود و درهای خروجی کافی برای ورود و خروج تعبیه شود. در فضاهای مسقف حتماً باید تهویه مناسب وجود داشته باشد.

دسته‌ عزاداری امسال امکان‌پذیر است

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: دسته‌روی عزاداران حسینی در سطح محلات بلامانع است. البته دسته‌ها نباید از محله‌ای به محله دیگر بروند؛ بلکه در محلات خود به صورت ایستا و یا حرکت کوتاه به عزاداری بپردازند.

برگزاری روضه خانگی با سقف کوتاه و بدون تهویه ممنوع است

وی با اشاره به اینکه برگزاری هرگونه برنامه در فضای مسقف با سقف کوتاه و بدون تهویه مناسب ممنوع است. بر این اساس برگزاری روضه‌ های خانگی در فضاهای کوچک و بدون تهویه مناسب که منظور وسایل سرمایشی مانند کولر نیست، ممنوع است البته در سال گذشته نیز برگزاری روضه‌های خانگی کمتر بود و این مجالس یا به فضای باز رفته بودند و یا نذر خود را در دیگر هیأت‌ها هزینه کرده بودند.

ضمانت شرعی حفظ سلامتی مردم بر عهده مسؤولان هیأت است

عزت زمانی با اشاره به اینکه در تمام هیأت‌های بزرگ و مجالس فضای باز تقاضامندیم افراد دارای بیماری زمینه‌ای و یا دارای علائم اولیه بیماری حضور پیدا نکنند، گفت: ضمانت شرعی حفظ سلامتی مردم بر عهده مسؤولان جلسات است و باید بیش‌ترین دقت را برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تدابیر در نظر گرفته شده از سوی مسؤولان پزشکی داشته باشند تا ان‌شاءالله شاهد ابتلای افراد به بیماری نباشیم.

در ایستگاه‌ های صلواتی صف ایجاد نشود

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: برپایی ایستگاه‌های فرهنگی به صورت موکب در سطح شهر بلامانع است و برپایی ایستگاه‌های صلواتی با تاکید بر توزیع غیرمتمرکز اقلام و نذورات بسته‌بندی شده نیز مانعی ندارد. مسؤولان ایستگاه‌ها باید از تجمع و تشکیل صف جلوگیری کنند. در این زمینه مدیران هیأت‌ها و رابطان شهرداری توجیه خواهند شد.

اطعام به صورت بیرون‌بر باشد

وی در خصوص توزیع نذورات و اطعام نیز افزود: اطعام حتماً باید به صورت بیرون‌بر و بسته بندی بهداشتی باشد و از پهن کردن سفره و ایجاد صف طولانی باید پرهیز شود.

شهرها سیاه‌پوش می‌شوند

عزت زمانی تصریح کرد: امسال سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری مردم، هیأت‌های مذهبی و نهادهای مختلف با کمک شهرداری‌ها نسبت به فضاسازی محیطی اهتمام ویژه دارد تا چهره شهر را سیاه پوش و محرمی کنیم. در مناطق محروم و حاشیه‌نشین نیز ان‌شاءالله پشتیبانی لازم برای فضاسازی و اطعام را خواهیم داشت.

همکاری نهادهای مختلف با هیأت‌های مذهبی

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه با ابلاغ نهادها و سازمان‌های کشور مانند آموزش و پرورش و ... امسال مدارس، پارک‌ها و ورزشگاه‌ها در اختیار هیأت‌ها قرار می‌گیرد، گفت: از تمام مسؤولان هیأت‌ها تقاضامندیم در صورتی که محل اصلی هیأت ظرفیت اجرای دستورالعمل‌ها را ندارند، حتماً جلسات را به فضاهای باز توصیه شده منتقل کنند. ضدعفونی محل مراسم قبل و بعد مجلس نیز از دیگر توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی است که باید اجرایی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها