در شرایطی که دولت سیزدهم در آستانه تشکیل است، یکی از موضوعاتی که این روزها درباره آن گمانه‌زنی می‌شود،مسأله چینش افراد در هیأت دولت است.
کد خبر: ۱۳۲۹۵۲۲

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی، آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور منتخب با توجه به اشرافی که نسبت به وضعیت حکمرانی دارد، بحث سهم خواهی گروه‌ها، احزاب و جریان‌ها برای حضور چهره‌های منتسب به خود در میان اعضای هیأت دولت یا مدیران اجرایی چندان محل توجه نیست.

ایشان در روز ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری از همان ابتدا اعلام کردند بدون وابستگی سیاسی به جریان‌های موجود کشور وارد عرصه انتخابات شدند و ازاین‌نظر می‌شود گفت وامدار و مدیون جریان‌ها، گروه‌ها و احزاب در عرصه سیاسی نیستند.

در واقع انتخاب ایشان به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب ناشی از عزم ملی مردم برای ایجاد تغییر و تحول در عرصه اجرایی کشور است.

از این‌رو جناب آقای رئیسی نه نیازی به پاسخ برای سهم‌خواهی‌ جریان‌های سیاسی دارند و نه اساساً مسأله سهم‌خواهی موردقبول و پذیرش ایشان است.

زاین‌رو گمان نمی‌کنم سهم‌ خواهی جدی برای حضور افراد منتسب به جریان‌های سیاسی در هیأت دولت اتفاق بیفتد و کسی هم جرأت سهم‌ خواهی داشته باشد بنابراین امیدوارم ان‌شاءا... ایشان بتوانند با یک سنجش درست و ارزیابی دقیق، کابینه خوبی را که بتواند پاسخگوی مسائل و مشکلات کشور و پیگیر مطالبات مردم ایران باشد، شکل بدهند.

گذشته از این ایشان بعد از پیروزی در انتخابات شاخصه‌ هایی را برای چینش همکاران خود در دولت سیزدهم ذکر کرده است.

کارآمدی، فسادستیزی، روحیه انقلابی و مردمی بودن ازجمله ویژگی‌هایی است که رئیس‌ جمهور منتخب بر آنها تأکید کرده است.

مؤلفه‌هایی که از سوی آقای رئیسی عنوان شد، نشانگر این است که ایشان عزم جدی دارد تا این شاخصه‌ها را برای انتخاب همکاران خود در هیأت دولت تحقق ببخشد، بنابراین چشم‌اندازهای روشنی برای دولت سیزدهم از این منظر وجود دارد البته در چنین شرایطی بالاخره جریان‌ها، گروه‌ها و احزاب، چهره‌های شایسته‌ای را که برای تصدی مسؤولیت اجرایی مدنظر دارند به آقای رئیسی معرفی می‌کنند. این مسأله را نمی‌توان با موضوع سهم‌خواهی جریان‌های سیاسی از رئیس‌جمهور منتخب یکی دانست.

اگر گروه‌ها فهرستی از چهره‌های شایسته‌ای را که می‌شناسند به آقای رئیسی و تیم همراه او معرفی کنند، این مسأله را می‌توان به‌عنوان یک اقدام مثبت تلقی کرد. معرفی هر فرد شایسته از هر حزب، دسته‌ و تشکیلات و گروهی به نفع کشور و نظام خواهد بود اما اگر گفتمان احزاب و گروه‌ها با رئیس‌جمهور منتخب این باشد که افراد معرفی‌ شده، سهم ما به‌واسطه همراهی با نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری 1400 است،این مسأله نه‌پذیرفتنی و نه‌ شدنی است.

روح‌ الله متفکر آزاد - عضو هیأت رئیسه مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها