موفقیت تحصیلی نیازمند توجه به همه نیازها، از جمله نیازهای جسمانی است ؛ اما متاسفانه بسیاری از داوطلبان کنکور به این موضوع توجهی ندارند و همین باعث می شود تا با وجود داشتن اطلاعات علمی مطلوب ، نتیجه دلخواه خود را به دست نیاورند.
کد خبر: ۱۳۲۳۵۱

خواب و استراحت جزو مهمترین نیازهای جسمانی است که میزان و چگونگی آن تاثیر مستقیمی بر عملکرد و توانایی مغز خواهد داشت. با توجه به این که حدود یک سوم از عمرمان را در خواب هستیم در این ستون قصد داریم درباره مضرات کم خوابی ، فواید خواب صحیح و نیز نکاتی درباره استراحت توضیح دهیم.

فواید خواب کافی

محققان و دانشمندان ثابت کرده اند، خواب به میزان کافی سبب ترمیم سلولهایی می شود که بر اثر استرس و اضطراب روزانه آسیب دیده اند و در حقیقت احساس خوشایند سرحالی که پس از خواب به ما دست می دهد، ناشی از ترمیم همین سلولهاست. بعلاوه خواب کافی سبب تعادل ضربان قلب ، افزایش میزان خلاقیت و نیز ترمیم پیوندهای حافظه خواهد شد.

شرایط یک استراحت صحیح

برای این که استراحت صحیح داشته باشیم و از خواب خود لذت ببریم ، لازم است نکاتی را رعایت کنیم که در زیر به چند موردآن اشاره خواهیم کرد.
1- در محل استراحت شما نباید لوازم مغناطیسی وجود داشته باشد. این نوع لوازم به دلیل ساطع کردن امواج ، سبب آشفتگی خواب می شوند؛ البته اگر امکان خارج کردن این گونه وسایل را از محیط استراحت خود ندارید، آنها را خاموش کنید.
2- اگر پیش از خواب افکار منفی به سراغتان آمد، با آنها مقابله نکنید؛ چرا که این کار سبب تشدید آنها خواهد شد، می توانید اجازه دهید آنها در ذهن شما باشند و پس از مدتی خارج شوند یا این که آنها را روی کاغذ یادداشت کنید تا فردا صبح به آنها فکر کنید.
3- تعادل حرارتی محیطی را که در آن استراحت می کنید، کنترل کنید؛ یعنی جایی که در آن می خوابیم ، نباید خیلی سرد یا خیلی گرم باشد.
4- پیش از خواب با آب گرم حمام کنید؛ این کار سبب آرامش ماهیچه های بدن خواهد شد.
5- بهترین شکل خوابیدن «طاق باز» و روبه قبله است ؛ چون باعث می شود بارهای مثبت و منفی بدن تنظیم شده و جریان خون روان شود.
6- برای خوابیدن مکانی ثابت داشته باشید و فقط برای کسب آرامش بخوابید. ممکن است حتی به خواب عمیق نروید، اما انرژی کافی دریافت خواهید کرد.
بهترین و اصولی ترین روش برای استراحت «ریلکسیشن» پیش از خواب است . با انجام این کار پیش از خواب ، شما با آرامترین روش ممکن به خواب می روید و بیشترین انرژی را دریافت خواهید کرد.
ابتدا لباس راحتی بپوشید و به صورت «طاق باز» دراز بکشید. دستهایتان را کنار بدنتان قرار دهید، مشت راست خود را منقبض کنید و تا 10 بشمارید تا وقتی که در آن درد و فشار احساس کنید، سپس آن را رها کنید و به آرامش برسانید.
اکنون مشت چپ را منقبض کنید و آن را رها کنید و به همین ترتیب بازوها، انگشتان پای راست ، چپ ، ساق پا، ران ، شکم ، کمر، گردن و صورت و سپس جمجمه را به ترتیب منقبض کرده و تا زمانی که درد و فشار را احساس نکرده اید، آن را رها نکنید. توجه داشته باشید در هر مرحله فقط روی یکی از اعضا تمرکز کنید و دیگر اعضا در حالت عادی باشند.

3 نکته مهم

1- هنگام انقباض فک و گردن مراقب باشید تا گلوی خود را منقبض نکنید و به آن فشار نیاورید.
2- در هنگام انجام ریلکسیشن تنفس عمیق را فراموش نکنید. بهتر است عمل دم را از بینی (4 ثانیه) انجام دهید و (4 ثانیه) نفس خود را نگه دارید، سپس در طول (یک ثانیه) عمل بازدم را از دهان انجام دهید.
3- در مراحل مختلف آرام سازی اعضا، جملات مثبت و تاکیدی را فراموش نکنید مانند: «آرامم ، راحتم و...»، «انرژی در همه بدن من جاری است» و....
اگر این کار را هر شب پیش از خواب انجام دهید و به خواب بروید به طور قطع خواب آرام ، راحت و بدون استرسی خواهید داشت.


محمدرضا پوردستمالچی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها