یک رژیم شناس و متخصص تغذیه درباره ۴ فاکتور اصلی موثر در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان توضیحاتی داد.
کد خبر: ۱۳۲۲۴۷۸
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نرگس جوزدانی، رژیم شناس و متخصص تغذیه اظهار کرد: یکی از علل پوکی استخوان کمبود کلسیم و ویتامین D است که می‌توان با داشتن یک رژیم غذایی مناسب از بروز آن پیشگیری کرد.

او افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر سرانه مصرف لبنیات به شدت کاهش یافته و سن پوکی استخوان به زیر ۳۰ سال رسیده است.

جوزدانی گفت: کلسیم، ویتامین D، روی و منیزیم به عنوان چهار فاکتور اصلی در پیشگیری از پوکی استخوان نقش دارند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: در بین لبنیات شیر از کلسیم بیشتری برخوردار است. در یک لیوان شیر ۲۴۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد. روزانه یک فرد بالغ باید بالای ۷۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کند که با مصرف با یک لیوان شیر، ماست و پنیر می‌توان این مقدار کلسیم را در بدن تأمین کرد.

او افزود: طبق دستورالعمل‌های درمانی کشور با توجه به این که از طریق مواد غذایی نمی‌توان ویتامین D کافی بدن را دریافت کرد، هر فرد بزرگسال باید ماهانه یک عدد قرص ۵۰۰۰۰ ویتامین D را مصرف کند.

این متخصص تغذیه گفت: در مورد پوکی استخوان نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که تنها با مصرف ویتامین D نمی‌توان از پوکی استخوان پیشگیری کرد، بلکه باید به همان میزان کلسیم نیز مصرف کرد. در واقع نسبت جذب کلسیم به ویتامین D یک به یک است بنابراین باید میزان دریافت ویتامین D و کلسیم برابر باشد تا به راحتی در ساختار استخوان‌ها رسوب کرده و از پوکی استخوان پیشگیری شود.

جوزدانی با اشاره به این که برخی افراد بر این باورند که می‌توان کلم را جایگزین مصرف شیر و لبنیات کرد، گفت: اگر فردی بخواهد کلسیم یک لیوان شیر را از طریق کلم دریافت کنند باید حدود ۴ تا ۵ کیلو کلم استفاده کند که نه تنها این کار امکان پذیر نخواهد بود، بلکه می‌تواند آسیب‌هایی را برای فرد به همراه داشته باشد.

او گفت: افرادی که به لبنیات به خصوص شیر حساسیت دارند می‌توانند از شیر‌های کم لاکتوز و یا بدون لاکتوز، ماست، کشک و دوغ استفاده کنند.

این متخصص رژیم درمانی افزود: با توجه به اینکه در فصل تابستان قرار داریم بهتر است دوغ را جایگزین نوشابه کنیم که می‌تواند در سلامت استخوان و پوست نقش موثری داشته باشد و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

جوزدانی بیان کرد: مصرف نمک و یا نوشابه بدن را به سمت اسیدی شدن می‌برد و می‌تواند بر روی استخوان و پوکی استخوان اثر بگذارد.

او گفت: با توجه به اینکه ویتامین D تاثیر مستقیمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها