از زمانی که مدارس و دانشگاهها بهدلیل افزایش نرخ ابتلا به ویروس کرونا تعطیل شد و پس از مدتی ناچار شدند کلاسها را اینترنتی برگزار کنند، نیازهای ویژهای برای مدیریت جلسات مجازی مطرح شدند و مشخص شد هر صنفی برای کنترل جلساتش امکانات خاصی را طلب میکند.
چندی بعد با افزودهشدن شرکتهای ریز و درشت به صف متقاضیان دریافت خدمات برگزاری جلسات آنلاین، این موضوع پررنگتر شد و همین عوامل، کارآفرینان ایرانی را به فکر ایجاد سازوکاری برای بهینهسازی مدیریت برگزاری جلسات و رویدادهای اینترنتی از مسیر راهاندازی شرکت «پیشتازان عرصه پردازش هوشمند دماوند» انداخت.
«پیشتازان عرصه پردازش هوشمند دماوند» (که در ادامه این گزارش بهاختصار با عنوان «پیشتازان دماوند» از آن یاد خواهد شد) شرکتی است که در اثر شیوع کرونا و بهدنبال آن افزایش تعداد متقاضیان برای ایجاد قابلیتهایی خاص در زمینه مدیریت جلسات آنلاین، در سال ۹۹ بهوسیله محمد خالوئی و همکارانش تأسیس شده است.
در همین سال، ۶ نفر عضو اصلی شرکت پیشتازان دماوند موفق شدند با طراحی و راهاندازی پلتفرم «فراروم»، گواهی دانشبنیان را از معاونت علمی نهاد ریاستجمهوری دریافت کنند.
خالوئی بهعنوان بنیانگذار و مدیرعامل شرکت پیشتازان دماوند، درباره نحوه شکلگیری ایده پلتفرم فراروم به جامجم میگوید: «زمانی که دانشگاهها بهدلیل افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ بهناچار به آموزش از راه دور رو آوردند، برادران من دانشجو بودند و دانشگاههای آنها به سازوکار مناسبی جهت برگزاری جلسات مجهز نبود؛ به این ترتیب بود که برای اولینبار این سرویس را برای آنها در حد وسعمان فراهم کردیم. کمی بعد متوجه شدیم در شهر کرمان که محل زندگی من است، برای بسیاری از مدارس دسترسی به پلتفرمی برای برگزاری کلاسها بهصورت اینترنتی دشوار است؛ بنابراین در گام بعدی تصمیم به ارتقای سرویسمان گرفتیم تا آن را برای مدارس راهاندازی کنیم. همانطور که میدانید کار با چنین سیستمهایی برای کودکان و نوجوانانی که در مقاطع پیشدبستانی و دبستان هستند و بسیاری از آنها هنوز سواد خواندن و نوشتن را فرا نگرفتهاند، میتواند پیچیده و دشوار باشد. بههمین دلیل مجبور شدیم با استفاده از اشکال و نمادهایی که برای این ردههای سنی از کودکان قابل فهم باشد، سازوکار کلاسهای آنلاین را بهینهسازی و نسخه ویژهای برای مدارس راهاندازی کنیم.»
وی میافزاید: «در ادامه مسیر، باتوجه به اوجگیریهای شیوع کرونا و روی آوردن کارمندان اکثر شرکتها به دورکاری، کمکم برگزاری جلسات بهصورت مجازی برای شرکتها و سازمانها به روندی عادی تبدیل شده است و آنها هم به دسته متقاضیان بهرهگیری از خدمات ما پیوستهاند. در ابتدا سرویسهای رایجی که به این منظور مورد استفاده قرار میگرفت عمدتا خارجی بودند و شرکتهای مختلف برای مدیریت جلساتشان به امکانات گوناگونی مانند طرح سوال در حین جلسه، حضور مهمان در جلسه، وجود اتاق انتظار و ... نیاز داشتند که در پلتفرمهای خارجی با محدودیتهای مختلف پیادهسازی شده بود. ما در شرکت پیشتازان دماوند تصمیم گرفتیم با فراهمکردن سرویس مدیریت برگزاری جلسات آنلاین برای شرکتها، نسخهای سازمانی از آن را به مجموعه سرویسهایمان اضافه کنیم.»
خالوئی در ادامه میگوید: «اقدام دیگری که در مجموعه پیشتازان دماوند بر آن تمرکز کردیم، اخذ گواهینامههایی در حوزه امنیت نرمافزار بود که برای نسخههای سازمانیمان در دستور کار قرار دادیم تا آن را نسبت به سایر سرویسهای مشابه متمایز کنیم. به این ترتیب بود که پلتفرم فراروم از دل محدودیتهای ناشی از کرونا شکل گرفت.»
مدیرعامل پیشتازان دماوند در خصوص این قابلیت در پلتفرم فراروم میگوید: «از آنجا که من بههمراه دو نفر دیگر از همکارانم در دوره تحصیلات تکمیلی و دکترای هوشمصنوعی مشغول تحصیل هستیم، به مبحث تحلیل دادهها مسلط بودیم. بههمین دلیل ایده اضافهکردن زیرمجموعهای به فراروم به ذهنمان رسید که بر مبنای هوش مصنوعی استوار باشد و با کمک آن بتوان رفتار دانشآموزان و دانشجویان را تحلیل کرد.»
خالوئی در ادامه میگوید: «برای مثال دانشآموزی را در نظر بگیرید که بهشکل مجازی در کلاسهای مختلف مدرسهاش شرکت میکند و مدیریت برگزاری این کلاسها از طریق پلتفرم فراروم انجام میشود؛ در این صورت میتوان در هر درس، عوامل مختلفی مانند زمان شروع و پایان کلاس، میزان صحبت و مشارکت او در کلاس، تعداد سوالاتی که در کلاس مطرح کرده است، پاسخهایی که به سوالات معلم داده است و ... را پایش کرد. درنتیجه بعد از گذشت چند هفته با توجه به اطلاعات جمعآوری شده، رفتار او قابل تحلیل خواهد بود و میتوان الگوی رفتاری آن فرد را مشخص کرد. این کار باعث میشود معلمان، مشاوران و والدین دانشآموز از قوت و ضعف او در دروس مختلف آگاه شوند و متعاقبا اقدامات لازم در هرکدام از این موقیتها را انجام دهند.»
فراگیر شدن کلاسهای درس اینترنتی در سطوح مختلف و بهویژه در دانشگاهها، باعث شده است آگاهی یافتن از میزان مشارکت دانشجویان و حضور آنها در کلاسها به امر مهمی تبدیل شود. در همین راستا بنیانگذار سرویس فراروم میگوید: «در کلاسهای فیزیکی نظارت بر روند حضوروغیاب دانشجویان و گزارش آن، برعهده استادان قرار دارد؛ اما در کلاسهای مجازی دقت زیادی به این فرآیند نشده بود و حتی نهادهای نظارتی هم برای ارزیابی عملکرد مدرسان و اطلاع از میزان حضور آنها در کلاسها، با مشکل مواجه میشدند. یکی دیگر از جنبههای مدیریتی در برگزاری جلسات آنلاین که از ما طلب میشد، امکان نظارت دقیق بر وضعیت حضوروغیاب دانشجویان بود. برهمین اساس در قالب قراردادی که با دانشگاه صنعتی امیرکبیر منعقد کردیم، پروژهای برای استخراج و ثبت دقیق اطلاعات حضوروغیاب دانشجویان و استادان در هر یک از کلاسهای درس آنلاین را اجرا کردیم.»
خالوئی ضمن اشاره به امکان ایجاد سالن های انتظار مجازی بهعنوان یکی دیگر از نوآوری های منحصربهفرد در پلتفرم فراروم، خاطرنشان میکند: «در همایشها و سخنرانیهای طولانی، معمولا وقفه یا وقفههایی را در بین جلسات تحت عنوان زمان استراحت یا آنتراکت در نظر میگیرند تا مخاطبان بتوانند کمی خستگی در کنند و برای ادامه آن رویداد یا مراجعه به سایر جلسات موازی آماده شوند. در همایشهای فیزیکی معمولا تالار یا فضای مناسب دیگری را به آنتراکت اختصاص میدهند؛ اما در نوع مجازی از این قبیل گردهماییها، کمبود چنین امکاناتی بهچشم میآمد. به همین دلیل ما در مجموعه پیشتازان دماوند تصمیم گرفتیم این ویژگی را به نسخه ویژه همایشهای فراروم اضافه کنیم و موفق شدیم نسخهای ابتدایی از آن را برای اولینبار در همایش «بهداشت محیط ایران» اجرا کنیم.»
فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد