در دنیای نرمافزارها و بازیهای دیجیتال نیز رقابت تنگاتنگی با سرعتی بسیار بالا در جریان است. شاید بتوان گفت از زمانی که روزانه شاهد عرضهشدن یک نرمافزار موبایلی یا رایانهای جدید بودیم مدتی گذشته است و حالا هر روز دهها و بلکه صدها اپلیکیشن تازه متولد میشود! بازیها هم بخشی از این گستره عظیم نرمافزارها هستند که از تنوع بسیار زیادی برخوردارند و رقابت در این حوزه شدیدتر و سختتر است.
در کشور ما نیز مانند سایر کشورها، بازیهای رایانهای بسیار پرطرفدارند و خورههای بازی را در هر جمع دوستانهای میتوان پیدا کرد؛ اما اگر بهجای بازی کردن با موبایل و رایانه، هر فرد علاقهمندی بتواند بهراحتی بازیساز شود، این قطعا ایده جذابی برای خورههای بازی خواهد بود.
شرکت «بازی ساز باش مهدیار» از حدود دو سال پیش وبگاه «بازی ساز باش» را با هدف پرورش نیروی انسانی متخصص در زمینه بازیسازی مستقل راهاندازی کرد و بهاین ترتیب پا به عرصه بازیهای دیجیتالی گذاشت.
مهدی صدری و امیر نظری، همبنیانگذاران استارتآپ بازیساز باش بودهاند که اکنون بهترتیب مدیرعامل و نایبرئیس هیأتمدیره شرکت بازیساز باش مهدیار هستند.
صدری در خصوص شکلگیری این شرکت به جامجم میگوید: «ما حدود ۱۰ سال است در زمینه بازیهای دیجیتالی فعالیت میکنیم و بازیهای مختلفی از قبیل رایانهای، موبایلی، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) را تولید کردهایم. بازیسازی، صنعتی متکی بر خلاقیت است و هر بازی موفقی حتما یک تیم بازیساز قدرتمند و خلاق را در پشت خود دارد. صرفا در اختیار داشتن ابزار پیشرفته و منابع مالی زیاد، تضمینی برای موفقیت یک بازی نیست و ایده و خلاقیت عنصر مشترک بین همه بازیهای پرطرفدار است؛ اما مهمترین مشکلی که در صنعت بازیسازی به چشم میخورد، کمبود نیروی انسانی متخصص و خلاق در این حوزه است. همین معضل بود که باعث شد ایده راهاندازی استارتآپی برای آموزش بازیسازی بهطور مستقل به ذهن ما خطور کند.»
نایب رئیس هیأت مدیره شرکت بازیساز باش مهدیار، درباره ویژگی های استارتآپ بازی ساز باش میگوید: «درواقع بازیساز باش از دو بخش تشکیل شده است؛ بخش بازیسازی که در مقیاس بینالمللی انجام میشود و در حال حاضر مشغول کار روی ساخت یک بازی برای رایانههای شخصی (PC) هستیم؛ اما بخش دیگر که میتوان گفت اصلیترین بخش فعالیت ما را تشکیل میدهد، آموزش بازی سازی است. هدف ما این است که به یک پلتفرم جامع برای آموزش بازیسازی تبدیل شویم و به این منظور از پاییز سال گذشته شروع به برگزاری دوره آنلاین «بازیساز شو» کردهایم. سعی ما در این دوره، آموزش جنبههای مختلف صنعت بازیسازی دیجیتال، از برنامهنویسی گرفته تا بازاریابی برای محصول نهایی است. در دوره بازیساز شو، برای شرکتکنندگان، گروهی تشکیل میدهیم تا علاوه بر آشنا شدن با مفهوم تیمسازی و کارگروهی، بتوانند در طول دوره با هم تعامل و همفکری داشته باشند. آنها باید ایرادها و مشکلاتشان را در گروه مطرح و با کمک هم بتوانند آنها را برطرف کنند. در این راستا ما هم پشتیبان آنها خواهیم بود و تجربیاتمان را به آنها منتقل میکنیم.»
وی در ادامه میافزاید: «دوره آموزشی بازیساز شو اصلیترین بخش از فرآیند آموزشی ماست که برای افراد علاقهمندی که آشنایی خاصی هم با صنعت برنامهنویسی و ساخت اپلیکیشن و بازی ندارند، میتواند گام موثری در مسیر بازیساز شدن آنها باشد. یکی از نکات مهم در روند آموزشی ما این است که تلاش کردهایم کیفیت کارمان را در حد بینالمللی بالا ببریم، زیرا خودمان هم آموزش دیده در همین دورههای بینالمللی بودهایم و بهطور پیوسته نیز در حال بهروزرسانی دانش و آموختههایمان هستیم. ما علاوه بر دوره بازیساز شو، دورههای آموزشی دیگری را هم برگزار میکنیم که اکثر آنها به آموزش مباحث تخصصی مانند برنامهنویسی اختصاص دارد و دورههای رایگانی مانند ساخت بازی دوبعدی و سهبعدی، ساخت بازی در یک ساعت و دیگر آموزشهای فنی و طراحی بازی را هم برگزار میکنیم. همچنین تولید پادکست اختصاصی بازیساز باش هم از دیگر فعالیتهای ما در راستای گسترش استارتآپ بازیساز باش است. ما در این پادکست سراغ بازیسازهای حرفهای میرویم و پای صحبت آنها مینشینیم تا از تجربیات و تخصصشان استفاده کنیم.»
مدیرعامل شرکت بازیساز باش مهدیار در خصوص مزایای رقابتی مجموعه تحت مدیریتش میگوید: «یکی از ویژگیهای منحصربهفرد استارتآپ بازیساز باش، پشتیبانی است. ما بهصورت مداوم با شرکت کنندگان دورههایمان در ارتباط هستیم و از راههای مختلف مانند تماس تصویری، سعی در پشتیبانی همهجانبه از آنها داریم. ما به شرکتکنندگان کمک میکنیم ایدههایشان را پرورش دهند و تنها به مجموعهای از مقالات و ویدئوهای آموزشی بسنده نمیکنیم. به آنها یاد میدهیم برای پیدا کردن ناشر خارجی باید چه کارهایی انجام دهند، چه مواردی را رعایت کنند و درمجموع چگونه محصول خودشان را به بهترین شکل ممکن به ناشر خارجی ارائه دهند.»
او در ادامه ضمن اشاره به اهمیت بازیسازی مستقل، خاطرنشان میکند: «بازیسازی مستقل در قالب تیمسازی معنا پیدا میکند؛ در این روش از تولید بازی یک تیم بازیساز، فارغ از تعداد اعضایی که دارد، میبایست تمام مراحل طراحی و ساخت بازی را خودش بهصورت کاملا مستقل انجام دهد. برای فردی که میخواهد در یک شرکت بازیسازی مشغول کار شود، تمرکز روی یادگیری یک رشته یا مهارت خاص مهم است؛ اما برای شخصی که بهدنبال اجراکردن و پیادهسازی ایدههایش باشد، تنها گزینه عضویت در یک تیم بازیسازی مستقل یا تشکیل آن خواهد بود. در چنین گروههایی تقریبا همه اعضای تیم باید تا حد زیادی بر جنبههای مختلف بازیسازی اشراف داشته باشند. تیمهای بازیسازی مستقل بهدلیل ابعاد کوچک تری که دارند، چابکتر هستند و میتوانند ایدههایشان را سریعتر پیادهسازی و آزمایش کنند تا در صورتیکه ایدهای احتمال شکست بالایی داشته باشد، به سرعت آن را رها کنند و بهدنبال اجراکردن ایدههای بعدی بروند. این چابکبودن در کنار خلاقانهبودن را میتوان بهعنوان مزایای اصلی روش بازی سازی مستقل بهشمار آورد.»
فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
فؤاد ایزدی، کارشناس حوزه روابط بینالملل در گفتوگو با «جامجم» تشریح کرد
در گفتوگوی «جامجم» با پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه عنوان شد