یک مطالعه رصدی بزرگ از مؤسسه ملی سلامت آمریکا (NIH) نشان داده است ابتلا به ویروس کووید ۱۹ می‌تواند حداقل برای چند ماه فرد را از عفونت مجدد محافظت کند.
کد خبر: ۱۳۰۵۳۷۰

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، مطالعه جدیدی که اطلاعات بیش از سه میلیون نفر را بررسی کرده است، نشان می‌دهد که عفونت یا ابتلای مجدد به ویروس «SARS-CoV-۲»، ویروسی که موجب بیماری کووید ۱۹ می‌شود، هنوز بسیار نادر است.

این تحقیق تأیید می‌کند که یک آزمایش آنتی‌ بادی مثبت در پی ابتلای اولیه می‌تواند با خطر بسیار کمتری نسبت به ابتلای دوم در آینده مرتبط باشد، با این حال هنوز مشخص نیست که این محافظت تا چه مدت ادامه دارد.

پس از عبور از موج بزرگ ابتلا به ویروس کرونا در نیمه اول سال ۲۰۲۰، دانشمندان شروع به نظارت دقیق بر روی داده‌های این بیماری کردند تا دریابند که احتمال ابتلای انسان به این ویروس برای بار دوم چقدر است.

آزمایش طلایی «PCR» به طرز باورنکردنی به قطعات ویروس کرونا حساس است. به همین دلیل آزمایش «PCR» بیماران مبتلا شده به کروناویروس تا ماه‌ها پس از بهبودی همچنان مثبت می‌شود.

در ماه اوت سال گذشته میلادی دانشمندان دانشگاه «هنگ کنگ» اولین مورد تایید شده از ابتلای مجدد به کرونا را گزارش کردند. از آنجا که این مورد خاص داده‌های ژنومی از هر دو عفونت را ارائه داد، محققان توانستند تأیید کنند که عفونت دوم یک سویه متفاوت از ویروس کرونا است.

اکنون با گذشت بیش از یک سال از ظهور این بیماری همه‌گیر، هنوز سوالاتی در مورد مدت زمان مصونیت به دنبال عفونت اولیه وجود دارد. بسیاری از محققان سعی کرده‌اند با اندازه‌گیری سطح آنتی‌بادی‌های ایمنی در بیماران پس از عفونت اولیه، پاسخی برای این سوال پیدا کنند.

چندین مورد از این بررسی‌های آنتی‌بادی نشان داد که سطح آن می‌تواند چند ماه پس از ابتلای اولیه به سرعت کاهش یابد. اما این معیار خاص نمی‌تواند به طور مستقیم با خطر عفونت مجدد معادل باشد، چرا که سیستم ایمنی بدن ما از تاکتیک‌های زیادی برای مبارزه با عفونت استفاده می‌کند و برخی از محققان معتقدند که ایمنی طولانی مدت در برابر کووید ۱۹ ممکن است به سادگی تنها با ردیابی سطح آنتی‌ بادی قابل اندازه‌گیری نباشد.

نتایج این مطالعه حاکی از آن است که افرادی که سابقه قبلی آلودگی به ویروس کرونا را دارند، ۸۳ درصد کمتر احتمال دارد که برای بار دوم به این ویروس آلوده شوند و دوره محافظت به طور میانگین پنج ماه است.

«داگلاس لووی»، نویسنده این مطالعه جدید از مؤسسه ملی سرطان آمریکا یادآوری می‌کند که یافته‌های این مطالعه تنها می‌تواند نشان دهد که یک عفونت طبیعی کرونا ممکن است با ایمنی جزئی در برابر عفونت مجدد مرتبط باشد.

وی می‌گوید بیماران بهبودیافته از کووید ۱۹ هنوز باید واکسینه شوند، زیرا مشخص نیست که این مصونیت طبیعی چه مدت می‌تواند دوام داشته باشد. ضمن اینکه نرخ بالقوه ابتلای مجدد از انواع جدید ویروس کرونا در این تحقیق جدید در نظر گرفته نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها