گزارش جام‌جم از حاشیه‌ های سلاخی درخت بلوط ۴۸۰ ساله خرم‌ آباد معروف به «درخت نگهبان»

ویردار ایستاده مرده‌ است (+تصاویر)

استان لرستان از نظر سرمایه‌های فرهنگی دارای ظرفیت‌های فراوانی است

ضرورت توجه به یک قطب فرهنگی

استان لرستان در غرب ایران با ۱۱ شهرستان و سرزمین کوهستانی با آب و هوای متنوع چهار فصلی به دلیل وضعیت جغرافیایی که محل کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق ایران بوده است براساس شواهد و قرائن آثار باستانی مانند غارها‌، پل‌ها، منارها، کتیبه‌های سنگی و قلعه‌ها نشان از تمدن و فرهنگ دیرینه ای دارد.
کد خبر: ۱۳۰۴۳۶۹

وجود شخصیت‌ها و عالمان دینی‌، فرهنگی هنری و تنوع زیستی باعث گردیده که به یک قطب فرهنگی مخصوصا در زمینه موسیقی به حساب آید اما این استان که با خرده فرهنگ‌های مختلف به استان مهمان‌نواز معروف است به نظر خیلی از کارشناسان و اهل فن، زیر‌ساخت‌های مناسب برای مشاغل فرهنگی و هنری این استان و در حد اندازه توان آنها نیست.

دکتر کیانوش رستمی استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار در این رابطه به خبرنگار ما گفت: استان لرستان از نظر سرمایه‌های فرهنگی که همان نیروی انسانی است دارای پتانسیل‌های فراوانی است که متاسفانه به دلیل کمبود زیر ساخت به تهران یا استان‌های دیگر مهاجرت کرده‌اند.

وی افزود: لرستان در زمینه‌های رسانه‌، موسیقی‌، هنرهای تجسمی و تئاتر انسان‌های توانمند و قدری دارد اما توجه مسؤولان برای ‌زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در حد و متناسب با شان و منزلت فرهنگ این دیار نیست و نیازمند نگاه ویژه است.

یدالله ستوده، مدیر انتشاراتی شاپورخواست خرم‌آباد در این رابطه می‌گوید: فرهنگ و کار فرهنگی در استان لرستان از مدیریت‌های ناکارآمد رنج می‌برد.

وی افزود : کسانی امور فرهنگی استان لرستان را در دست داشته و دارند که نسبت به مسائل فرهنگی هیچ گونه اطلاعاتی ندارند و به‌جای حمایت از فرهنگ تیشه به ریشه آن می‌زنند.

وی گفت: مدیریت‌های رانتی نمایندگان بر فرهنگ لرستان‌ باعث پسرفت این امور شده است.

سید مرتضی شاهرخی، مدیر توسعه فرهنگی افق برتر افلاک به خبرنگار ما گفت با توجه به قدمت و پیشینه بسیار قوی فرهنگی در استان لرستان حق مطلب ادا نشده است.

وی با بیان این مطلب که در حوزه فرهنگ و هنر متولی خاصی وجود ندارد افزود: در سال‌های اخیر دیدگاه‌ها و سلایق مختلف در حوزه فرهنگ و هنر باعث تنزل آن گردیده است.

این فعال فرهنگی افزود: در مقطعی به مسائل سنتی مانند موسیقی سنتی، آیین‌ها و سنت‌های استان لرستان توجه جدی شد و در مقطعی به مسائل فرهنگی مدرن و پاپ که این شل و سفت کردن در هردو مقطع زمانی برای هنر و فرهنگ لرستان خطرناک است.

وی با بیان این مطلب که امروز مسائل اقتصادی و معیشتی بر امور فرهنگی سایه افکنده است،افزود‌: علی‌رغم تمام تاثیرات دنیای امروز بر فرهنگ و تغییرات فرهنگی در جهان اما در استان لرستان مسائل فرهنگی و آیین‌ها ‌و سنت‌هایی وجود دارد که به دلیل پیشینه قوی و ریشه عمیق و دیرینه دستخوش تغییرات نشده‌اند.

شاهرخی با بیان این مطلب که موازی‌کاری در حوزه هنر و فرهنگ بسیار زیاد است افزود‌: خرد شدن بودجه فرهنگی بین دستگاه‌های مختلف برای امور فرهنگی موجب افراط و تفریط در بعضی کارها می‌شود.

وی در پایان گفت: لرستان از نظر هنر موسیقی سنتی در جهان حرف برای گفتن داشته و دارد ولی متاسفانه امروز به این مهم توجه جدی نمی‌شود .

طاهره گودرزی مدیر هنر و توسعه هنرهای معاصر‌ (آرتا) به جام‌جم گفت: در زمینه هنرهای معاصر بچه‌های استان لرستان هم شجاعت و هم خلاقیت دارند و می‌توانند در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی بدرخشند.

این فعال هنرهای تجسمی افزود: هنرهای تجسمی چند سال است که در کشور و استان فعالیت دارد و اما در همین مدت کوتاه جشنواره‌های بین‌المللی در خرم آباد برگزار شده است.

وی گفت: دستگاه‌ها و نهادهای دولتی بایستی هنرمندان جوان این رشته را در لرستان مورد حمایت قرار دهند.

احمد فتاحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان به خبرنگار ما گفت: ارشاد اسلامی در راستای وظایف سازمانی خود با در نظر داشتن اهداف فرهنگی و با تدوین وبرش استانی اقداماتی را در زمینه ارتقای کیفیت و کمیت برنامه‌های فرهنگی سر لوحه کاری خود قرار داده است.

وی از جمله این اقدامات را برقراری ارتباط و تعامل با نهادها و افراد فرهنگی - هنری، افزایش سطح مهارت‌های شغلی کارگزاران حوزه های هنری و فرهنگی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری از فناوری اطلاعات و فضای مجازی با رویکرد عدالت محوری و اثربخشی ذکر کرد و گفت: فعالیت‌های این اداره کل در راستای آثار فاخر فرهنگی -هنری، سینما، تئاتر، موسیقی، رسانه و چاپ و نشر بوده است.

وی راه‌اندازی هنرستان‌های هنرهای زیبا برای پرورش استعدادها و ایجاد آموزشگاه‌های آزاد در زمینه فرهنگ و هنر‌، کانون‌ها و انجمن‌هایی را برای استان مهم دانست و افزود: راه‌اندازی کتابخانه‌های درجه یک شهرستان‌های بروجرد و الیگودرز با زیربنای ۲۴۰۰ مترمربع و کتابخانه‌های درجه ۲ در پلدختر و الشتر گام‌های خوبی در زمینه ارتقای فرهنگی است.

فتاحی با بیان این‌که ما سالن‌های آمفی تئاتر در شهرستان‌های خرم‌آباد‌، بروجرد‌، کوهدشت‌ و الیگودرز داریم، اضافه کرد: تالار مرکزی در خرم‌آباد که سه سالن ۴۰۰ ، ۶۰۰ و ۸۰۰ نفره دارد با پیشرفت ۲۰‌درصدی از سال ۱۳۸۷ شروع شده و تا به‌حال ۱۲ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل این پروژه بیش از ۶۱ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

مدیرکل ارشاد اضافه کرد: با راه‌اندازی این طرح لرستان می‌تواند میزبان همایش‌های ملی و بین‌المللی در جشنواره‌های موسیقی‌، هنر‌، تئاتر و حتی در حوزه‌های اقتصادی و دینی باشد و فرهنگ وتمدن دیرینه خود را به جهان معرفی نماید.

الهه نجف وند - جام جم استان ها / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها