در روزهایی که فوتبال بیش از هر زمان دیگری تاکتیکی شده و نقش بازیکنانی که تکنیک انفرادی خوبی دارند؛ اما نمی توانند در کار تیمی شرکت کنند، کمرنگ تر از همیشه شده است.
کد خبر: ۱۳۰۰۳۸

یافتن پدیده ای که هم با تکنیک باشد و هم این تکنیک را در اختیار کار گروهی تیمش قرار دهد، بسیار مشکل است. بتازگی کریستیانو رونالدو، هافبک مهاجم پرتغالی منچستر یونایتد به بلوغ رسیده است و در صدرنشینی منچستر یونایتد در این فصل اصلی ترین مهره به شمار می رود.
رونالدوی جوان در این فصل پیشرفت فوق العاده ای کرده و دیگر آن بازیکن خام 2 فصل پیش نیست . او به قدری خوب بازی می کند که از همین الان بسیاری او را نامزد عنوان مرد سال فوتبال جهان می دانند. جورج بست ، برایان رابسون ، اریک کانتونا و دیوید بکام که همگی زمانی پیراهن شماره 7 منچستریونایتد را به تن داشته اند، در زمان خود از تاثیرگذارترین بازیکنان این تیم بوده اند.در ضمن آنها از نظر شخصیتی ، نوع بازی و زندگی خصوصی تفاوت های بسیاری با هم داشته اند. پیدا کردن جواهری که بتواند با آنها کارهای جادویی انجام دهد، یکی از مهمترین دغدغه های خاطر سرالکس فرگوسن بوده است.
کریستیانو رونالدو سانتوس آرویرو که اکنون در پیراهن شماره 7 دیده می شود و شاید تا مدتها هم دیده شود، هنوز 22 سال بیشتر ندارد. اگر منچستر یونایتد بتواند در کورس قهرمانی ، چلسی و دیدیه دروگبایش را پشت سر بگذارد، او می تواند به دهمین بازیکن خارجی لیگ برتر مبدل شود که فوتبالیست سال جزیره می شود. گلزن ساحل عاجی چلسی در این فصل کارهای بزرگی را به انجام رسانده است ؛ اما بعید به نظر می رسد بتواند حریف کریس رونالدویی شود که در جام جهانی با هم باشگاهی خود وین رونی درگیر شده بود، ولی در واقع سرالکس فرگوسن چگونه توانست به بازیکنی همچون او اطمینان کند و او رونالدو را به منچستر یونایتد بیاورد. او تقریبا همه بازیهای رونالدو را زمانی که در اسپورتینگ لیسبون بود تماشا می کرد؛ اما فقط زمانی که اسپورتینگ لیسبون در سال 2003 در یک بازی دوستانه ، منچستر یونایتد را 3 - 1 شکست داد، او تصمیم به خرید رونالدو گرفت.
فرگوسن می گوید: در مسیر برگشت به منچستر در هواپیما بازیکنان از من خواستند که او را بخریم و حتی تا یک هفته پس از بازی آنها راجع به آمدن او صحبت می کردند. این نشان می دهد که او چقدر خوب بازی کرده است. او یک فوتبالیست دوپاست که می تواند در همه نقاط تهاجمی تیم بازی کند. راست ، چپ یا در وسط فرقی نمی کند، او همه جا تاثیرگذار است. او یکی از تماشایی ترین فوتبالیست هایی است که تا به حال دیده ام.
مذاکرات اولیه برای به خدمت گرفتن رونالدو منجر به شکست شد، اما آنها سرانجام تسلیم شدند و مبلغ 12 میلیون پوند برای این بازیکن جوان پرداختند که برای یک بازیکن 18 ساله ، مبلغ بسیار بالایی بود. در واقع منچستر یونایتد مجبور به این کار شد؛ چراکه رئال مادرید، یوونتوس و چلسی هم در پی رونالدو بودند.
فرگوسن می گوید: ما مدتی نسبتا طولانی در مذاکره بودیم ، اما اظهار علاقه دیگر باشگاه ها باعث شد ما کار را تمام کنیم و او را به منچستر بیاوریم.
رونالدو روز پنجم فوریه 1985 در فونچال مدیرا متولد شده است. پدرش مدیر تدارکات باشگاه آندورینیا در پرتغال بود. در 10 سالگی رونالدو به قدری خوب بود که باشگاه ماریتیمو، بهترین تیم شهر مدیرا خواهان به خدمت گرفتن او بود. پدرش به این دلیل او را به جای ماریتیمو به اسپورتینگ لیسبون فرستاد که آنها اولین لباس تیمش آندورینیا را هدیه کرده بودند.
بنابراین رونالدو به مدرسه فوتبال اسپورتینگ لیسبون رفت. مدرسه ای که ستارگانی چون لوئیس فیگو، پائولو فوتره و سیمائو سابروسا را پرورش داده بود. خودش می گوید: وقتی کودک بودم ، فیگو قهرمان من بود. بنابراین بازی کردن در این باشگاه برایم فوق العاده بود. این رویایی بودکه به حقیقت تبدیل می شد. با این حال او راحت با محیط لیسبون اخت نشد. در مدرسه دیگر بچه ها به لهجه مدیرایی او می خندیدند؛ اما وقتی رونالدو با 17 سال و 8 ماه و 2 روز سن به جوان ترین گلزن تاریخ اسپورتینگ بدل شد، این خنده ها به پایان رسید.
کمتر از یک سال بعد او در پیروزی 4-0 منچستریونایتد برابر بولتون به عنوان بازیکن جانشین به میدان آمد و اولین بازی خود را برای این تیم انجام داد.
فرگوسن می گوید: به نظر می رسد که تماشاگران قهرمان جدیدی پیدا کرد هاند. این شروعی خیره کننده و باورنکردنی بود. شکی وجود ندارد که کریستیانو رونالدو می تواند به بهترین بازیکن جهان مبدل شود. او همه چیز دارد. با سرعتی که او پا به توپ حرکت می کند، کمتر مدافعی به او می رسد. اکنون بازیکنان میانی مانند کاکا و رونالدینیو که بازیکنانی در کلاس جهانی هستند، خیلی خوب از وسط حمله می کنند؛ اما رونالدو از کناره ها، عالی حرکت می کند و سرعت او ویرانگر است .رونالدو ابتدا به عنوان بال کناری معرفی شد. بازیکنی که حرکات تکنیکی بدیعی انجام می داد؛ اما دیری نپایید انتقادها هم شروع شد. او با توپ تکروی می کرد و حوصله همه را سر می برد. تیم مربیگری منچستریونایتد وارد عمل شد و طی 18 ماه پای چپ او قویتر شد، ضربات سرش کامل تر شدند و خلاقیت او دوچندان شد. این بلوغ ، فرگوسن را خوشحال کرد: «حالا او فوتبال را یاد گرفته است ، او می تواند توپ را پاس دهد یا آن را نگه دارد. همه ابعاد بازی او تغییر یافته است. این طور به نظر می رسد همه آنچه را به او یاد دادیم ، فراگرفته است.»
در سال 2004 زمانی که پرتغال در خانه نایب قهرمان یورو شد، رونالدو در آمادگی مطلوب نبود؛ اما تابستان گذشته او نشان داد که چقدر اعتماد به نفسش بالا رفته و تا چه حد با تجربه شده است. در مرحله یک چهارم نهایی او از هوراسیو الیزوندو کارت زرد گرفت ، اما باعث اخراج وین رونی از انگلستان شد.
این حرکت رونالدو که به وسیله دوربین ها شکار شده بود، بارها از تلویزیون انگلستان پخش شد. به این ترتیب بازگشت رونالدو به انگلستان در شک و تردید قرار گرفت و رئال مادرید در صدر باشگاه هایی قرار گرفت که خواهان او بودند. او به یک هدف تبلیغاتی برای نامزدهای ریاست باشگاه رئال مادرید مبدل شد.


منبع: worldsoccer ، فوریه
مترجم: مزدک میرزایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها