دانشیار گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، نسبت به آسیب‌های ستون فقرات، پوکی و ضعف استخوان‌ها در دوران پاندمی کووید ۱۹ هشدار داد و گفت: برای پیشگیری از این آسیب‌ها تا جایی که مقدور است در منزل یا حیاط خانه پیاده‌روی و فعالیت‌های فیزیکی انجام شود.
کد خبر: ۱۲۹۸۲۵۰

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، نورالدین کریمی روز سه شنبه در سمینار تخصصی ستون فقرات که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: در شرایط فعلی به دلیل شیوع کووید ۱۹ که اکثر هموطنان مجبور هستند مدت طولانی در منزل بمانند اعم از دانش آموزان، دانشجویان، معلمان، کارمندان و همه مشاغل تمام فعالیت های فیزیکی محدود شده و این افراد در فقر فعالیت فیزیکی و ورزشی بسر می‌برند.

وی افزود: همچنین افراد سالمند که بیرون رفتنشان از منزل محدود شده است، اینها مستعد آسیب های بیشتر از جمله پوکی استخوان و ضعف استخوان ها هستند که ناشی از بی حرکتی است و بهتر است برای پیشگیری از این آسیب ها تا جایی که مقدور است در منزل یا حیاط خانه یکسری فعالیت های فیزیکی انجام دهند.

وی به تمام گروه‌های سنی به خصوص سالمندان توصیه کرد: تا حدی که بتوانند داخل آپارتمان یا حیاط خانه راه بروند. این مساله باعث تقویت عضلات، قلب و دستگاه تنفسی می‌شود.

کریمی تصریح کرد: بهتر است در شرایط فعلی که همه افراد با احتمال ابتلا به کووید ۱۹ مواجه هستند، ظرفیت های ریوی شان را افزایش دهند و عضلات تنفسی و کمک تنفسی شان را تقویت کنند تا اگر خدایی نکرده دچار این بیماری شدند، عوارض ریوی محدودتر و کمتری را تجربه کنند و به راحتی این بیماری را پشت سر گذارند.

پیشنهاد این فیزیوتراپیست برای تقویت عضلات تنفسی، انجام تمرین های هوازی مثل ایروبیک، پیاده روی تند و درجا دویدن است که بسیار مفید بوده و علاوه بر تقویت عضلات تنفسی باعث بهبود عملکرد قلبی و ریوی می شود و اینگونه تمرین ها در مواجهه با بیماری کووید می تواند برای فرد مقاومت بیشتری را تولید و عوارض بیماری را کمتر کند.

کریمی عنوان کرد: به واسطه شیوع کووید ۱۹ زندگی تغییر کرده و گروه های زیادی درگیر تبلت و گوشی های هوشمند هستند که در طولانی مدت به خاطر استفاده زیاد و یک جا نشینی، آسیب جدی به ستون فقرات شیوع پیدا کرده و حتی به دلیل بیرون نرفتن و بهره نگرفتن از نور خورشید زمینه پوکی استخوان فراهم می‌شود.

وی گفت: حداقل توصیه به مردم این است که اگر قرار است دو تا سه ساعت برای مطالعه و کار وقت بگذارند، بین فواصل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه وضعیتشان را تغییر دهند؛ بلند شوند و راه بروند، یکی تا دو ورزش کششی انجام دهند تا فرصتی داده شود به بافت های دیسک مهره ای کمر و گردن تا دچار آزردگی نشوند.

دانشیار گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: ورزش های پیشگیری و اصلاح وضعیت می تواند از این مشکلات پیشگیری کند و می توانند با مراجعه به فیزیوتراپیست از راه دور این خدمات را دریافت کنند و مشاوره بگیرند خوشبختانه با استفاده از سیستم های مجازی نیازی به مراجعه به مراکز نیست و از راه دور به صورت مجازی هم به صورت صوتی و هم تصویری مردم می توانند راهنمایی مناسب را دریافت کنند.

وی همچنین پزشکان و کادر درمانی را به استفاده حداکثری و توسعه خدمات «پزشکی از راه دور» توصیه کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها