یک روانشناس درباره جلوگیری از آسیب‌های روانی در دوران پسا کرونا بر روی کودکان و نوجوانان، توضیحاتی داد.
کد خبر: ۱۲۹۰۲۸۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبر نگاران جوان ، مژگان نیکنام روانشناس ،درباره جلوگیری از آسیب‌های روانی پسا کرونا بر روی کودکان و نوجوانان اظهار کرد: اپیدمی کرونا نه در کشور ما بلکه کل جهان را فرا گرفته و طولانی شدن این مسئله موجب فرسایش در بُعد فیزیکی و روانی انسان‌ها می‌شود.

وی با اشاره به مقطعی بودن این دوران افزود: این امر مهم است که اگر بُعد فیزیکی (پزشکی) انسان به سلامت از این بحران عبور کرد بُعد روانی آن نیز دچار کمترین آسیب شود چرا که عدم توجه به این مسئله موجب می‌شود آسیب‌های روانی این ایام که به وی وارد شده تا سال‌ها همراه انسان باشد.

نیکنام ادامه داد: کودکان و نوجوانان که از لحاظ فکری و بلوغ، رشد کافی را ندارند آسیب‌های بیشتری متوجه آن‌ها است که والدین باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

این روانشناس، مسئله‌ای که خانواده‌ها به طور ملموس با آن مواجه هستند را محدودیت زمان و مکان (قرنطینه) دانست و بیان کرد: همه خانواده‌ها زمان زیادی را در خانه سپری می‌کنند، اما باید توجه داشت کودکان و نوجوانان به علت مقتضیات سنی‌شان نیاز به تفریح، شادی و تحرک زیاد دارند.

وی تصریح کرد: والدین اگر برنامه‌ای برای دوران قرنطینه نداشته باشند این روند می‌تواند برای کودکان و نوجوانان فرسایشی و تغییرات خُلق و خو در رفتار را به همراه داشته باشد و نداشتن تحرک و فعالیت موجب کلافگی یا منفعل شدن و پناه آوردن به فضای مجازی می‌شود که آسیب‌های آن در آینده خود را نشان می‌دهد.

جلوگیری از آسیب‌های روانی در دوران پسا کرونا بر روی کودکان

وی افزود: زمانی که بچه‌ها برای شرکت در کلاس‌های آنلاین وارد فضای مجازی می‌شوند والدین محیط را مانند کلاس درس یعنی (میز و صندلی و...) فراهم کنند و با برنامه ریزی و مدیریت زمان بعد از این ساعات با ایجاد فضای (نشاط، تفریح، تحرک و...) کودک و نوجوان را به سمت روحیه شاد هدایت کنند تا از اصطکاک و تنش جلوگیری شود

این روانشناس با اشاره به شرایط خاص دوران کرونا در جامعه، بیان کرد: ممکن است مدام خبر بد بشنویم، اما والدین اجازه ندهند کودکان و نوجوانان با سندروم خبر بد مواجه شوند، بلکه اضطراب را دور کرده و با ایجاد محیطی امن همراه با آرامش و عشق این دوران را بگذرانند.

نیکنام گفت: دستورالعمل های بهداشتی را به طور دقیق رعایت کنیم، اما دچار رفتار‌های شدید بهداشتی توام با وسواس نشویم چرا که این رفتار از والدین می‌تواند به کودک و نوجوان منتقل شود بلکه سعی کنیم با انجام رفتار‌های اصولی، دوران پسا کرونا را با کمترین آسیب‌های روانی بگذرانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها