وزیر بهداشت درباره ضرورت اعمال محدودیت های جدید جهت مقابله با کرونا گفت: اجرای محدودیتها از اول آذرماه، گرچه دیر است اما مغتنم است که این وضعیت اورژانسی را هرچه زودتر دریابیم. اگر قرار است محدودیت ها درست اجراشود اما با تاخیر، ما ترجیح می‌دهیم تا اینکه با عجله و شکسته و نیم‌بند اجرا شود.
کد خبر: ۱۲۸۷۲۹۲

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، دکتر سعید نمکی در مراسم امضای تفاهم‌نامه با جمعیت هلال‌احمر، گفت: ما در یک دوره‌ای در اسفند و فروردین با تلاش پیگیر و همدلی و وفاق ملی و گرد هم آمدن همه نیروها حول یک محور توانستیم رکورد تاریخی در مبارزه با بیماری کرونا در جهان ثبت کنیم. دیروز جلسه‌ای در خدمت عزیزان وزارت راه و شهرسازی بودم و یادآور آن شدیم که بعد از رسیدن این طوفان به کشورهای اروپایی، فوج عظیمی از هموطنان ما به دلیل گرفتاری که در کشورهای اروپایی پیش آمد و هنوز مقایسه‌ای بین آنها و ما پیش نیامده بود، خواستار بازگشت به کشور برای امنیتی که ما در سایه‌این همدلی در مدیریت کرونا فراهم کرده بودیم، بودند و ما هواپیماهایی می‌فرستادیم تا این عزیزان را به وطن بازگردانند.

وی افزود: بعد از آن ایام به دلایل متعددی که مهم‌ترین آن ساده‌انگاری و رفتار متفاوت ویروس بود، گرفتار امواج دوم و سوم بیماری شدیم. در جلسه‌ای که در خدمت مقام معظم رهبری بودیم ایشان تکالیف جدیدی به عهده دستگاه‌ها گذاشتند که یک سرفصل بسیار مبارک و مهمی در استمرار مدیریت بیماری بود. یکی از دستورات مهم ایشان تشکیل یک قرارگاه عملیاتی بود برای اجرای مصوبات ستاد که این خلاء در طول این مدت هم احساس می‌شد. خیلی از پیشنهادات ما مصوب می‌شد اما این مصوبات اجرا نمی‌شد.

وی در ادامه تاکید کرد: یک بالی از مدیریت بیماری که در اختیار ما نبود بال بسته و شکسته‌ای بود که با تشکیل قرارگاه و حضور وزیر کشور در راس این قرارگاه، عملیات اجرایی سامان جدیدی یافت. تکلیف دومی که مقام معظم رهبری تعیین کردند این بود که بتوانیم به عنوان تعیین مصادیق محدودیت‌ها در وزارت بهداشت عمل کنیم و این حرکت سبب شد دوستان ما در وزارت بهداشت با هماهنگی همکاران وزارت کشور یک مجموعه‌ای از پروتکل‌های جدید تدوین کنند که دیروز در جلسه ستاد ملی مورد اقبال رییس جمهور و اعضای ستاد قرار گرفت.

اجرای محدودیت های جدید گرچه دیر است، اما مغتنم است

وزیر بهداشت افزود: گرچه ما به دلیل وضعیت بحرانی کرونا در کشور نیازمند تسریع این اعمال محدودیت‌ها بودیم اما عزیزان به دلیل پیش‌نیازها و ضرورت‌هایی که باید ایجاد می‌شد، اجرای آن را به اول آذرماه موکول کردند. گرچه دیر است اما مغتنم است که این وضعیت اورژانسی را هرچه زودتر دریابیم و اگر قرار است درست اجراشود با تاخیر ما ترجیح می‌دهیم تا اینکه با عجله و شکسته و نیم‌بند اجرا شود.

طرح تشدید غربالگری کرونا

نمکی ادامه داد: اتفاق دیگری که افتاد و ما معتقدیم اگر این پکیج را با هم اجرا نکنیم با اعمال محدودیت‌ های صرف نخواهیم توانست بیماری را مدیریت کنیم، بحث طرح تشدید غربالگری و تشدید دنبال کردن موارد مثبت است. در این طرح جدید که استمرار شیوه قبلی مدیریت ما در غربالگری بیماری است مانند زمانی که تست‌های تشخیصی روزانه را از ۱۲۰۰ تست در روز به ۲۵ هزار تست رساندیم و همینطور ۷۸ میلیون شهروند را با کمک نیروهای بسیج و سازمان هلال احمر و سایر دستگاه‌های اجرایی غربالگری کردیم و اینکار بار بیمارستانی را کاهش داد و کمتر از ۶۰ روز توانستیم میزان اشغال تخت بیمارستان را با بیمار مبتلا به کرونا به ۲۰ درصد و میران مرگ و میر را به کمتر از ۴۰ نفر در روز برسانیم. این رکورد در مدت حداکثر ۵۵ روز یک رکورد تاریخی و افتخار ملی برای جمهوری اسلامی ایران در جهان است. اکنون قرار است همین راه را با همت بیشتر دنبال کنیم.

افزایش تست های کرونا به روزی ۱۰۰هزار تست

وی یکی از محورها را تشدید نظارت‌ها خواند و اظهار کرد: ما بر اجرای پروتکل‌ها بیش از پیش نظارت  می‌کنیم و در مرحله دوم به آموزش همگانی می‌پردازیم که مقام معظم رهبری محوریت را به وزارت بهداشت سپردند و در وهله سوم بیماریابی زودرس و انجام تست‌های فراوان است که ما میزان تست‌ها را از ۲۳ تا ۲۵ هزار تست در روز به حدود روزی ۴۰ هزار رساندیم که همگی با شیوه PCR است و ان شاءلله با تولید کیت‌های داخلی و احتمالا رسیدن کیت‌های کره‌ای ما این کار را به روزی ۱۰۰ هزار مورد افزایش خواهیم داد.

بکارگیری تست های ۲۰ دقیقه ای کرونا

نمکی افزود: تست‌هایی که به شکل رپید یا سریع هستند، بیش از ۲۰ دقیقه وقت نمی‌گیرند، تعداد زیادی از گروه هدف را تست می‌کند و در ظرف ۲۵ دقیقه تکلیف بیمار را چه ورودی به کشور باشد چه گروه‌های هدف مثل رانندگان ناوگان عمومی، پرسنل دستگاه دولتی و... مشخص می‌کند. پس از آن بلافاصله تماس‌های نزدیک فرد بیمار شناسایی می‌شود و به ازای هر کیس مثبت خود را مکلف می‌دانیم ۱۰ کیس دیگر را بررسی کنیم و افرادی که با فرد آلوده تماس داشتند را پیدا کنیم.

قرنطینه کرونا مثبت ها با کمک وزارت ارتباطات

وی افزود: مرحله بعد قرنطینه است که قرنطینه این افراد را با کمک وزارت ارتباطات انجام می‌دهیم و مجهز به ابزارهایی هستیم که افرادی که در قرنطینه قرار می‌گیرند را رصد کنیم تا اگر کسی از قرنطینه خارج شد او را مجددا به قرنطینه بازگردانیم. همچنین قرار است با همراهی وزیر گردشگری و صنایع دستی، به شناسایی محل‌هایی مثل هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و اقامت‌گاه‌هایی بپردازیم که در اختیارمان قرار گیرد برای قرنطینه کردن افرادی که امکان قرنطینه در منزل ندارند یا از نظر اقتصادی نیازمند نگهداری در محل عمومی‌تری با حمایت‌های دوره ۱۴ روزه قرنطینه هستند استفاده کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: قرنطینه ما دو گونه است، اول قرنطینه افراد با تست مثبت PCR یا آنتی‌ژن و دوم قرنطینه معکوس افرادی که ممکن است بیمار نباشند ولی بیماری زمینه‌ای دارند و یا سن بالای ۶۵ سال دارند که باید در محلی نگهداری شوند و تحت حمایت باشند و نیازمندی آنها را برای خروج از منزل چه برای امور اجرایی و چه برای تهیه‌ مایحتاج به حداقل برسانیم. این جمعیت حدود ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هستند که مرگ و میر ۸۸ درصدی در کرونا مربوط به این افراد است و در نهایت درمان سرپایی و زودرس با پروتکل دارویی موثری که در کمیته علمی تدوین شده باید بتوانیم طول دوره درمان را به حداقل برسانیم و ابتلای بیمار را به فاز التهابی هفته دوم بیماری به حداقل برسانیم، از تعداد افراد بستری در بیمارستان‌ها بکاهیم و در نتیجه بتوانیم در کاهش مرگ و میرها موفق باشیم.

وی با اشاره به شاخص‌ها و اهدافی که تدوین شده است، تصریح کرد: در این راستا نیازمند کمک سازمان یافته افراد کاردان هستیم، بدون تردید سیاست‌گذاری، اجرای قسمت‌های بهداشتی درمانی و نظارت عالیه و سیاست‌گذاری وزارت بهداشت است اما دو دستگاه بسیار مهم شامل اول عزیزان بسیجی که بر اساس طرحی که همکاران تدوین کردند و بر اساس تجربیات بسیار گسترده و قدیمی بنده در ریشه‌کنی فلج‌اطفال و طرح ملی کنترل فشار خون و مرحله اول مدیریت کرونا از عزیزان بسیج در قسمت اجرایی، حمایتی و قرنطینه کمک می‌گیریم. اما دستگاه دیگر که مجهز به کمک جوانان هلال‌احمر است قرار است به ما کمک کند تا از جمعیت یک میلیون و ۱۰۰ هزارنفری و همچنین نیروهای سازمانی مجموعه در تمام ابعاد بویژه بحث آموزش استفاده کنیم.

نمکی تاکید کرد: این حرکت به شیوه محله محور و خانواده محور و استفاده از ظرفیت هرخانه یک پایگاه سلامت خواهد بود. تردید ندارم با به کارگیری این دوبال پرواز در اوج گیری از ویروس و اجرای قوی پروتکل‌ها و طراحی همکاران بنده در مدیریت بیماری و بیماریابی زودرس و کاهش موارد بستری و در نهایت کاهش مرگ و میر که در یک ماه آینده با رعایت بیشتر مردم و همکاران من و وفاق ملی بیشتر و میانجی‌گری سازمان‌های مردم‌نهاد، خواهیم توانست در کاهش موارد بیماری و مرگ و میر به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز جهان باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها