عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت و گو با جام جم آنلاین ؛

سیستم پزشکی کشور رو به نابودی است / لزوم بستن رستوران ها / 60 درصد داروهای کرونا نایاب خواهد شد

یک عضوکمیته علمی ستاد مقابله با کرونای کشور می گوید وضعیت کادر درمانی کشور بسیار بد است و تعداد بیماران نیز روز به روز بیشتر می شود.
کد خبر: ۱۲۸۶۴۵۲

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر شروین شکوهی متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت و گو با جام جم آنلاین در رابطه با جهش ویروس کرونا و به وجود آمدن یک ویروس جهش یافته تحت عنوان کرونای راسویی عنوان کرد: قدرت کشندگی کرونای راسویی بسیار زیاد است ولی الان در ایران وجود ندارد. در دانمارک بلافاصله دستور کشتن 17 میلیون راسو را صادر کرده اند و اجازه ورود و خروج را هم نداده اند. کار بسیار درستی انجام داده اند.

شکوهی گفت: اما در مورد ویروسی که در ایران حضور دارد باید بگویم موتاسیون در آن بسیار اتفاق می افتد. اما این موتاسیون ها و یا همان جهش ها چیزی نیستند که خیلی اهمیت داشته باشند. این جهش ها نه به ضرر ما هستند و نه به نفع ما.

 عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا افزود: اگر گفته می شود که قدرت سرایت ویروس بالا رفته منظور این است که در واقع قدرت  تزاید آن در سلول میزبان بالا رفته. وقتی بیماری زایی اینگونه بالاتر برود طبیعتا قدرت انتقال هم به دیگران بیشتر می شود. انتقال به این صورت است که حداقل ویروس را نیاز دارد.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی در ادامه گفت: اگر قبلا می گفتیم که با صحبت کردن آرام یا صحبت کردن بلند N ویروس از دهان فرد خارج می شد اکنون باید این N را ضربدر چند عدد کنیم. بنابراین تعداد ویروس اکنون خیلی بیشتر و قابلیت انتقال هم بسیار بالاتر رفته است.

وی در رابطه با صحت و سقم ایمنی گله ای تاکید کرد: کشورهای توسعه نیافته بیشتر به ایمنی گله ای اعتقاد دارند. وقتی فردی به بیماری مبتلا می شود و دوباره بعد از مدتی این بیماری را می گیرد دیگر چیزی به نام herd immunity و یا همان ایمنی گله ای معنا ندارد. ایمنی گله ای یعنی اینکه اگر فرد مبتلا شد دیگر آن را نگیرد.

شکوهی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی در یک جامعه 30 الی 40 میلیون نفر مبتلا شوند و دیگر بیماری را نگیرند زنجیره انتقال قطع می شود و ایمنی گله ای به وجود می آید. اما وقتی همین تعداد باز هم قابلیت این را داشته باشند که به کرونا مبتلا شوند دیگر ما با چیزی به نام ایمنی گله ای روبرو نخواهیم بود.

کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا افزود: دست یافتن به ایمنی گله ای بسیار مشکل است. از سویی دیگر هزینه بالا و مرگ و میر بالایی بدهیم تا ایمنی گله ای به وجود بیاید. البته احتمال به حقیقت پیوستن آن هم بسیار کم است. اما چرا می گویم احتمال کم است؟ چون اگر هزار نفر مبتلا شوند مدتی بعد اگر دوباره در معرض ویروس قرار بگیرند احتمال اینکه همه آنها مجددا مبتلا شوند کم است و تعداد کمتری مبتلا می شوند. حالا برای اینکه ایمنی گله ای را در نظر بگیریم فقط باید همان تعدادی را مد نظر قرار بدهیم که مجددا مبتلا به بیماری شده اند.

وی یادآور شد: افراد بسیار زیادی باید مبتلا شوند و چند بار هم بیماری را بگیرند تا ایمنی گله ای به وجود بیاید. در این میان افراد زیادی جان خود را از دست می دهد و در کل هزینه های زیادی هم روی دست می ماند. خلاصه بگویم که ایمنی گله ای به احتمال بسیار زیادی در رابطه با ویروس کرونا رخ نخواهد داد. ولی اگر قرار هم باشد رخ بدهد هزینه زیادی دارد، مرگ و میر زیادی رقم می خورد و زمان زیادی هم برای آن لازم است. سود ایمنی گله ای به ضرر آن نمی ارزد. درصد بسیار کمی برای به وجود آمدن ایمنی گله ای وجود دارد.

این پزشک متخصص درباره ساخت واکسن کرونا از سوی شرکت های آمریکایی گفت: هنوز هیچکس چیزی درباره کارایی واکسن کرونا نمی داند چرا که در کارآزمایی بالینی که همین شرکت فایزر انجام داده است فرد واکسن را دریافت کرده ، دو هفته بعد مجددا در معرض ویروس قرار گرفته و مبتلا نشده است. این درست نیست. باید فرد دو ماه بعد از تزریق واکسن در معرض ویروس قرار بگیرند نه دو هفته بعد.

شکوهی اذعان داشت: همه ما از خدا می خواهیم ساخت واکسن کرونا درست باشد تا از این زندگی کرونایی رها پیدا کنیم ولی زدن حرف های غیرعلمی در رابطه با ساخت واکسن کرونا که همه دنیا را به هم بریزد اصلا درست نیست. الان می گویند واکسن کرونا یک هفته بعد از تزریق ایمنی ایجاد کرده است، این درست؛ ولی ما که هنوز در رابطه با سه ماه آینده چیزی نمی دانیم.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا یادآور شد:  نکته مهم دیگر این است که یکی از بزرگ ترین عوارض این واکسن ها تاثیرگذاری بر روی اعصاب محیطی و مرکزی است. ما درباره این واکسن ها چیزی نمی دانیم. به تازگی هم شنیدیم که آزمایش واکسن چینی در برزیل با عوارض روی فرد داوطلب روبرو شده است.

شکوهی بیان داشت: فرض کنید یک شرکت داروسازی یک میلیارد دوز واکسن هم تولید کند اما دو مورد عارضه مغزی گیلین باره در آن مشاهده شود. با این شرایط دیگر کسی حاضر می شود واکسن بزند؟ مسئله واکسن کرونا بسیار پیچیده است. اگر هم نوع خیلی خوب آن ساخته شود به دست ما نمی رسد بنابراین ما فقط باید مردم را تشویق به این کنیم که مسائل و نکات بهداشتی را رعایت کنند تا مبتلا نشوند.

وی خاطرنشان کرد: مشکل ما اتوبوس و مترو است و گرنه اتومبیلی که در خیابان راه می رود مشکلی ندارد. مشکل بزرگ ما صبح هاست که حجم زیادی از افراد در مترو و اتوبوس جای می گیرند. واقعا اوضاع وحشتناک است. بیشتر ابتلاها از وسایل حمل و نقل عمومی می آید و رستوران ها نیز بسیار پراهمیت است.

این پزشک متخصص در رابطه با نقش رستوران ها در افزایش آمار ابتلا گفت: هنوز زورمان به رستوران ها نرسیده است. رستوران ها همه سربسته هستند و وقتی کسی غذا می خورد که ماسک نمی زند. مشخص است که احتمال ابتلا وجود دارد.

شکوهی تاکید کرد: اگر اوضاع در ایران به همین منوال پیش برود همه چیز بدتر خواهد شد. متخصصان این زمینه ما و وزارت بهداشت هستیم. همه ما سعی می کنیم که قرنطینه اجباری و سراسری به وجود بیاید اما تا الان نشده است.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اظهار داشت: سیستم پزشکی در حال نابود شدن است. پرستاران و پزشکان یکی از یکی خسته تر شده اند و مشکلات روحی پیدا کرده اند. سیستم بهداشتی کشور کاملا فرسوده شده است. فقط پزشکان و پرستاران نیستند، اکنون دستگاه های ونتیلاتور بی وقفه کار می کنند. اینها تا حدی می توانند کار کنند و اگر خراب شوند جایگزین ندارند چون تحریم هستیم. اوضاع مدام بدتر می شود. اکنون در برخی از بیمارستان اکسیژن کافی برای بیماران وجود ندارد.

شکونی یادآور شد:60 درصد داروهایی هم که برای کرونا تجویز می شود چند روز دیگر در هیچ داروخانه ای پیدا نمی شود.

وی در رابطه با قرنطینه احتمالی دو هفته ای تهران گفت: این مدت التیامی کوتاه مدت خواهد بود و باعث می شود آمارهای مربوط به کرونا یک ماه دیگر پایین تر بیاید. این مدت باعث می شود استراحتی برای دستگاه ها ، بخش ها، پرستاران، پزشکان و کادر درمانی به وجود بیاید.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با ناراحتی در رابطه با اهمیت ندادن به وضعیت روحی کادر درمانی کشور گفت: شما به عنوان یک کارمند می دانید که به مرور زمان حقوق و رتبه شما بالاتر می رود و این یعنی امید. اما امید کادر درمان و پزشکان و پرستاران چیست؟ ما هر روز شاهد تعداد بیشتری از مبتلایان هستیم و این را هم می دانیم فردا از امروز بیماران بیشتر هستند و مرگ و میر هم به همین ترتیب افزایش می یابد. امید وقتی وجود نداشته باشد به اینجا می رسیم که همه چیز به هم می ریزد. پرستاران یکی پس از دیگری به خانه می روند و دیگر کار نمی کنند. واقعا چه می شود اگر ما پزشکان و دیگر پرستاران دیگر نخواهیم کار کنیم؟ حالا مردم را چه کسی جمع کند؟ 

شکوهی افزود: چرا فقط کادر درمانی و پزشکان و پرستاران در جنگ هستند؟ چرا بقیه مردم یا در شمال هستند یا در مهمانی و یا در رستوران؟ هیچکاری برای این موارد نمی شود اما فقط ما به عنوان پزشک و پرستار وظیفه داریم که کار کنیم. واقعا اینطور نمی شود. مردم باید وظیفه خودشان را بدانند و بیرون نروند. شما به همین مراکز خرید نگاه کنید که چه خبر است. نمی شود که فقط پزشک و پرستار وظیفه خودش را بداند.

شروین شکوهی در پایان گفت: همه جامعه ما در هم تنیده است و همه چیز به هم ارتباط دارد. اگر جایی کار می کنی که امیدی به فردا نداری چطور می توان ادامه داد؟ هر کسی که دستی در آتش دارد می داند که فردا از امروز بدتر خواهد بود. وقتی امیدی به خوب شدن وجود نداشته باشد دلزدگی به وجود می آید و دیگر نمی توان کار را به درستی انجام داد. وضعیت سیستم پزشکی واقعا خراب است و وقت آن است که دیگر روان پزشکان به این قضیه ورود کنند.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها