اخیرا محققان «موسسه ملی بهداشت» ژنی را در موش‌ها کشف کرده‌اند که میل به مصرف غذاهای چرب و شیرین و تمایل به تحرک را در آنها کنترل می‌کند.
کد خبر: ۱۲۸۶۲۷۲

به گزارش جام جم آنلاین، این ژن که «Prkar۲a» نام دارد در بخش «habenula» مغز واقع شده است.

«habenula» یک منطقه کوچک در مغز است که در پاسخ به درد، استرس، اضطراب، خواب و پاداش نقش دارد.

این یافته‌ها می‌تواند به محققان در انجام تحقیقات مهمی در آینده در زمینه جلوگیری از چاقی و خطرات مرتبط با آن همانند مبتلا شدن به بیماری‌ های قلبی عروقی کمک شایانی کند.

این مطالعه توسط دکتر «ادرا لاندن» دانشمند بخش غدد درون ریز و ژنتیک موسسه ملی بهداشت و همکارانش انجام شد.

Prkar۲a حاوی اطلاعات مورد نیاز برای ساخت دو زیر واحد (اجزای مولکولی) آنزیم «پروتئین کیناز آ» (PKA) است.

این آنزیم‌ها واکنش‌های شیمیایی را تسریع می‌کنند یا به ترکیب مولکول‌های کوچکتر در مولکول‌های بزرگتر کمک می‌کنند و یا اینکه مولکول‌های بزرگتر را به مولکول‌های کوچک تقسیم می‌کنند.

پروتئین کیناز آ، آنزیمی مرکزی است که واکنش‌های درون سلول‌ها را در بسیاری از گونه‌ها تسریع می‌کند. در مطالعه قبلی، محققان دریافتند احتمال چاق شدن موش‌هایی که فاقد نسخه‌های عملیاتی Prkar۲a هستند حتی با مصرف رژیم غذایی پرچرب کمتر از موش‌های وحشی با عملکرد طبیعی Prkar۲a است.

محققان تشخیص دادند که موش‌های دارای Prkar۲a منفی (Prkar۲a-negative) نه تنها در صورت دسترسی نامحدود به غذا، بلکه بعد از غذا نخوردن نیز کمتر از همتایان خود غذای پرچرب می‌خورند.

به همین ترتیب در آزمایشات نیز موش‌های Prkar۲a منفی کمتر از موش‌های وحشی محلول قند نوشیدند.

موش‌های Prkar۲a منفی همچنین تمایل بیشتری به تحرک داشتند و زمان دویدن آنها روی تردمیل ۲ تا ۳ برابر بیشتر از موش‌های وحشی بود.

موش‌های ماده دارای Prkar۲a منفی نسبت به موش‌های نر دارای Prkar۲a منفی تمایل کمتری به مصرف غذاهای پرچرب داشتند و این در حالی بود که موش‌های نر Prkar۲a منفی نسبت به موش‌های ماده Prkar۲a منفی تمایل کمتری به نوشیدن محلول قند نشان دادند.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها