اختصاصی جام جم آنلاین

افزایش کشت تریاک در افغانستان

سازمان ملل متحد در مورد افزایش چشمگیر کشت خشخاش و تولید تریاک در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.
کد خبر: ۱۲۸۲۵۲

به گزارش شبکه BBC ، در گزارش سازمان ملل متحد تاکید شده است ، با اینکه کشت خشخاش در مناطق شمالی و مرکزی افغانستان کاهش پیدا کرده اما میزان آن در مناطق آشوب زده جنوب بیشتر خواهد شد.

در حالیکه وزارت خارجه آمریکا گزارش داده است که کشت خشخاش در افغانستان در سال گذشته میلادی 25 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته، اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد هشدار داده است که احتمالا میزان تولید تریاک در این کشور در سال 2007 حتی بیش از سال گذشته خواهد بود.
اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد همچنین در مورد افزایش چشمگیر تولید حشیش در افغانستان هشدار داده و گفته است که تولید این ماده روندی رو به رشد و نگران کننده یافته است.
دراین گزارش تاکید شده ، تولید مواد مخدر در مناطق جنوبی افغانستان یک مساله امنیتی است.
این گزارش می افزاید ، هم اکنون دولت مرکزی در بسیاری از بخش های جنوب افغانستان از اقتدار لازم برخوردار نیست در حالیکه طالبان از کشاورزان خشخاش حمایت می کنند.
طالبان ازعواید ناشی از تولید و قاچاق تریاک برای تامین نیازهای مالی عملیات خود استفاده می کنند.
آنتونیو ماریا کاستا، رییس اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، گفته است گروه های شورشی درآمد کلانی را از تولید تریاک به دست می آورند و آن را برای پرداخت دستمزد به عوامل خود و خرید اسلحه به کار می برند.
به گفته او ، شرایط کنونی زمینه مساعدی را برای رشد عملیات شورشیان و کشت غیرقانونی خشخاش فراهم آورده است که باید درجریان سال های آینده ریشه کن شود.
آنتونیو ماریا کاستا توصیه کرده است ، برای ریشه کن کردن کشت خشخاش باید فعالیت در این زمینه افزایش یابد.

در گزارش سازمان ملل آمده است که در سال گذشته، 10 درصد محصول خشخاش افغانستان نابود شد اما این رقم باید به حدود 30 درصد افزایش یابد.
با گذشت چهار سال از آغاز عملیات نیروهای ائتلاف بین المللی برای مبارزه با کشت خشخاش در افغانستان، این کشور هنوز تامین کننده 90 درصد از تریاک قاچاق در سطح بین المللی است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها