اختصاصی جام جم آنلاین

افزایش کشت تریاک در افغانستان

افغانستان ، نخستین تولید کننده هروئین جهان در سال جاری به سومین رکورد تولید تریاک در 20 سال اخیر دست یافت.
کد خبر: ۹۵۹۶۹۳
افزایش کشت تریاک در افغانستان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از لومتن، دفتر سازمان ملل متحد علیه مواد مخدر و جنایت (ONUDC) در گزارش سالانه اش اعلم کرد : سطح کشت خشخاش افغانستان در سال 2016 میلادی 10 درصد نسبت به سال 2015 افزایش یافته و به 201 هزار هکتار رسیده است.

یوری فدوتف مدیر اجرایی (ONUDC) در بیانیه ای تصریح کرد: گزارش نشان می دهد که تلاش ها برای مبارزه علیه مشکل دائمی مواد مخدر غیرقانونی و تاثیر آن به روی توسعه ، سلامتی و امنیت به طور نگران کننده ای بی فایده بوده است.

عقب نشینی نیروهای دولتی افغان زیر فشار حملات طالبان در بسیاری از مناطق این کشور موجب فروپاشی برنامه های ریشه کن سازی کشت تریاک شد که پس از اشغال افغانستان توسط نیروهای آمریکایی در ابتدای سال 2002 به تدریج به اجرا در آمده بودند.

در عین حال، کشت خشخاش در سراسر این کشور گسترش یافته به طوری که در سال 2016 از 34 ولایت افغانستان در 21 ولایت تریاک تولید می شود که این رقم یک ولایت به نسبت سال 2015 افزایش نشان می دهد.

علاوه بر این، گزارش (ONUDC) تصریح می کند که تولید تریاک افغانستان در سال 2016 نسبت به سال 2015 میلادی 43 درصد افزایش خواهد یافت. هرچند که این نهاد سازمان ملل متحد تاکید می کند که برآوردهایش در زمینه مقدار برداشت و تولید تریاک از تخمین سطح زیر کشت خشخاش کمتر قابل اطمینان و مستدل است.

گزارش: بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
ناصر
-
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
۰
۰
از این همسایه دردسر ساز چیزی دیگری نصیب ایران و ایرانی نمی شود , تمام گرفتاری و بدبختی شان را باید ایران و ایرانی بكشد - چه میشد ما هم همسایگانی مثل اسپانیا , فرانسه , ایتالیا , آلمان داشتیم یا همسایگانی مثل ژاپن , چین , كره میداشتیم .
رستم
-
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
۰
۰
كشت خشخاش در افغانستان زیر نظر باندهای مافیایی خارجی غربی اداره میشود كه مردم و دولت افغانستان هم قادر به كنترل آن نیستند.
نیما
-
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
۰
۰
بد بختی و گرفتاری اش هم ایران و ملت ایران باید پس دهد
سرباز
-
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
۰
۰
تولید و صادرات در افغانستان زیر نظر كشورهای مختلف و از جمله خود مامورین سازمان ملل انجام میشود . هر چند وقت یك بار هم یك بیانیه میدهند كه چنان شد و چنان نشد . هر جا به نفعشان باشد صحبت میكنند . و هر جا به ضرر شان باشد سكوت میكنند و به دروغ بیانیه میدهند . كافیست به مردم افغانستان اعلام كنند گندم بكارید ما به ده برابر قیمت تریاك تولیدی از شما میخریم و همه كشورها در خرید سهیم باشند . انوقت یك نفر هم تریاك كشت نمیكند . متاسفانه بیشرین حجم ورود مواد مخدر به كشور ما صورت میگیرد آن هم به صورت سازمان یافته و آن هم برای نابودی خانواده ها و جوانان و نابودی كشور عزیزمان . كه باز مردم ما را به سلطه در آرند و هر بلایی كه میخواهند سر ما بیاورند . وقتی ملتی اراده نداشته باشد . شما هر كاری كه بخواهید میتوانید با آن ملت بكنید .

نیازمندی ها