راهکار نماینده مجلس برای تامین انسولین در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

دیابتی ها از انسولین های قدیمی استفاده کنند / مشخص نیست مشکل چه زمانی رفع می شود

کمبود انسولین در کشور برای دیابتی ها نگرانی ها و مشکلات زیادی را رقم زده است. اما یک نماینده مجلس می گوید نوع قدیمی این داروی دیابتی ها در داروخانه ها موجود است.
کد خبر: ۱۲۸۱۳۶۱

همایون سامه یح بخت آبادی نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با کمبود انسولین در کشور به جام جم آنلاین گفت:  بانک مرکزی دو ماه قبل در مورد تامین ارز داروهای وارداتی اقداماتی انجام داده است و ارزی را در اختیار وزارت بهداشت قرار داد تا واردات دارو انجام شود. اکنون نمی توانیم بگوییم شرایط خیلی خوب است اما اوضاع بهتر شده.

بت آبادی عنوان کرد: بر خلاف ادعای آمریکا که می گوید واردات غذا و دارو بلامانع است و انتقال ارز برای آن اشکالی ندارد اما تحریم ها باعث شده در رابطه با این موارد مشکلات بسیار زیادی به وجود بیاید.

این نماینده مجلس گفت: انسولین هم اکنون مقداری تولید داخلی دارد   که به همان نوع انسولین های قدیمی (ان پی اچ، رگولار) مربوط می شود. اما متاسفانه مشکل این است بیمار با وجودی که می تواند با انسولین قدیمی دقیقا همین اثر انسولین جدید را در رابطه با کنترل قند خون دریافت کند به دلیل راحتی استفاده از انسولین های قلمی و جدید بیشتر میل به استفاده از همین نوع انسولین است.  بیشتر پزشکان و بیماران تمایل به استفاده و تجویز انسولین قلمی دارند.

این مقام مسئول افزود: کنترل قند با انسولین های قدیمی (ان پی اچ، رگولار) خیلی راحت تر است و تولید آن هم در داخل کشور انجام می شود. با این وجود اخیرا مشکلاتی در رابطه با تهیه انسولین به خصوص در چند روز اخیر به وجود آمده است.   این روزها بیماران دیابتی مدام به دنبال تهیه انسولین هستند.

بخت آبادی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی مشکلات مربوط به تهیه انسولین برای بیماران دیابتی در کشور رفع می شود اذعان داشت: واقعیت این است که نمی توان پیش بینی کرد که مشکل مربوط به تهیه انسولین در کشور چه زمانی رفع می شود.

وی تاکید کرد: ویال انسولین تزریقی به مقدار کافی در داروخانه ها وجود دارد. با توجه به اینکه انسولین های قلمی در دسترس نیست توصیه می کنم پزشکان از این پس بیمار را ترغیب به استفاده از انسولین های قدیمی کنند. این انسولین ها دقیقا همان تاثیر انسولین های قلمی را دارد و مشکلی هم ایجاد نمی شود.  انسولین های قدیمی به راحتی در دسترس است و می توان آن را تهیه کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها