اخیراً متوجه شدم که رنگ کاشی‌های حمام و دستشویی زرد شده‌اند، به خاطر اینکه رنگ کاشی‌ها سفید بودند زردی آن خیلی توی ذوق می‌زند. با یک دو دو تا چهارتای ساده دیدم که به این زودی نمی‌توانم هزینه لازم برای بازسازی و تازه کردن کاشی و سرامیک را پرداخت کنم، به همین خاطر تصمیم گرفتم به سراغ گزینه جایگزین یعنی رنگ‌آمیزی بروم.
کد خبر: ۱۲۷۸۷۳۱

آیا میتوان سرامیک و کاشی را رنگ کرد؟ چطور؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از استادکار، سطح شفاف کاشی و سرامیک تقریبا هر نوع آلودگی از گرد و غبار گرفته تا رنگ، غذا و روغن را بازتاب می‌دهد. اگر فقط از رنگ لاتکس برای رنگ کردن کاشی آشپزخانه و سرویس بهداشتی  استفاده کنید دوام زیادی نخواهد داشت و حتی با یک ناخن کشیدن ساده هم رنگ از روی کاشی‌ها پاک می‌شود.

با این حال اگر از روش درست و اصولی برای زیرسازی و رنگ کردن آن استفاده کنید، علاوه بر افزایش طول عمر کاشی‌ها، از پرداخت هزینه‌های بیشتر برای جایگزین کردن کاشی‌ها و کثیف کاری‌های مربوط به آن هم مصون می‌مانید.

رنگ کردن کاشی و سرامیک
مزیت اصلی در رنگ کردن کاشی سرویس بهداشتی تغییر ارزان قیمت دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی با رنگ مورد علاقه‌تان و تعمیر ترک‌ها (رنگ موادی را که برای پر کردن ترک کاشی استفاده کرده‌اید می‌پوشاند.) و لکه‌های زرد ایجاد شده بر روی کاشی و سرامیک است.

برای رنگ کردن کاشی و سرامیک به طور معمول به ابزار زیر نیاز دارید:

  • رنگ اکرلیک با کیفیت بالا برای زیرسازی (پرایمر)
  • رنگ داخلی اکرلیک نیمه براق با کیفیت بالا
  • اورهان (از مواد صنایع رنگی برای سطوح در معرض آب و رطوبت)
  • دستکش‌های پلاستیکی مقاوم
  • TSP یا پاک کننده قوی دیگر
  • اسفنج
  • نوار رنگ‌آمیزی
  • کاغذ سمباده (شماره ۲۲۰)
  • پارچه کهنه
  • قلم مو نقاشی
  • غلطک رنگ

انتخاب رنگ مخصوص کاشی آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام

رنگ لاتکس: شما می‌توانید از یک رنگ اکرلیک برای زیرساز و از رنگ اکرلیک نیمه براق برای سطح رویی کار استفاده کنید. در این آموزش از رنگ لاتکس اکرلیک برای رنگ کردن کاشی و سرامیک استفاده می‌شود.

رنگ اپوکسی: این رنگ دارای خواص چسبندگی بالاتری است و برای استفاده باید از دستورالعمل روی رنگ پیروی کنید. همچنین تنوع رنگ کمتری نسبت به رنگ‌های اکرلیک دارد.

انتخاب رنگ بر اساس سلیقه‌تان و طراحی داخلی سرویس بهداشتی، حمام یا  آشپزخانه می‌تواند متفاوت باشد و این تفاوت روی قیمت رنگ مخصوص کاشی هم اثر می‌گذارد. رنگ‌آمیزی کاشی و سرامیک برای اینکه حرفه‌ای و تمیز انجام شود نیاز به زمان دارد. ولی با استفاده از مواد و رنگ‌های با کیفیت بالا می‌توانید از هر گونه دوباره کاری در رنگ کردن کاشی‌ها جلوگیری کنید.

برای رنگ زدن لبه‌های کاشی و سرامیک بهتر است از لایه‌های نازک رنگ همراه با قلم مو نقاشی استفاده کنید. ولی سطوح را با غلطک نقاشی رنگ‌آمیزی کنید تا یکدست شوند. همچنین کناره‌های کاشی و سرامیک (قسمت‌های آزاد دیوار یا زیر کابینت‌ها) را برای اینکه رنگ نگیرد با استفاده از نوار رنگ آمیزی بپوشانید. این روش نیاز به صبر و حوصله زیاد دارد ولی در نهایت کاری زیبا و چشم نواز خواهید داشت.

 
 
رنگ کاری کاشی و سرامیک
شما می‌توانید از رنگ اپوکسی یا لاتکس برای رنگ آمیزی کاشی‌ و سرامیک استفاده کنید.

مرحله آماده‌سازی

یک آماده‌سازی خوب برای رنگ کردن کاشی و سرامیک دستشویی و آشپزخانه می‌تواند نتایج عالی به همراه داشته باشد. برای شروع، قبل از هر کاری کاشی‌ها را بررسی کنید. اگر جای ترک و شکستگی وجود دارد، کاشی را با چسب کاشی تعمیر  کنید و یا کاشی شکسته را جایگزین نمایید.

 

تعمیرات را ۴۸ ساعت قبل از شروع رنگ‌آمیزی انجام دهید. سپس روی سطح کاشی و لبه‌های آن را با استفاده از سمباده کاغذی، صاف کنید (از ایجاد خراش عمیق روی سطح پرهیز کنید) در نهایت ذرات گرد و غبار را با دستمال پاک نمایید. حتی اگر سرامیک در نگاه اول تمیز به نظر می‌رسد خوب است که با یک پاک کننده قوی مانند محلول تری سدیم فسفات (TSP) آن را تمیز کنید.

نصف یا یک چهارم محلول تری سدیم فسفات را با حدود ۴ لیتر آب مخلوط کرده و با استفاده از اسفنج کل سطوح کاشی و سرامیک و لبه‌ها را تمیز کنید. اجازه دهید یکی دو دقیقه روی سطح بماند تا تمامی آلودگی را از بین ببرد.

در ادامه چند بار کل سطوح را با استفاده از آب بشویید تا بقایای TSP از روی کاشی و سرامیک از بین برود.

رنگ کردن کاشی و سرامیک
رنگ‌آمیزی کاشی و سرامیک ۵ مرحله دارد: ۱- آماده کردن ابزار رنگ‌آمیزی ۲- انتخاب رنگ مناسب ۳- از بین بردن ترک و شکستگی‌ها، تمیز کردن سطوح (آماده سازی) ۴- زیرسازی و آستر زدن کاشی و سرامیک ۵- رنگ‌آمیزی.

زیرسازی برای رنگ کردن کاشی و سرامیک

آستر زیرسازی حین رنگ‌ کردن کاشی باید کاملا صاف، یکدست و بدون هر گونه برآمدگی باشد. با استفاده از یک قلم مو نازک نقاشی زیرسازی لبه‌های اطراف کاشی و سرامیک آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام را آغاز کنید. سپس غلطک را به رنگ زیرساز آغشته کرده و به آرامی روی سطوح کاشی و سرامیک حرکت دهید. دقت کنید که لایه رنگ نازک باشد.

 اجازه دهید تا آستر زیرسازی کاشی به مدت چندین ساعت به خوبی خشک شود.

پس از اینکه آستر زیرسازی اول به خوبی خشک شد. مرحله دوم آستر زدن کاشی را آغاز کنید. آستر دوم یک شب برای خشک شدن به زمان نیاز دارد. روز بعد اگر روی سطح کاشی و سرامیک رگه‌های رنگی برجسته‌ای مشاهده کردید با استفاده از سمباده کاغذی آن را یکدست کنید. سپس تمامی گرد و غبار موجود را از روی سطح تمیز نمایید.

رنگ‌آمیزی را شروع کنید!

همانطور که در مورد آستر زدن کاشی و سرامیک گفتیم باید از مقدار کمی رنگ و لایه‌های نازک برای رنگ کردن کاشی استفاده کنید. با استفاده از یک قلم مو نقاشی ابتدا لبه‌های آسترخورده را رنگ کنید. سپس یک لایه نازک رنگ را با کمک غلطک روی سطح بزنید و منتظر بمانید تا کاملا خشک شود. بعد از خشک شدن رنگ ابتدایی یک بار دیگر این مرحله (با استفاده از قلم مو و غلطک) را تکرار کنید.

بعد از خشک شدن رنگ‌آمیزی مرحله دوم، یکبار سطح کار را بررسی کنید. اگر نیاز به رنگ کردن دارد مرحله قبل را برای مرتبه سوم و آخرین بار تکرار کنید.

رنگ آمیزی کاشی و سرامیک

هنگامی که سطوح رنگ کاملا خشک شدند با استفاده از اورتان (Urethane)، سطح رنگ شده را آب بندی کنید. به مدت دو هفته کامل به سطح دست نزنید تا رنگ و آستر آب بندی کاملا سخت شود. البته در مورد رنگ‌آمیزی کاشی و سرامیک اگر از یک فرد حرفه‌ای کمک بگیرید زمان آماده سازی و اتمام کار سریع‌تر اتفاق می افتد و خیلی زود می‌توانید از حمام و سرویس بهداشتی استفاده کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها