سخنگوی دولت، بودن دو قوه به همراه دولت و تفاهم در تصمیمات را در کوتاه کردن فرایند تصمیم‌گیری ها و اجرا موثر خواند.
کد خبر: ۱۲۷۶۱۵۶

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، علی ربیعی در ابتدای نشست خبری هفتگی خود با اشاره به برگزاری اولین جلسه سران قوا بعد از مجلس یازدهم در روز یکشنبه، گفت : بی تردید همکاری و هماهنگی سه قوه موجب حل سریعتر مشکلات کشور خواهد شد.

دوران کرونا شرایط ویژه ای به وجود اورده است

وی افزود: دوران سخت کرونا در همه دنیا شرایط ویژه‌ای را به وجود آورده و ایران تنها کشوری است که با دو موضوع تحریم و کرونا روبرو است، بودن دو قوه به همراه دولت و تفاهم در تصمیمات نیز به کوتاه کردن فرایند تصمیم‌گیری ها، همکاری در اجرا منجر خواهد شد این در از ضروریات اجتناب ناپذیر این دوران است.

سخنگوی دولت یادآور شد :در این جلسه مباحث پیرامون چگونگی افزایش سرمایه گذاری صورت گرفت و مشکلات سرمایه گذاری و اقداماتی که برای این کار سه قوه باید انجام دهند مورد بحث قرار گرفت. در بخشی از جلسه موضوع گسترش صادرات و برگشت سریع ارز به چرخه تولید، مسائل بازار ارز و بورس، سیاستهای کاهش نقدینگی و کاستن از تورم مطرح شد. همچنین در جلسه چگونگی هماهنگی های اجرایی، تقنینی، نظارتی و قضایی را مورد گفتگو قرار گرفت.

وی افزود: همچنین به علت حساسیت موضوعات بین المللی، مسائل منطقه‌ای و چگونگی مقابله با طراحی ها و توطئه های رژیم صهیونیستی مورد بحث قرار گرفت در نهایت همانطور که در پایان جلسه، سران محترم قوای قضاییه و مقننه اظهار داشتند امید است با تعاملات بیشتر قوا، از شرایط سخت امروز زندگی مردم به بهترین نحو عبور کنیم.

وی در ادامه به مصوبات هیات دولت پرداخت و گفت:چندی پیش اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تصویب شد که آیین نامه آن در کش و قوس قرار گرفت. در نهایت در جلسه اخیر هیات دولت، برای تامین نظر مجلس شورای اسلامی، آیین نامه آن اصلاح شد. امیدوارم با این اصلاح، فرزندان به حقوق خود برسند و به این مطالبه پاسخ داده شود.

ضرورتی ندارد همه مردم از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند

وی اضافه کرد: موضوع کرونا در جلسه اخیر ستاد ملی کرونا برنامه خرید و توزیع عادلانه واکسن های مورد نیاز و بودجه و توزیع عادلانه آن مورد بحث قرار گرفت. قطعا افراد در معرض ریسک در اولویت خواهند بود. در سال گذشته حدود یک میلیون و 800 هزار دوز واکسن آنفلوآنزا مصرف شده بود اما برای امسال ابتدا تامین 9 میلیون دوز و سپس با توجه به احتمال درخواست های بیشتر 16 میلیون دوز پیش بینی شده است. باید تاکید کنم. اولویت با گروههای در معرض خطر مانند افرادی بالای 65 سال، زنان باردار و مبتلایان به بیماریهای زمینه ای و نقص ایمنی است و ضرورتی ندارد همه مردم از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند.

تلاش است ترم تحصیلی دانشجویان براساس نظم آموزشی به پایان برسد

ربیعی همچنین خاطرنشان کرد: همچنین ستاد ملی مدیریت کرونا به وزارت علوم اجازاه داد تا برای جلوگیری از تجمع در برگزاری و تردد عوامل اجرایی در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1399 برای رشته محل هایی که تعداد داوطلب در آنها در سال 1398 کمتر از ظرفیت است، پذیرش دانشجو بدون آزمون و صرفا براساس سوابق تحصیلی و معدل تراز شده مقطع کارشناسی به صورت متمرکز توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام شود.

وی افزود: بازگشایی دانشگاهها از این هفته سال تحصیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با حدود سه میلیون و پانصدهزار دانشجو شروع شد و تا اواخر مهرماه کلیه ورودی‌های جدید آموزش عالی در کلیه مقاطع تحصیلی اعلام خواهند شد. از یک میلیون و 392 هزار داوطلب 59 درصد آنها را خانم‌ها و 41 درصد را آقایان تشکیل می‌دادند.

وی گفت: آغاز به کار دانشگاه‌های ما در شرایط کرونا تجربه های جدیدی پیش روی ما است. ارتفا آموزش و مبارزه با کرونا را دولت و جامعه ما از سال تحصیلی گذشته تجربه کردند و امسال نیز با تجربه بدست آمده سال تحصیلی را آغاز کردیم. قبل از سال 98 کمتر از نیم درصد دانشجویان و تعداد انگشت شماری از دانشگاه ها تحت پوشش آموزش الکترونیکی بودند اما امروز پیش از 90 درصد مراکز آموزش عالی ما تحت آموزش غیرحضوری قرار گرفته اند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ترم جدید دانشگاهها با محوریت آموزش ترکیبی آغاز به کار کرد و چون امکانات دانشگاهها متفاوت است، نحوه چگونگی آموزش ترکیبی به دانشگاه‌ها واگذار شده است. و تمام تلاش نظام آموزشی این است که ترم تحصیلی دانشجویان براساس نظم آموزشی به پایان برسد.

وی ادامه داد :همچنین مبارزه با کرونا اساسا یک موضوع علمی است. بدون دستاوردهای علمی و آموزشی نمی توانستیم و نمی توانیم این سطح از تاب آوری را در مقابله با کرونا داشته باشیم. انتظار از دانشگاهها است که در دروان بحران ها، تحریم و کرونا ضمن افزایش ظرفیت ها و دانش افزایی به نیازهای جامعه پاسخ دهند. ضمن تبریک به جامعه دانشگاهیان کشور، برای دانشجویان، استادان و مربیان عزیز کشور آرزوی موفقیت دارم.

وی همچنین با تسلیت درگذشت آیت الله صانعی گفت: در ابتدای هفته خبر درگذشت ناگوار عالم جلیل القدر حضرت آیت الله صانعی موجب حزن و ناراحتی شد. ایشان هم از پیشگامان مبارزه و نهضت بود و هم مورد اعتماد و محبت فراوان رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) قرار داشت. مجاهدت های خالصانه و پژوهشگرانه در گشودن باب اجتهاد و ساده زیستی و منش همراه با تواضع و دردمندی و درد آشنایی از وجود شخصیتی ایشان بود و این ضایعه را تسلیت عرض می‌کنم.

هر اقدام آمریکا با پاسخ ایران مواجه می شود

ربیعی در پاسخ با پرسشی درباره ادعای اخیر ترامپ برای حمله به مواضع آمریکا گفت: من ساعت پیش این توییت را دیدم. متاسفام رئیس جمهوری که داعیه جهانی دارد، بر چنین پایه ای سست اظهار نظر می کند. در تجربه تاریخی منطقه شاهد بودیم که امریکا با گزارشات مخدوش جنگ افغانستان و عراق را آغاز کردند. این سنت امریکایی ها است که به جز برهم زدن ارامش منطقه و دنیا بازتاب دیگری ندارد.

وی افزود: شاید اقدام تبلیغاتی و خوراک انتخاباتی است. به خاک و خون کشیدن یا حتی اقدامات روانی برای به دست آوردن کرسی انتخاباتی امری نابخشودنی و خیانت است.

وی ادامه داد: سردار سلیمانی نماد صلح و مبارزه با تروریسم بود. آمریکا نماد صلح منطقه را ترور کرد. این ننگ پاک شدنی نیست. پیشنهاد می کنیم اقدام نادرستی انجام ندهند هر اقدامی که انجام دهند با پاسخ مقاومتی ما رو به رو می شود.

سخنگوی دولت در ارتباط با آخرین تصمیمات وزارت خانه صمت گفت: ما در ذخیره سازی کالا، در اجازه صادرات و ... دیدیم که تصمیمات دولت درست بوده است. کسی که در وزارت صمت سابقه بازرگانی داشت و هم مدیریت صنعتی داشت پاک دست بود و تعهد داشت، معرفی کردیم به مجلس به دلایل مختلفی رای نیاورد. شنیدم که برخی ها می گفتند کاش رای می آورد. ما نمی توانیم کسی را معرفی کنیم که وزارت خانه را نمی شناسد. لیستی تهیه شده، مصاحبه هایی می شود و حتما رئیس جمهور به زودی وزیر این وزارت خانه را معرفی می کند. اقای سرقینی با توجه به سابقه ای که داشته به خوبی وزارت خانه را اداره می کنند.

هشدار ایران نسبت به‌ باز شدن پای اسرائیل به منطقه

وی در واکنش به عادی سازی روابط سیاسی بحرین و امارات با اسرائیل گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار به هر گونه اقدام علیه ایجاد تنش در منطقه مسئولیت هرگونه اقدام در این راه را متوجه دولت بحرین و هر دولتی که پای اسرائیل را به منطقه باز کرد، می داند. این اتفاق موجب افزایش دانش و آگاهی مسلمانان منطقه است ،اما معتقد هستیم وضعیت منطقه را خطرناک تر می کند و به صلح و ثبات منطقه کمک نمی کند. احتمال شکل گیری نیروهایی در منطقه هست.

ربیعی افزود : تاکید می کنیم کشورهای حرکت کننده در این مسیر باید مسئولیت این تصمیم را بر عهده بگیرند. مردم حق طلب فلسطین هرگونه عادی سازی رابطه با اسرائیل را نمی پذیرد. این اتفاقات با فشار امریکا و به نفع ستاد انتخاباتی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا انجام می شود.

امریکا می خواهد بین برجام و عهده نامه مودت تفکیک قائل شود

سخنگوی دولت در باره آخرین اقدامات دادگاه لاهه در رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا گفت: آمریکا اول فشار روانی آورد. حتی بر قضات که رای علیه دولت آمریکا می دادند، فشار آورد. امریکا می خواهد بین برجام و عهده نامه مودت تفکیک قائل شود. ایران تاکید دارد که لازم الاجرا است. استدلال ایران قابل قبول بوده است.روش آمریکا فقط به ما فشار نیاورده است بر تجارت آزاد بر کشورهای ثالث هم فشار آورده است. ایران مواضع خود را قابل اتکا می داند. امیدواریم در این مرحله هم بر ادعای همراه با فشار و شانتاژ آمریکا هم فائق آییم.

با اقداماتی که به ایجاد صلح در افغانستان منجر شود مخالفتی نمی کنیم

ربیعی در پاسخ به این سوال که آیا صلح پایدار در افغانستان شکل می گیرد یا خیر گفت: ما در جمهوری اسلامی شروع گفتگو ها را مفید می دانیم، امیدواریم بدون دخالت خارجی میان همه اهالی افغانستان به نتیجه برسد. دستگاه اداری ترامپ نگران مردم افغانستان نیست، اینجا می خواهد شرایطی را برای انتخابات ماه نوامبر امریکا ایجاد کند. دنیا و منطقه ما اسیر انتخابات ماه نوامبر شده است. حضور نیروهای امریکا در افغانستان را ادامه جنگ می دانیم. با اقداماتی که به ایجاد صلح در افغانستان منجر شود مخالفتی نمی کنیم. هر تفاهمی که با اجماع صورت بگیرد دفاع می کنیم.

منابع ارزی خوبی در خارج از کشور داریم

وی در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر خودداری برخی کشورهای همسایه برای بازپس دهی پول و سرمایه ایران گفت: آنچه که مطرح شد یک واقعیت در جهان امروز است. آمریکا برای فشار آوردن بر ما حتی به سازمان های مردمی مثل مجامع ورزشی هم فشار آورده است.

وی ادامه داد: ما منابع ارزی خوبی در کشورهای دیگر داریم از آنها انتظار داریم مقاومت کنند در مقابل فشار آمریکا. کار آمریکا یک جور خفت گیری بین المللی است. مطابق قطعنامه سازمان ملل هیچ بایدی برای کشورها در همراهی آمریکا وجود ندارد. مسائلی مثل تهاتر یا ایجاد پول و بانک مشترک را پیش گرفتیم . تاب آوری کشورها در مقابل زور آمریکا متفاوت است. حتی سوئیفت جدید هم مطرح شد. ربیعی تصریح کرد: الان از ذکر نام کشورها خودداری می کنم. به مصلحت منافع ما نیست. اما یک کشوری مثل کره جنوبی را احساس کردیم دارد کار شکنی می کند حتی در مواردی مثل دارو کار شکنی کردند. با بقیه کشورها داریم برای رفع این مشکل صحبت می کنیم.

دولت منتظر تحول بیرونی نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره شرایط اقتصادی و گرانی کالاهای مصرفی گفت: اینکه بعضی ها می گویند دولت منتظر تحولات بیرونی است اصلا این گونه نیست. تعبیر کاملا نادرست و نا حق است دولت با هزار جان کندن دنبال ایجاد ثبات در کشور است. ما واقعیت تحریم را داریم. متن ها و سخنرانی هایی را می بینم در مورد وضعیت اقتصاد ایران که یک جمله از تحریم در آن ها نیست. انگاری که اصلا تحریم و فشار آمریکا وجود ندارد. اصلا مقایسه نمی کنند. دولت به دنبال عقب راندن تحریم و تسلیم کردن آن ها است. عده ای از دوستان جنایت آمریکا را در تحلیل هایشان نادیده می گیرند.

وی افزود: البته ما همان طوری که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند هر فرصتی که ایجاد شود برای منافع ملی در راستای عزت و استقلال کشور از آن استفاده می کند.

نگرانی سفره خالی مردم نگرانی هر روزه ما است

ربیعی گفت: نگرانی سفره خالی مردم نگرانی هر روزه ما است. دولت روزانه تلاش می کند. وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی کاهش پیدا می کند نمی توانیم به کره ارز ۴۲۰۰ تومانی بدهیم. اولویت ما مواد مصرفی ، دارو و مواد اولیه کارخانه های تولیدی است. سالانه ۴۰ تا ۴۵ میلیون تن کره وارد کشور می کردیم. امروز کارخانه های داخلی را فعال کردیم دستگاه های کره گیری وارد کردیم خوشبختانه همان ظرفیت واردادات کره را در داخل به دست آوردیم. ستاد تنظیم بازار هم مکلف شد در مورد کره قیمت گذاری کند.

وی افزود: متاسفانه مجوز صادرات بی رویه صادر شد. جلوی صادرات تخم مرغ گرفته شد و فکر می کنم به تعادل قیمت در این کالا هم می رسیم. با قیمت گذاری تولید داخلی و تعادل در صادرات این مشکل را حل می کنیم.

دولت تعطیل نیست

ربیعی گفت: مطمئن باشید رنج مردم با تک تک سلول های اعضای هیئت دولت حس می شود. این طور نیست که دولت خبر نداشته باشد. اینکه می گویند دولت تعطیل است، درست نیست. این کلمات در شرایط امروز که عملیات وسیع علیه افکار عمومی صورت می گیرد، درست نیست.

مطمئن هستم پرونده نوید افکاری شاکی خصوصی داشت

ربیعی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره پرونده نوید افکاری و نقش وزارت اطلاعات و دولت در این پرونده گفت: این موضوع در حیطه وظایف قوه قضاییه است. از باب حقوق شهروندی مطالبی باشد، دنبال می شود. آن طوری که قوه قضاییه مطرح کردند جرم این فرد به سال ۹۷ مربوط است و شاکی خصوصی داشته است. فرایند پیگیری پرونده بر عهده دولت نبوده است. امکان دسترسی اطلاعات برای ما وجود ندارد. یک قوه دیگر فعال است و حتما به خوبی اطلاع رسانی می کند.

وی ادامه داد: هیچ وقت آمریکا به نفع دموکراسی عمل نمی کند. مطمئن هستم پرونده شاکی خصوصی داشته است. اگر اطلاعات دیگری داشتم در اختیار شما قرار می دهم.

طرح اوراق سلف نفتی جزو طرح های مهم دولت است

سخنگوی دولت درباره طرح فروش اوراق سلف نفتی با اشاره به سخنان جهانگیری گفت: این طرح کماکان جزو طرح‌های مهم دولت محسوب شده و دولت آن را دنبال می‌کند، معتقد هستیم اجرای این طرح در شرایط فعلی چند خاصیت دارد؛ نخست اینکه مردمی که دارایی اندکی هستند، می‌توانند صاحب سرمایه‌ای ‌شوند که قطعاً تضمینی هم در دل آن وجود دارد؛ از سویی نقدینگی را کم می‌کند؛ هر چقدر نقدینگی کاهش پیدا کند، ما تورم کمتری خواهیم داشت و امکان سرمایه‌گذاری‌های بیشتر را فراهم می‌کند. سراغ پول‌های پرقدرت نرفتیم و بنا داریم از تورم جلوگیری کنیم.

ربیعی تصریح کرد: این طرح همچنان در دستور کار دولت قرار دارد و امیدواریم که تفاهمی صورت بگیرد، آنچه که می‌دانم این است که کلیت طرح مورد نظر سران قوا بوده و در جزئیات اختلاف‌نظرهای وجود داشته است. اقتصاد را نمی‌توانیم فارغ از شرایط منطقه‌ای، بین‌المللی و اجتماعی تعریف کنیم، امروز همه مسائل اقتصادی از درون اقتصاد نیست؛ بنابراین ممکن است تصمیم‌هایی که ارائه می‌شود مناسب با فضای عادی کشور نباشد اما در شرایط فعلی پرفایده هستند. همچنین می‌تواند تامین منابع برای سرمایه‌گذاری جدید انجام دهد، دوستان از زاویه بدی به طرح نگاه می‌کنند به طوریکه گویی همه چیز در شرایط عادی است؛ اکنون که اقتصادمان تابعی از مسائل مختلف است، ناچاریم به سمت ثبات اقتصادی و این تصمیمات برویم و دولت این را بسیار مفید می‌داند.

وی درباره اینکه آیا این طرح متوقف می‌شود، گفت: نه بنا بود این طرح به شکل دیگری بیرون بیاید، همچنان نقطه نظرات بین سران قوا مورد بحث است اما دولت این طرح را مفید می‌داند و آن را دنبال ‌می‌کنیم.

ربیعی همچنین درباره اتصال برق ایران و روسیه و آذربایجان گفت: اسم شرکت را نمی‌دانم اما این پروژه توسط مهندسان مشاوری که هر سه کشور تایید کردند در حال بررسی است؛ ما فکر می‌کنیم یکپارچه شدن سیستم برق ایران و روسیه تجارت برق است و به پایداری شبکه کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این اتصال به ما کمک خواهد کرد، گفت: خوشحالیم که مقدار برقی که ما در این ۸ سال تولید کرده‌ایم، بسیار چشمگیر بوده و به گونه‌ای بوده است که توانسته‌ایم امروز تجارت برق داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رحیمی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
۰
۰
فعلا که امریکا هر غلطی خواسته کرده هیچ جواب دندان شکنی هم نگرفته و شما هم هیچ غلطی نتونستید بکنید .البته تاوان آن را ما مردم فلک زده داریم میدیم مسئولین که سرشون مثل کبک زیر برفه و بچه هاشون تو خارج حال میکننو به ریش ما میخندند!
علی برکت ا...

نیازمندی ها