Logo jame jam online for Site - SVG - Positive
سلامت عمومی کد خبر: ۱۲۷۶۱۰۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹  |  ۱۰:۴۶

خواص میوه­جات بر اساس رنگ آنها

خوشمزه های رنگارنگ

خداوند بر روی سیاره زمین میوه­های خوشرنگ و لعاب فراوانی قرار داده است. میوه­هایی که از نظر رنگ، فرم، رایحه و طعم با یکدیگر تفاوت داشته و هر کدام، نقش مؤثری در حفظ سلامت و تندرستی جسم، و کنترل و پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها دارند.

 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از میوری ، متخصصان علم تغذیه بر این باورند که ویتامین­ها و مواد معدنی موجود در میوه­ها و سبزیجات، با این کیفیت در هیچ مکمّلی یافت نمی­شوند.

دانشمندان 12 هزار نوع فیتو کمیکال و 180 نوع ویتامین و ماده معدنی مختلف را در میوه­ها و سبزیجات کشف کرده­اند که هیچ مکمّلی همه آنها را در خود ندارد.

میزان مصرف میوه و سبزیجات توصیه شده در یک رژیم غذایی سالم، 5 تا 9 وعده در طول روز است؛ اما حجم مصرف میوه و سبزیجات تنها فاکتور مهم در رژیم غذایی نیست.

رنگ میوه­ها و سبزیجات نیز عامل مهمی در انتخاب نوع میوه مصرفی است. دلیل اهمیت این موضوع، این است که هر کدام از رنگ­های مختلف میوه و سبزیجات نشان دهنده مواد مغذی مختلفی می­باشد که در آنها وجود دارد.
 
اولین چیزی که در هنگام انتخاب یک میوه برای خوردن شما را جذب کرده رنگ و جلوه خاص آن میوه است، آیا می­دانید میوه های مختلف با رنگ­های متفاوت چه خواصی دارند؟

رنگ‌های مختلف، دارای رنگدانه‌های مختلف و خواص مختلف هستند. پس بهتر است به جای خوردن یک رنگ میوه، رنگین‌کمانی از میوه‌ها و سبزیجات مصرف کنید تا از همه نوع خواص خدادادی آنها بهره‌مند شوید.
 

تغذیه رنگین کمانی

 

خوشمزه های رنگارنگ

در علم تغذیه، رعایت تنوع غذایی از روی رنگ مواد غذایی به «تغذیه رنگین کمانی» معروف است.
به همین دلیل رنگ­های اصلی مواد غذایی را به هفت رنگ اصلی تقسیم­بندی می­کنند.
 
در این مقاله، سبزیجات و میوه­ها را به چند گروه رنگی تقسیم کرده­ایم تا خواص هر رنگ را جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

سبز:

رنگ سبز میوه­ها و سبزیجات به دلیل وجود کلروفیل، ایزوتیوسیانات­ها و گلوکوزینولات­ها می­باشد.

کلروفیل و ایزوتیوسیانات­ها عوامل سرطان­زا در کبد را کاهش می­دهند.

     گلوکوزینولات­ها گروه بزرگی از مشتقات اسید آمینه حاوی گوگرد هستند. برخی گلوکوزینولات­ها و مشتقات آنها باعث کاهش شیوع انواع خاصی از سرطان­ها می­شوند. اثر ضد سرطانی آنها ناشی از مهار آنزیم­هایی است که باعث تغییر در متابولیسم هورمون­های استروئیدی و محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو می­شوند.

    برخی از میوه­ها و سبزیجات سبز رنگ، حاوی ایندول هستند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.
 لوتئین موجود در میوه­های سبز رنگ، به شما در پیشگیری از مشکلات بینایی کمک می­کند.

   سبزیجات و میوه­های سبز رنگ، مقدار زیادی آهن و اسید فولیک دارند. علاوه بر این منبع خوبی از ویتامینc  هستند که به نوبه خود باعث جذب بهتر آهن می­شوند. سایر مواد مغذی رایج در بسیاری از این میوه­ها و سبزیجات، شامل ویتامینA  ویتامین K، پتاسیم و فولات است.

   از جمله میوه­ها و سبزیجات سبز رنگ می­توان کلم بروکلی، کاهو، کیوی، خیار، اسفناج، آووکادو، سیب سبز و کرفس را نام برد.

خوشمزه های رنگارنگ
 
سفید:


رنگ سفید میوه­ها و سبزیجات، از ترکیبات پلی فنول با خاصیت آنتی اکسیدانی به نام آنتوکسانتین­ها حاصل می­شود که به کاهش خطر ابتلا به بیماری­های قلبی و سرطان کمک می­کند.
برخی غذاهای سفید مانند سیر حاوی آلیسین هستند که به کاهش خطر ابتلا به فشار خون، کلسترول بالا، سرطان و بیماری­های قلبی کمک می­کنند.
میوه­ها و سبزیجات سفید، منابع خوبی از پتاسیم، منیزیم، فیبر، ویتامین C، فولات، نیاسین و ریبوفلاوین می­باشند.
مطالعات نشان می­دهند که مصرف میوه­ها و سبزیجات سفید ممکن است به محافظت در برابر سرطان روده بزرگ کمک کند.
میوه­ها و سبزیجات سفید شامل سیب زمینی، پیاز سفید، گل کلم، قارچ، سیر، هلو سفید، زنجبیل، موسیر، شلغم سفید، ذرت سفید و گلابی می­باشند.
 
خوشمزه های رنگارنگ
 
قرمز:
 
میوه­ها و سبزیجات قرمز علاوه بر آنتوسیانین، اغلب حاوی لیکوپن نیز می­باشند. آنتوسیانین­های موجود در میوه­های قرمز خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی برای رگ­های خونی، مفاصل و کل بدن دارند.
 لیکوپن دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی است که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی کمک کند. لیکوپن همچنین برای محافظت از سلامت پروستات و حفظ بافت سینه مفید است.
الکترولیت­های موجود در این مواد غذایی مانند پتاسیم، منیزیم و سدیم باعث سلامتی قلب، متعادل شدن فشار خون و همچنین هیدراتاسیون می شوند.
 علاوه بر اینها، میوه­ها و سبزیجات قرمز حاوی مقدار زیادی ویتامینA  و ویتامین C هستند که برای سلامتی پوست، مو و ناخن­ها و همچنین سیستم ایمنی بدن بسیار حائز اهمیت هستند.
از جمله میوه­ها و سبزیجات قرمز رنگ، می­توان فلفل قرمز، سیب قرمز، انگور قرمز، آلبالو، فلفل دلمه یا قرمز، گوجه فرنگی، هندوانه، توت، انار، پیاز قرموز و توت فرنگی اشاره کرد.
 
خوشمزه های رنگارنگ
 
زرد و نارنجی:

ترکیباتی که باعث زرد و نارنجی شدن رنگ میوه­ها می­شوند، کاروتنوئید نامیده می­شوند. کاروتنوئیدها به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری­های قلبی، مشکلات بینایی و سرطان را کاهش می­دهند. بتاکاروتن، کاروتنوئیدی است که بدن شما برای ایجاد ویتامین  A­از آن استفاده می­کند.
 سبزیجات و میوه­های زرد رنگ، سرشار از لوتئین هستند که برای سلامتی چشم بسیار مهم است.
لوتئین به ویژه برای افراد مسن برای جلوگیری از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن لازم است.
میوه­های زرد و نارنجی حاوی مواد مغذی دیگری مانند فولات، پتاسیم، برم و ویتامینC  می­باشند.
برخی از میوه­ها و سبزیجات زرد و نارنجی عبارتند از هویج، پرتقال، انبه کدو، ذرت، پاپایا، هلو، سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه­ای زرد و فلفل دلمه­ای نارنجی.
 
خوشمزه های رنگارنگ
 
آبی:

میوه­ها و سبزیجات آبی، رنگ خود را از ترکیبات گیاهی مفیدی به نام پلی فنول می­گیرند. میوه­های آبی رنگ سرشار از آنتوسیانین هستند که یک گروه مهم از پلی فنول­ها می­باشند.
البته آنتوسیانین­ها تنها خاصیت رنگ دهی ندارند بلکه مطالعات نشان می­دهد که آنتوسیانین­ها سلامت قلب را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری­هایی مانند دیابت نوع 2، چاقی و برخی سرطان­ها را کاهش می­دهند.
از میوه­های آبی رنگ، می­توان به بلوبری اشاره کرد که حاوی کالری کم و فیبر زیادی است و مقدار زیادی ویتامین K، منگنز و ویتامین C دارد.
دیگر میوه­های آبی رنگ شامل آقطی، تمشک، کونکورد، انگور فرنگی و دامسون می­باشند.
 
خوشمزه های رنگارنگ
 
بنفش:

میوه­ها و سبزیجات بنفش، منبع عالی از آنتی­اکسیدان هستند. آنتی­اکسیدان­های موجود در این مواد غذایی به خنثی سازی رادیکال­های آزاد کمک کرده و سلامت بدن شما را افزایش می­دهند.
از اصلی­ترین آنتی­اکسیدان­های موجود در میوه­ها و سبزیجات بنفش می­توان به پلی­فنول­ها، فلاونوئیدها و آنتوسیانین اشاره کرد که باعث کمک به کنترل دیابت، کاهش سطح کلوسترول، کاهش التهاب و کمک به حفظ عملکرد مغز می­شوند.
از میوه­ها و سبزیجات بنفش، می­توان چغندر، کلم بنفش، بادمجان، گل کلم بنفش، آکای، هویج بنفش، انجیر بنفش، انگور بنفش، سیب زمینی بنفش، مارچوبه بنفش و فلفل بنفش اشاره کرد

خوشمزه های رنگارنگ
ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
وقت‌کشی به نفع کرونا

وقت‌کشی به نفع کرونا

دیروز رئیس‌جمهور از احتمال بازگشت برخی محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در بعضی از استان‌ها خبر داد و به نظر می‌رسد بعد از گذشت حدود سه هفته از آغاز موج سوم همه‌گیری کرونا در ایران، دولت بالاخره به فکر اجرای تدابیری سختگیرانه برای کنترل این موج افتاده است.

رقص کرونا مقابل چشمان بسته ناظران

رقص کرونا مقابل چشمان بسته ناظران

از دو هفته پیش که با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشورمان مواجه شدیم، این انتظار وجود داشت رفته‌رفته رشد قابل‌توجهی را نیز در موارد مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری مشاهده کنیم؛ اتفاقی که دیروز رخ داد و مجدد آمار جان‌باختگان ناشی از کرونا از مرز200 نفر در روز تجاوز کرد.

سختی‌های موج سوم کرونا

سختی‌های موج سوم کرونا

چند روزی است اوضاع بیمارستان مسیح‌دانشوری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بیمارستان‌های مرجع کرونا در ایران نگران‌کننده شده و روزانه حدود 200بیمار به اورژانس کرونای این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

گفتگو

بیشتر
از ترس کرونا

یك روان‌شناس در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان می‌کند نوعی اختلال اضطراب فراگیر طی بحران كرونا بسیاری را درگیر كرده است و همچنان ادامه دارد

از ترس کرونا

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
قرنطینه بدون تنش

نبود مهارت گفت‌وگو و کاهش آستانه تحمل ، قرنطینه خانگی را برای برخی خانواده‌ها مشکل کرده است

قرنطینه بدون تنش