یک کارشناس مسائل منطقه سفر مکرون به بیروت را در ظاهر اعلام همبستگی فرانسه با حادثه دیدگان عنوان کرد و افزود: فرانسه در واقع سیاست دخالت گرایانه ای را در پیش گرفته است.
کد خبر: ۱۲۷۳۳۶۹
حسین رویوران کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین درباره سفر مکرون به لبنان گفت : هدف از این سفر در ارتباط با انفجار نوعی دلداری و همبستگی با لبنان بوده است. اما صحبت های مکرون در بیروت نشان داد که او چیزی فراتر از همبستگی را دنبال میکند. زمانی که اعلام کرد قرارداد اجتماعی در لبنان باید تغییر کند و من تا یک ماه آینده دوباره به بیروت می آیم و امیدوارم که توافقی در داخل کشور حاصل شده باشد، دخالت در مسائل داخلی این کشور است.

رویوران با اشاره به این که این فرانسه نمیتواند در مسائل داخلی لبنان دخالت کند، افزود: مکرون نمیتواند تعیین کند که قانون اساسی این کشور نیازی به تغییر دارد یا نه. این یک مسأله حاکمیتی است و مردم لبنان باید تصمیم بگیرند. لذا مکرون در ظاهر هدف همبستگی دارد ولی با این اظهارات عملاً نوعی سیاست دخالت گرایانه در لبنان را در پیش گرفت.

وی با بیان این که آشوبهای اتفاق افتاده در لبنان زمینه داخلی داشته است، اضافه کرد: به هر حال جامعه لبنان جامعه یک دستی نیست. بخشی از این جامعه با ائتلاف 14 مارس و بخشی با ائتلاف 8 مارس موافق هستند و از آنجایی که ائتلاف 8 مارس به گونه ای در حاکمیت هستند، طرفداران حریری، جنبلاط و سمیر جعجع در تظاهرات و آشوبها نقش دارند.

حسین رویوران در پایان تاکید کرد: با وجود این آشوبها یک اجماعی در لبنان وجود دارد. به هر حال پارلمان نتیجه رأی مردم است و در حال حاضر پارلمان با حزب الله و هم پیمانانش است نه با تظاهر کنندگان.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها