در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

احتمال دست داشتن اسرائیل در انفجار بیروت

یک استاد روابط بین الملل درباره ورود فرانسه به انفجار لبنان گفت : لبنان تحت استعمار فرانسه بود و فرانسه در لبنان برای خود حق آب و گل قائل است و حتی بعد از اتمام استعمار نسبت به دخالت در سرنوشت لبنان علاقه نشان داده و امروز نیز از شرایط موجود ناراضی است.
کد خبر: ۱۲۷۳۳۰۷

هادی برهانی تحلیلگر مسائل بین المللی در گفت و گو با جام جم انلاین درباره انفجار بیروت گفت: فرضیه های متعددی مطرح شده که یک فرض حادثه است و یک بحث ماجرایی با برنامه ریزی است. امروز ادله و شواهد نشان دهنده وقوع حادثه است که علت اصلی انفجار و خرابی های بندر بیروت را ناشی از تلنبار شدن نیترات آمونیوم می داند اما در کنار این فرضیه های دیگری نیز مطرح است از جمله اینکه انفجار نیترات آمونیوم براثر تحریکی صورت گرفته و آن تحریک عمدی است این فرض می تواند وجود چاشنی یا پرتاب موشک را تایید کند تا اینجا سندی از اصابت موشک یا پرتاب شیی توسط پهبادها وجود ندارد و فقط حرفها و شایعاتی مطرح است.
 
اگر این مورد حادثه نباشد سلاحی که چندان شناخته شده نیست در انفجار بکار گرفته شده که علی القاعده جز اسرائیل کسی نمی تواند به چنین کاری دست بزند. اسراییل دشمن لبنان است و از ناحیه وحدت و قدرت و دولت لبنان ناراضی است و این انفجار به نفع اسراییل بود. اما تا اینجا فرضیه حادثه قوی تر است.
 
وی در پاسخ به سوال، تبعات این انفجار در منطقه چیست؟ تصریح کرد: کشورهای مختلفی در لبنان نفوذ دارند و نیروهای متعددی در لبنان فعالیت می کنند که از شرایط فعلی لبنان راضی نیستند. این کشور با وجود مساحت کمی که دارد توانسته است استقلال خود را در برابر اسراییل حفظ کند و در مقابل اسراییل ایستادگی کرده است.  امروز دولت حاکم مورد تایید حزب‌الله است و آنها امروز فرصتی بدست آورده اند تا لبنان را از دست حزب الله خارج کنند بخش بزرگی از غوغای رسانه ای غرب به همین دلیل است. آنها امیدوارند شرایط فعلی لبنان را بهم بزنند و این روزها فرصت خوبی به دست آورده اند.
 
برهانی درباره سفر مکرون به لبنان گفت: لبنان تحت استعمار فرانسه بود و فرانسه در لبنان برای خود حق آب و گل قائل است و حتی بعد از اتمام استعمار نسبت به دخالت در سرنوشت لبنان علاقه نشان داده و امروز نیز از شرایط موجود ناراضی است. فرانسه از گروه هایی حمایت می کند که در حال حاضر قدرتی در لبنان ندارند. ولی حزب الله و هم پیمانانش در انتخابات لبنان سر بر می آورند. فرانسه می خواهد از این فرصت استفاده کند و دوستانش را به قدرت برساند و از قدرت حزب الله کاسته شود.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به انفجار لبنان و اینکه ایا این انفجار به نفع اسراییل و عربستان و آمریکا است اظهار کرد: بله قطعا چون آنها به حزب الله به چشم دشمنی جدی نگاه می کنند و انفجار بیروت این فرصت را برایشان فراهم کرد. شبکه العربیه انفجار را به حادثه ای در محل مخفی کردن سلاح ها و مهمات حزب الله نسبت داد امروز این طیف فرصتی به دست آورده و امید دارد موقعیت حزب الله را از این منظر تضعیف کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها