یک تحلیل گر اقتصادی در گفت و گو با جام جم آنلاین به این سوال پاسخ می دهد؛

علت ریزش امروز بورس چه بود؟ / توصیه به معامله گران بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است علت منفی شدن بازار بورس انتشار خبری درباره منتفی شدن توزیع صندوق دارا دوم بوده است.
کد خبر: ۱۲۷۳۳۴۶

علت ریزش امروز بورس چه بود؟ / توصیه به معامله گران بازار سرمایهعلت ریزش امروز بازار بورس چه بود؟

مهدی افضلیان کارشناس اقتصادی و تحلیل گر اوضاع بازار بورس درباره ریزش بازار بورس در معاملات امروز به جام جم آنلاین ، گفت: در حال حاضر یک نقدینگی در بازار وجود دارد که در رابطه با این نقدینگی همانند دیگر اخبار موجود در بازار واکنش های زیادی به وجود می آید. این واکنش می تواند خیلی شدید باشد و یا اینکه خود را خفیف تر نشان بدهد.

افضلیان عنوان کرد: یکی از اتفاقاتی که امروز افتاد و جوی منفی را به وجود آورد بحث عدم عرضه صندوق دارا دوم بوده است. این صندوق را اول اکتیو و سپس تایید کردند. در آخر هم مشخص نشد واقعا چه اتفاقی افتاد.

این کارشناس اقتصادی افزود: امروز نوسانی که در شرکت های پالایشگاهی دیدیم بسیار بالا بود. برخی از تراز مثبت 5 به منفی 5 رسیدند و نوسان زیادی را تجربه کردند. این نوسان حدود 10 درصد ارزیابی می شود. همه اینها به خاطر عرضه صندوق دارا دوم بود چون این صندوق پالایشی محسوب می شود و کل اتفاقاتی که در این صندوق ها می افتد جهت دهی خاصی را به سهام این گروه می دهد.

تحلیل گر بازار بورس در ادامه گفت: اکنون بحث بر سر این است که اگر قرار باشد صندوق دارا دوم عرضه نشود این جو منفی به کل بازار سرایت می کند و همین بازار اطمینانش را به صندوق دارا سوم و حتی دارا چهارم از دست می دهد.

وی تاکید کرد: به همین دلایل است که یک سرمایه گذار فکر نمی کند صندوقی به نام دارا دوم وجود دارد که قرار است عرضه شود و اگر نشود روی سهام شرکت های همان گروه تاثیر می گذارد.

افضلیان با تاکید بر اینکه اگر دارا دوم عرضه نشود صندوق های دارا سوم و دارا چهارم هم عرضه نمی شود افزود: امروز قرار است این شرکت ها به صورت بلوک های 15 درصدی از طریق بازار سرمایه واگذار شود. البته این موضوع هنوز تایید نشده است. مجموع اخباری که داشتیم بیشتر مربوط به صندوق دارا دوم بود و باعث شد جو موجود در بازار هیجانی شود.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: از آنجایی که گروه پالایشی از گروه های مطرح بازار محسوب می شود وقتی به منفی برسد و تحت تاثیر هیجانات قرار بگیرد می تواند اثرات روانی را به کل بازار تعمیم بدهد و به یکباره در بازار شاهد منفی شدن های زیاد شویم.

تحلیل گر بازار بورس بیان داشت: کلیت ماجرا این است که جنس موجود در بازار از نوع خبر هست و خبر هم می تواند به ذات خود هر اتفاقی را در بازار سرمایه رقم بزند.

افضلیان ادامه داد: بازار بورس در سال 98 و 99 رشد زیادی داشت و الان اگر بحث تجدید ارزیابی دارایی ها را داشته باشیم در تعدادی از صنایع به خصوص در صنایع کوچک از لحاظ قیمتی شاهد نوساناتی خواهیم بود.  

وی اذعان داشت: در صنایع کوچک رشدی قیمتی بالایی داشتیم و سرمایه گذاران اگر آرزوی رشد بیشتر دارند باید بدانند این اتفاق محرک خاصی می خواهند که این محرک، مجددا باعث رشد شرکت ها بشود.

افضلیان خاطرنشان کرد: صنایع کوچک بازار ریزش های 25 تا 30 درصدی را دارند. اصلاحاتی صورت می گیرد و بعد از آن اگر قرار باشد رشدی در این اصلاحات صورت بگیرد به دلیل همان ریزش ها این رشد خنثی می شود. عرضه کننده های زیادی وارد سهم می شوند و اقدام به فروش سهم می کنند و جلوی رشد قیمت را بعد از این ریزش 25 تا 30 درصدی می گیرند.

این کارشناس اقتصادی گفت: این شرایط نشان دهنده آن است که سرمایه گذاران بازار رفته رفته اعتماد خود را نسبت به رشدها در میان مدت از دست می دهند و منتظر یک «خبر» هستند تا این خبر موجب تغییر در رشد قیمتی در گروه های کوچک باشد.

افضلیان افزود: الان جنس اخباری که لازم داریم باید از جنس رونق اقتصادی باشد تا یک محرک جدید برای بازار به وجود بیاید. ولی اگر اخبار، مربوط به صندوق های دارا دوم، سوم و چهارم باشد چون سهام هایی که در این گروه بودند رشد خوبی داشتند نمی توانند باعث جهت دهی به کل بازار باشند.

این تحلیل گر اقتصادی گفت: این اخبار نهایتا می توانند جهت دهی به سمت صنعتی کنند که صندوق دارا دوم قرار است در آن عرضه شود. اگر الان بازارها به لحاظ ریسک طبقه بندی شوند ریسک این گروه  بالاتر از متوسط در شرایط فعلی محاسبه می شود.  

افضلیان یادآور شد: به هر حال یک سری افراد وجود دارند که حاضر به پذیرش این ریسک ها هستند. گزینه های بهتر برای افرادی که ریسک بازار را پذیرفته اند صندوق های سرمایه گذاری مشترک و صندوق های قابل معامله در بورس است. با خرید این سهام  ها از سوی سرمایه گذاران، اثرات کوتاه مدت خنثی می شود.

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: رویکردی که دولت به بحث بازار سرمایه دارد در میان مدت و بلند مدت به نفع بازار می شود. اگر این حمایت وجود داشته باشد ما حتی در میان مدت یعنی تا انتهای سال می توانیم رشدی را در  شاخص کل و کلیت بازار داشته باشیم. ولی این بدان معنا نیست که سرمایه گذار هر روز بخواهد معامله کند و سهمی بخرد که با مثبت شدنش آن را بخرد و با منفی شدن به فروش برساند.

مهدی افضلیان در پایان گفت: شرایط فعلی بازار به گونه ای است که معامله کردن توسط اشخاص مختلف می تواند به خودی خود زیان مضاعف را ایجاد کند. این فشار روانی با مثبت و منفی شدن سهام شرکت ها ایجاد می شود.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها