صنایع غذایی جزو صنایع سبک، زودبازده و با حاشیه سود بالا محسوب می‌شود که به لحاظ این که یک صنعت پایین‌دستی در حوزه کشاورزی است تأثیر بسزایی در رونق کشاورزی و امنیت غذایی کشور دارد.
کد خبر: ۱۲۴۲۳۶۲

اگر صنعت غذایی کشور با فناوری روز و کارآمد کار کند می‌تواند سبب رونق ‌بخش کشاورزی کشور شود چون این صنعت مبتنی بر نیروی انسانی است به همین لحاظ اشتغال‌زایی گسترده‌ای در این بخش وجود دارد.
علاوه بر این صنعت غذایی دارای ارزش افزوده بالایی بوده و از میزان ضایعات محصولات کشاورزی می‌کاهد، به همین دلیل در سالیان اخیر نگاه ویژه‌ای به این صنعت در کشور شده است اما همچنان این توجه کافی نبوده و هنوز ظرفیت‌های خالی بسیاری در این حوزه وجود دارد.
با این حال صنایع و ماشین‌آلات فرسوده در حوزه غذایی سبب شده است که قیمت محصولات و صنایع غذایی افزایش یابد و حتی به دلیل همین مشکل کارخانجات نمی‌توانند با ظرفیت کامل اسمی واقعی خود کار کنند، از طرف دیگر جای خالی پژوهش و تحقیق در این حوزه نیز به دلیل عدم استقبال کارخانجات بیش از پیش در این امر هویدا است.
به عبارت دیگر اگر توسعه زیرساخت‌های صنعت غذایی و پژوهش و تحقیق در این حوزه را جدی بگیریم می‌توان شاهد توسعه صنایع غذایی خصوصاً در شرایط تحریمی کشور باشیم که این امر سبب شکوفایی اقتصادی و به تبع آن اشتغال‌زایی برای مردم کشور می‌شود.
در حال حاضر در بخش میوه و سبزی 50 درصد ضایعات در کشور وجود دارد، محصولاتی از جمله زعفران نیز به صورت خام به کشورهای دیگر صادر می‌شود که اگر با توسعه صنایع غذایی جلوی این امور گرفته شود طبیعتاً با رونق اقتصادی در این زمینه روبرو خواهیم شد چون سازمان بین‌المللی فائو در گزارشی اعلام کرد میزان دورریز مواد غذایی در کشورمان معادل 60 درصد صادرات نفتمان است.
صادرات مواد غذایی کشورمان نیز معطوف به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان است که باید این امر اصلاح شود و صادرات به کشورهای دیگر نیز صورت گیرد تا در این خصوص کشور سود ببرد.
بنابراین ضروری است نهادهای مختلف کشور برای توسعه صنایع غذایی کشور حمایت‌های لازم را به عمل آورند تا در زمینه‌های مختلف شاهد اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی باشیم.

رسول کدخدایی

نایب رئیس پژوهشگاه علوم و صنایع غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها