مجید انصاری در گفت‌وگو با جام‌جم از دیدارش با حقوقدانان شورای نگهبان گفت

این دیدارها عادی است

آن‌طور که در رسانه‌ها منتشر شده است جنابعالی به‌تازگی دیداری با برخی از اعضای شورای نگهبان داشته‌اید. در مورد هدفتان از انجام این دیدار و جزئیات مطرح شده در آن توضیح می‌دهید؟
کد خبر: ۱۲۴۱۹۷۸

من مدتی قبل از آقای کدخدایی درخواست کرده بودم جلسه‌ای را با ایشان و سایر حقوقدانان شورای نگهبان داشته باشم تا جمع‌بندی خودم را از وضعیت مجلس، آسیب‌هایی که به مجلس وارد شده و مشکلاتی که به نظر من حتما باید برای ارتقای کارآمدی مجلس به عمل بیاید به اطلاع آقایان برسانم.
از دید من برخی از این مشکلات و آسیب‌هایی که به مجلس وارد شده، ناشی از نحوه بررسی صلاحیت‌هاست. من تقریبا چند سال قبل که معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم بودم یک ملاقات تفصیلی با آیت‌ا... جنتی داشتم و برخی از این مشکلات و آسیب‌ها را به ایشان هم اطلاع‌ دادم، لذا هدف من از برنامه‌ریزی و انجام این دیدار این بود که تجربه خودم را از ادوار مختلف به‌خصوص آسیب‌شناسی که از وضعیت مجلس طی دو دور معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور یکی در زمان آقای خاتمی و یکی هم زمان آقای روحانی در دولت یازدهم داشتم به دوستان منتقل کنم تا شاید در تصمیم‌گیری‌هایشان یا اصلاح‌ روش‌های نظارتی موثر باشد.
بر همین اساس طبق قراری که از قبل گذاشته بودیم، دو هفته قبل برای جلسه‌ای با دوستان به شورای نگهبان رفتم. منتها آن روزی که قرار داشتیم، به دلیل این‌که سامانه ثبت دارایی مسؤولان در شورای نگهبان مستقر شده بود و دوستان شورای نگهبان طبق قرار باید در همان ساعت برای ثبت دارایی‌های خود طبق قانون اقدام می‌کردند، لذا آقایان به‌تدریج در جلسه حضور یافتند. ولی من می‌خواستم همه دوستان باشند تا آن مباحث را مطرح کنم، بنابراین از فرصت استفاده کردم و با آقای دکتر صادقی و بعد هم آقای دکتر کدخدایی که به‌تدریج آمدند مباحث دیگری را مطرح کردم. بعد هم جلسه ما عملا به ساعت تشکیل جلسه کمیسیون مجمع تشخیص خورد و در نتیجه، طرح آن موضوع اصلی که در ذهن داشتم به جلسه دیگری موکول شد.
پس در این جلسه، نتیجه مورد نظر شما حاصل نشد؟
در مجموع جلسه دوستانه مفیدی بود ولی آنچه در ذهن داشتم در این جلسه مطرح نشد و قرار شد در زمان دیگری که آقایان حضور دارند، به شورا بروم و آن مباحث را منتقل کنم.
هفته قبل که آقای دکتر کدخدایی در مجمع تشخیص مصلحت حضور داشتند من این مساله را خدمت ایشان گفتم و قرار شد ان‌شاءا... وقت دیگری را هرچه سریع‌تر تعیین کنند و من نظرات و جمع‌بندی‌هایی را که داشتم به اطلاع‌ دوستان برسانم.
واکنش اعضای شورای نگهبان درخصوص برگزاری چنین جلساتی چگونه بود؟
دوستان در شورای نگهبان از این‌که ما جلسه‌ای داشته باشیم و صحبت کنیم استقبال می‌کردند و همان‌طور که گفتم، قرار شد جلسه دیگری را بگذاریم.
آیا می‌توانید درباره محورهایی که در این جلسه مطرح شد، توضیح بیشتری بدهید؟ اگر بحث محرمانه‌ای نیست.
موضوعات خیلی محرمانه‌ای نبود. مثلا درباره یک سری بحث‌های کلی درخصوص سایر موضوعات و مسائل انقلاب صحبت کردیم و گفت‌وگو درباره موضوعات اصلی که در ذهن داشتم را به جلسه دیگری موکول کردیم.

آیا برگزاری چنین دیدارهایی در دوره‌های قبلی انتخابات نیز سابقه داشته است؟
همان‌طور که گفتم این دیدار ربطی به انتخابات ندارد و اصلا این موضوع، مربوط و ناظر به انتخابات نیست. اما برگزاری چنین دیدارهایی بی‌سابقه نیست و همان‌طور که عرض کردم بیش از سه سال قبل بود که در پایان مسؤولیتم در معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور در دولت یازدهم خدمت آیت‌ا... جنتی هم رفتم و مفصل صحبت کردم. این دیدارها سابقه داشته است و هر از چند گاهی سعی می‌کنم نظراتی را که درباره موضوعات کلان کشور دارم (هر مساله‌ای)، بدون سر و صدا و جنجال به مسؤولان ذیربط منتقل کنم و در گذشته هم سابقه داشته است و حتی درباره مسائل بزرگ‌تر و کلان‌تر، بعضا به صورت مکتوب یا غیرمکتوب خدمت مسؤولان عالی‌رتبه نظام و مسؤولان بخش‌های دیگر، نظراتم را منتقل کرده‌ام و الان هم فکر می‌کنم باید این کار انجام شود.
من به هر حال بعضا نظراتی داشته و دارم و بر همین اساس نکاتی را که در حوزه‌های مختلف به نظرم می‌رسد و اگر دیدگاهی دارم و پیشنهادی هست به مسؤولان ذی‌ربط منتقل می‌کنم و همه ما باید برای بهبود امور تلاش کنیم.
آن‌طور که اشاره کردید بخشی از مطالبی که قصد مطرح کردن آن با اعضای شورای نگهبان را داشتید به موضوع تایید صلاحیت‌ها مربوط است. آیا نمی‌توان این موضوع را با انتخابات پیش رو مرتبط دانست؟
موضوعاتی که من قصد مطرح کردن آنها با اعضای شورای نگهبان را دارم مربوط به آسیب‌شناسی مجلس و علل این آسیب‌هاست که بحث بررسی صلاحیت‌ها صرفا یک بخش از آن است. مسائل مختلفی وجود دارد که در جای خودش باید مطرح شود. اگر در روزهای آینده فرصتی پیش بیاید شاید یک نگاه آسیب‌شناسانه به روند مجالس ادوار ده‌گانه گذشته داشته باشم، به‌خصوص این‌که خودم چهار دوره در مجالس مختلف بوده‌ام یا در معاونت‌های پارلمانی حضور داشته‌ام.
در حضور اعضای شورای نگهبان هم من می‌خواستم یک جمع‌بندی کامل از این آسیب‌ها به دوستانمان در شورای نگهبان منتقل کنم که بخشی از این آسیب‌ها مربوط به نحوه بررسی صلاحیت‌هاست و بخشی از آن مربوط به مسائل دیگر است که امیدوارم در جلسه دیگری بتوانم این مسائل را مطرح کنم.
آیا از دیدارهایی که برخی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله آقایان عارف و صادق خرازی، این روزها با اعضای شورای نگهبان داشتند مطلع بودید و آیا مشابه چنین دیدارهایی از سوی اصلاح‌طلبان در روزهای آینده ادامه خواهد یافت؟
من اصلا از آن دیدارها اطلاعی نداشتم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها