یک راهنمای جمع‌وجور برای خرید لوستر

سر به هوا باشید!

اگر همین طور بی‌هوا از جلوی فروشگاه‌هایی که لوستر می‌فروشند عبور کنید احتمالا به نظرتان همه لوسترها زیبا هستند و می‌توانند گزینه‌ای برای خرید باشند، اما وقتی خودتان برای خرید می‌روید و ایده‌آل‌هایی در ذهنتان دارید خرید لوستر سخت می‌شود. این‌که چیدمان خانه‌تان چطور است و برای کدام یک از اتاق‌ها قرار است لوستر بخرید دایره انتخابتان را محدود می‌کند. در این بخش نکاتی را برای خرید لوستر فهرست کرده‌ایم تا کارتان راحت‌تر شود.
کد خبر: ۱۲۴۱۳۰۵

ویژگی‌های خانه را در نظر بگیرید
اولین و اصلی‌ترین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید متراژ اتاق و ارتفاع سقف است. استفاده از لوسترهای بلند و ریسه‌ای در خانه‌هایی که سقف کوتاه دارند باعث کوتاه‌تر نشان داده شدن سقف و آزار افراد قد بلند است. یک رابطه نسبی بین ارتفاع اتاق و طول لوستر برقرار است. برای این‌که لوستر مناسب خودتان را پیدا کنید باید ارتفاع اتاق را یک بار تقسیم به چهار و بار دیگر تقسیم به پنج کنید اعدادی که به دست آوردید ابتدا و انتهای بازه‌ای است که ارتفاع مناسب لوستر برای اتاق شما را نشان می‌دهد. سایز لوستر را هم باید متناسب با ابعاد اتاق در نظر بگیرید. یک اتاق نه متری و کمتر از آن باید لوستری بین 40 تا 50 سانتی متری داشته باشد و یک اتاق 16‌متری لوستری با اندازه 60 تا 70 سانتی متر. بعد از این‌که ابعاد لوستر دستتان آمد نوبت به وزن لوستر می‌رسد که برای فهمیدن وزن مطلوب باید معماری خانه را بررسی کنید. خانه‌هایی که در ساختن آن از سقف کاذب استفاده شده تحمل لوسترهای سنگین را ندارند و حتما باید از لوسترهایی با وزن کم در آن استفاده شود.
لامپ مناسب را انتخاب کنید
حالا که ویژگی‌های فیزیکی لوستر مشخص شد باید هدفتان را هم از خرید لوستر مشخص کنید. این‌که لوستر قرار است صرفا تزئینی باشد یا واقعا به نور آن احتیاج دارید. در خانه‌هایی که لامپ‌های هالوژن و دیوارکوب دارند تامین نور محیط به عهده آنهاست و لوستر فقط در مواقع خاص و برای پذیرایی از مهمان استفاده می‌شود. در نتیجه نوع لامپ یا مدل آن خیلی اهمیتی ندارد. اما اگر لوستر وظیفه تامین نور محیط را دارد باید فاکتورهای دیگری را هم موقع خرید لحاظ کرد. در این حالت باید از لوسترهایی با تعداد شاخه‌های بیشتر استفاده کرد و روی مدل‌هایی دست گذاشت که نور را بی‌واسطه منتقل می‌کنند، بنابراین لوسترهایی که حباب یا شید دارند از دایره انتخاب حذف می‌شوند. با توجه به استفاده زیاد از لوستر نوع لامپ آن هم مهم می‌شود. لامپ‌های رشته‌ای نور و رنگ مناسبی دارند، ولی به خاطر اتلاف انرژی، زیاد استفاده نمی‌شوند و جایشان را به لامپ‌های کم مصرف داده‌اند. اما بهتر از لامپ‌های کم مصرف، LEDها و لامپ‌های SMD هستند که تکنولوژیشان جدیدتر است. مصرف برقشان هم کمتر و عمرشان بسیار زیاد است.
صاحبخانه هستید یا مستاجر؟
اگر مستاجر هستید و معلوم نیست سال بعد این موقع زیر کدام سقف باشید کمی در خرید لوستر محتاط باشید. سعی کنید حداقل‌هایی را در نظر بگیرید و چیزی نخرید که سال بعد با تغییر خانه مجبور باشید آن‌را بگذاید دم در. لوسترهای ساده، باز و بسته‌کردن‌شان راحت‌تر است و موقع حمل و نقل در معرض آسیب کمتری هستند. اگر می‌خواهید لوسترتان حباب‌دار باشد به جنس و شکل حباب‌های آن دقت کنید. لوسترهایی را بخرید که حباب‌های معمولی‌تری دارند تا در صورت شکستن و آسیب دیدن بتوانید به راحتی آن را جایگزین کنید. در نهایت هم این‌که چه مستاجرید و چه صاحبخانه موقع خرید نیم نگاهی به آینده داشته باشید و روزهایی را در نظر بگیرید که قرار است این لوستر را تمیز کنید. یک لوستر روشن، کمترین گرد و خاکی که رویش نشسته را با بی‌رحمی تمام به همه مهمان‌ها نشان می‌دهد و شما مجبورید با توجه به حضور دائمی گرد و خاک در خیلی از شهرها آن‌را را زود به زود گردگیری کنید. در حالت کلی هم چون لوستر وسیله‌ای ظریف و شکننده است که در ارتفاع بالا قرار گرفته، تمیز کردنش کار سخت و زمانبری است و بدون حضور نردبان امکان‌پذیر نیست. پس موقع خرید لوستر حواستان به این قضیه باشد و سعی کنید لوسترهایی که انحنا و پیچیدگی‌های کمتری دارند را بخرید تا برای تمیز کردن آن دردسر کمتری بکشید.
اتاق خواب به نور زیادی احتیاج ندارد
اگر دوست دارید در اتاق خوابتان از لوستر استفاده کنید دور لوسترهای پخش‌کننده نور را خط بکشید، چراکه به خاطر نور زیاد و مستقیم‌شان ر روی تخت، عملا فلسفه اتاق خواب را زیر سؤال می‌برند. در عوض لوسترهایی که نور را به سمت بالا هدایت می‌کند بهترین انتخاب است. چون علاوه بر این‌که فضای اطرافتان را زیباتر می‌کند به خاطر نوع طراحی‌اش باعث می‌شود که نور دریافتی شما روی تخت هم، نور کم و ملایمی باشد. گزینه دیگر لوستر چوبی است. وسایل چوبی معمولا احساس خوبی به آدم می‌دهند. چون چوب متعلق به طبیعت است و وجود آن در خانه‌های کوچک و آپارتمانی آدم را به یاد طبیعتی که در نزدیکی خودش ندارد می‌اندازد. پس اگر وسایل اتاق خوابتان چوبی است می‌توانید لوسترهایی که در آن مقدار زیادی چوب به کار رفته را استفاده کنید. معمولا وسایل چوبی رنگ‌های متفاوتی دارند با کمی گشت و گذار در بازار می‌توانید لوستری را که رنگ چوب آن با وسایل اتاقتان هماهنگ است پیدا کنید.

مینا نوری / روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها