سرنوشت تلخ پسر ناشنوای ایرانی که به اشتباه به افغانستان منتقل شده بود

بازگشت حامد به خانه

نوجوان ناشنوای ایلامی که اشتباهی به جای اتباع افغان به کشور افغانستان فرستاده شده و در آن کشور گم شده بود، دو روز پیش پیدا و به کنسولگری ایران در هرات منتقل شد.
کد خبر: ۱۲۴۱۰۹۷

به گزارش خبرنگار جام‌جم، 20 آبان امسال ناگهان حامد 18 ساله از محل زندگی‌‌شان در بخش مهر شهرستان ملکشاهی ایلام غیبش زد.پدر حامد که عشایر و دامدار است، مفقود شدن پسرش را به ماموران پلیس ایلام اطلاع داد. آنها به دلیل این‌که حامد با موتورسیکلت از خانه رفته بود تمام پارکینگ‌های موتور در شهر ایلام را گشتند اما خبری از پسرشان نبود.
چند روز بعد از گم شدن حامد، خبر دستگیری او در خرم‌آباد به خانواده‌اش رسید. عموی حامد در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم در این مورد گفت: حامد با موتور به خرم آباد رسیده بود و آنجا به او مشکوک شده بودند و به گمان این‌که او اتباع افغان است بازداشتش کرده بودند. حامد ناشنواست و نتوانسته بود در مورد هویت خود اطلاعاتی به ماموران دهد. ظاهرا تلفن‌همراهش را هم قبل از دستگیری دزدیده بودند. برای همین نتوانست با خانواده تماسی بگیرد تا کمکش کنیم. برای همین ماموران او را به اردوگاه اتباع افغان در اراک و سپس به مشهد و بعد هم به افغانستان منتقل کردند.
بعد از این‌که سرنوشت حامد مشخص شد،تلاش خانواده او و همچنین ماموران برای پیدا کردن او در افغانستان آغاز شد و عمو و پسرعموی حامد به افغانستان سفر کردند.
روز گذشته کنسولگری ایران در هرات بالاخره حامد را پیدا کرد.پدر حامد در گفت‌وگو با جام‌جم در مورد پیدا شدن حامد گفت:حامد در راه رسیدن به افغانستان با چند جوان افغان دوست شده بود و چون نمی‌توانست صحبت کند، آنها گمان کرده بودند پسرم اهل کابل است و با ماشین او را راهی کابل کرده بودند. ظاهرا مقداری هم پول افغان از سازمان ملل به او داده بودند که نمی‌دانم چرا و به چه دلیل، اما با همان پول حامد خودش را به شهر نیمروز افغانستان رسانده بود. آنجا به یک هتل رفته بوده و کارکنان هتل می‌خواستند او به عنوان کارگر آنجا کار کند. برای همین، حامد از آنجا هم فرار کرده و بار دیگر خودش را به هرات رسانده بود. آنجا بود که بار دیگر ماموران هرات او را دستگیر کردند و این بار به دلیل این‌که عکس او در اختیار کنسولگری بود، حامد شناسایی و تحویل کنسولگری داده شد.وقتی با ما تماس گرفتند و خبر پیدا شدنش را به ما دادند، من و مادرش از خوشحالی سجده شکر کردیم.
کامل آس، پدر حامد که به‌جز حامد یک فرزند ناشنوای دیگر هم دارد، در ادامه گفت: چهار فرزند دارم و الان همسرم دوقلو باردار است و تا آخر ماه دو فرزندم دنیا می‌آیند.حامد به قصد سفر مشهد خانه را ترک کرد. برای همین بعد از پیدا شدنش، آقای خاکسار، قائم‌مقام آستان قدس رضوی با ما تماس گرفت و از پسرم به عنوان مهمان ویژه امام رضا(ع) دعوت کرد که به مشهد برود. الان حامد در هرات است و برادر و برادرزاده‌ام، با اولین پرواز از کابل به هرات می‌روند و بعد با حامد راهی مرز دوقارون تایباد شده و وارد ایران می‌شوند. از همان جا یکراست به مشهد خواهند رفت.
عمه حامد در مورد علت تصمیم این نوجوان برای سفر به مشهد این‌طور توضیح داد: حامد عکس حرم امام رضا(ع) را در خانه برادرم دیده بود. بعد یک روز داشت با من سریال یوسف پیامبر را تماشا می‌کرد. صحنه شفا گرفتن زلیخا، حامد را خیلی منقلب کرد. به تصویر امام رضا(ع) اشاره می‌کرد و بعد دستش را روی گوش و دهانش گذاشت و به من فهماند که او هم دلش می‌خواهد شفا بگیرد. همین فکر بود که او را مشتاق زیارت امام رضا(ع) کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها