جزئیات آتش سوزی مرگبار سقز در گفت‌وگوی جام‌جم با شاهدان

تالار در خون

انفجار و آتش سوزی در تالار عروسی در شهرستان سقز 11 کشته و بیش از 40 مجروح برجای گذاشت. شاهدان ماجرا در گفت‌وگو با جام‌جم جزئیات این حادثه مرگبار را تشریح کردند.
کد خبر: ۱۲۴۱۰۹۵

صدای موسیقی و شادی فضای تالار عروسی مانگه شه‌و را پر کرده بود و مهمان‌ها تلاش می‌کردند شبی شاد و به یاد ماندنی برای عروس و داماد رقم بزنند و آنها را راهی خانه بخت کنند. کسی خبر نداشت سرنوشت، حادثه‌ای شوم را برایشان رقم زده است. صدای ساز قطع شد و مهمانان به سالن شام دعوت شدند. عقربه‌های ساعت، 21 و 30 دقیقه پنجشنبه، چهاردهم آذر 98 را نشان می‌داد که ناگهان انفجاری رخ داد وشعله‌های آتش از کپسول‌های گاز زبانه کشید. فریاد «آتش، آتش، فرار کنید» سالن را پر کرد.
مهمانان به سمت در خروجی دویدند اما دهانه در کوچک بود و چند نفر زیر دست و پا گیر کردند. دقایقی بعد خودروهای اورژانس و آتش نشانی مسیر تالار در دو کیلومتری سقز را پیش گرفتند و صدای آژیر آنها خبر از حادثه‌ای ناگوار در شهر داشت. چند دقیقه بعد فیلم و عکس‌های حادثه در فضای مجازی منتشر شد و همه از حادثه‌ای مرگبار با خبر شدند. در کنار فیلم و عکس‌های تالار و قربانیان، عکس کودکی چهار ساله به نام هه ژین، بیم و امید را در دل اهالی شهر رقم زد. این کودک از مهمانان جشن عروسی بود که بعد از حادثه ناپدید شده بود. خانواده اش از مردم برای یافتن او کمک خواسته بودند. چند ساعت بعد اعلام شد، او را یکی از مهمانان به
خانه اش برده اما صبح جمعه جسد او میان 11 قربانی این حادثه شناسایی شد.
11 کشته و 42 مصدوم
به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان، حادثه آتش سوزی تالار عروسی سقز ۱۱ کشته بر جا گذاشت که شامل پنج کودک، پنج زن و یک مرد است. حسین خوش اقبال در گفت‌وگوبا ایرنا افزود: این حادثه در اثر نشت شیلنگ گاز متصل به بخاری به وقوع پیوست و در آن علاوه بر کشته شدن ۱۱ نفر از مهمانان، ۴۲ نفر دیگر نیز مصدوم شده‌ و توسط نیروهای امداد و اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند که حال سه نفر از آنان وخیم گزارش شده است.
وی با بیان این که بیشتر جانباختگان کودک هستند که موقع خروج زیر دست و پای جمعیت مانده‌اند، اضافه کرد: مصدومان این حادثه
اکنون در بیمارستان تحت درمان و مداوا هستند.
علت حادثه مرگبار
رئیس سازمان آتش نشانی سقز درباره علت حادثه گفت: مسؤولان تالار مانگه شه‌و برای گرمایش محوطه داخلی از چند بخاری متصل به کپسول گاز مایع استفاده کرده بودند و علت اصلی آتش سوزی نشت شیلنگ گاز متصل به یکی از بخاری‌ها بوده است.
محمد دولتی افزود: این کپسول‌های گاز مایع را به دلیل این که مایع داخل آن بهتر جوشش پیدا کند و گاز به راحتی منتقل شود، داخل آب گذاشتند و شعله‌ای هم زیر این کپسول‌ها قرار داده بودند که طبق اعلام کارشناسان ما این شعله باعث شده شیلنگ انتقال گاز ذوب شده و گاز از آن نشت کند و در نتیجه باعث انفجار و آتش سوزی شود.
وی تاکید کرد: هیچ کس به دلیل سوختگی ناشی از آتش سوزی کشته نشده و به محض آتش سوزی، مردم برای خارج شدن از تالار به سمت درهای خروجی تالار هجوم می‌برند که تعدادی زیر دست و پا مانده و به علت خفگی و کمبود هوا جان خود را از دست دادند.
اسامی جانباختگان
با اقدامات پزشکی قانونی هویت ده نفر از جانباختگان شناسایی شده ولی هویت یکی از آنها که دختر است هنوز مشخص نیست. بر اساس اعلام پزشکی قانونی، ۱- مونا حسن پور سه ساله 2 - منیژه رحمانی ۴۵ ساله ۳- ماهان بهرامی پنج ساله ۴- آرشام رسولی چهار ساله ۵- محمد شریف رضایی ۷۰ ساله ه۶- سوژین قادرزاده پنج ساله ۷- هه ژین چهارساله ۸- سعادت علیزاده ۹- عایشه محمودی ۱۰- هاجر پسندی در این حادثه جان خود را از دست دادند. هه ژین و عایشه محمودی مادر و دختر بودند که در این حادثه جان باختند.
استاندار کردستان هم دیروز - جمعه - را در استان عزای عمومی اعلام کرد. دادستان سقز هم از تشکیل پرونده قضایی برای این حادثه خبر داد و گفت: مدیر تالار بعد از این حادثه متواری شده و دستور بازداشت او صادر شده است.

روایت مهمانان از حادثه


مصدومان حادثه در بخش اورژانس بیمارستان بستری هستند و اغلب آنها دچار شکستگی و تنگی نفس شده‌اند. یکی از آنها که در این حادثه برادرزاده اش را از دست داده، می‌گوید: برای شام در حال رفتن به طبقه بالا بودیم که ناگهان صدای انفجار آمد و بعد از آن شیلنگ کپسول‌های گاز شعله ور شد. همزمان برق تالار هم قطع شد و مهمانان وحشت زده به سمت در دویدند. در خروجی کوچک بود و چند نفر روی زمین افتادند و مهمانان از روی آنها رد شدند. یک زن را دیدم که زیر دست و پا افتاده بود. برگشتم او را نجات دهم که خودم هم زیر دست و پا گیر کردم.
یکی دیگر از مصدومان هم گفت: شیلنگ کپسول گاز مایع، آب شده و آتش گرفته بود. یکی از کارکنان تالار سعی کرد مانع آتش سوزی شود اما دستانش سوخت و شیلنگ را رها کرد. بعد هم شعله‌های آتش زبانه کشید . چند نفر فریاد زدند فرار کنید و همه به سمت در خروجی رفتند که این فاجعه رخ داد. وی از رفتار برخی افراد حاضر در محل گلایه کرد و افزود: متاسفانه برخی افراد به جای این که کمک کنند در حال فیلمبرداری از محل حادثه بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها