رایزن سابق فرهنگی ایران در سوریه از بایدهای کار فرهنگی در این کشور می‌گوید

دقیق، بی‌صدا و بدون حرف

کار فرهنگی از ضرورت‌های هرجامعه است؛ چه جامعه ای که ثبات و امنیت و آرامش اجتماعی و سیاسی دارد و چه جامعه‌ای که به دلایلی از این ثبات و آرامش و امنیت به دور است و فاصله دارد. اتفاقا ضرورت کار فرهنگی در این جامعه دوم، بیش از آن جامعه اول احساس می شود و توجه درست به مسائل فرهنگی و اجرای دقیق آن، می تواند موجبات بهبود و ثبات شرایط جامعه را فراهم کند.
کد خبر: ۱۲۴۱۰۲۰

به گزارش جام‌جم، حجت الاسلام مصطفی رنجبرشیرازی، رایزن سابق فرهنگی ایران در سوریه در یازدهمین نشست بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های فعالیت فرهنگی در سوریه بیان کرد: در ابتدای آغاز بحث سوریه، در جلسه‌ای کاملا خصوصی حضرت آقا نظر تمامی دست‌اندر‌کاران امور بین‌الملل را خواستند و در خصوص این‌که شخصی در آن طرف دنیا اعلام کرده بشاراسد باید از سوریه برود جویا شد و بحث مفصلی درگرفت، نتیجه این مذاکره جمعی با حضور حضرت آقا این بود که آمریکا غلط کرده که می‌گوید کسی بماند یا برود، زمانی او می‌رود که مردمش بگویند و در سایه یک نظم اجتماعی داخلی اتفاق بیفتد!
حجت‌الاسلام مصطفی رنجبر شیرازی با طرح سؤالات بسیاری درخصوص جنگ سوریه ادامه داد: جایگاه اخوان‌المسلمین با مردم سوریه و انقلاب علیه بشار چیست؟ رابطه وهابی‌ها وسلفی‌ها با اخوانی‌ها چیست؟ آیا اخوان‌المسلمین در ترکیه، سوریه، مصر، اردن و قطر یکی هستند؟ اخوان ترکیه با اخوان سوریه یکی است؟ آیا وهابی‌ها با اخوانی‌ها رابطه مثبت دارند؟ تمام سران وهابیت حکم به کفر اخوان‌المسلمین دادند؛ قتل اخوانی را جایز می‌دانند، بلکه واجب می‌دانند. چه اتفاقی افتاده در سوریه که برای مقابله با قضیه بشار اسد همه با هم شدند؟ آیا در سوریه اصرار بر حجاب و چادر هست که غرب مخالف آن باشد و در ازای آن طرح فتنه کنند، آیا رابطه‌ای بین این همه انسان کشی و امور دینی یا عدم رعایت مسائل آن در ارتباط با شروع فتنه بوده است؟
وی درخصوص علت آغاز جنگ در سوریه اظهار کرد: در کنفرانس اتحادیه جهان عرب، پس از سخنرانی بشار اسد، شخص ملک عبدا...، رئیس جمهور جوان سوریه رابه اتاقی دعوت کرد. بعد از 45 دقیقه مشاهده کردیم بشاراسد باعصبانیت بسیار از آن اتاق خارج شد و برای همه مردم سؤال ایجاد شدکه چه اتفاقی در اتاق افتاده که وی این‌گونه عصبانی است؟ ملک عبدا... در آن جلسه به بشار اسد گفته بود پدر تو از بالاترین سیاستمداران جهان عرب بوده و با ما رفیق بود. ما در تمام جلسات باهم رفت و آمد داشتیم. گرچه نظرات مختلف بسیاری داشتیم، اما پدرت با ما همراه بود. اینجا سه پیشنهاد را مطرح می‌کنم تا یکی از آنها را انتخاب کنی؛ پیشنهاد اول این‌که ایران و حزب‌ا... را از سوریه به بیرون پرت کن و آن را به کشوری مثل سریلانکا یا... تبدیل کن که سفارتخانه مختصری دارند.
همه‌چیز گردن خودت!
حجت‌الاسلام مصطفی رنجبرشیرازی افزود: پیشنهاد دوم این است که مثلا صد میلیارد دلار به تو می‌دهم که ده میلیارد آن را تا آخر هفته و باقی پول را بسته به میزان پیش‌گذاشتن قدم‌هایت به حسابت می‌ریزم به شرطی که سوریه را رهاکنی و در یک جزیره که من برای تو می‌خرم در هر کشوری که بخواهی تا زمانی که ما آل‌سعود حاکم در منطقه هستیم تو هم بمانی و اگر هر زمان مشکلی پیش آمد با تلفن ویژه من تماس بگیر و فقط خواسته‌ات را بازگوکن؛ بشار اسد پرسید اگر انجام ندهم چه اتفاقی می‌افتد؟ ملک عبدا... در پاسخ گفت هر اتفاقی حادث شود، گردن خودت است.
رایزن سابق فرهنگی ایران در سوریه اظهار کرد: سوریه به‌دلیل حمایت از کریدور مقاومت و به علت حمایت لجستیک از مقاومت و همچنین دکترین مقابله با یهود و اسرائیل امروز باید تاوان این مصیبت بزرگ را پس دهد. ایران با حضور مستشاری خود در کشور سوریه، خون پاک‌ترین عزیزان خودش ر ا در دفاع مظلوم در سوریه داد.
شیعیان در خط مقدم نبرد
وی در ادامه جلسه درخصوص دستاوردهای جمهوری اسلامی در کشور سوریه توضیح داد: از دستاوردهای جمهوری اسلامی در سوریه می‌توان به چند مورد اشاره کرد؛ به عنوان مثال غرب و آمریکا تصمیم به براندازی دولت مقاومت در سوریه گرفت، حمایت جمهوری اسلامی ایران این تصمیم ظالمانه را منتفی کرد. چند سال در لبنان رئیس‌جمهور انتخاب نشد. آقای سیدحسن نصرا... پدر مقاومت در لبنان به یک کلمه بیشتر اشاره نکرد؛ دولتی را که من تایید نکنم، لبنان او را نخواهد پذیرفت و در نهایت
آقای میشل عون رئیس‌جمهور شد و امروز نیز فتنه جدید استعفای رئیس‌الوزرای لبنان به‌زودی حل خواهد شد، اما به لطف حق، بدون اراده مقاومت در لبنان حرکتی
نخواهد شد.
در ادامه جلسه رایزن سابق فرهنگی ایران در پاسخ به سؤال یکی از حضار درباره چگونگی انجام کار فرهنگی در سوریه بیان کرد: مظلوم‌ترین کسانی که در سوریه از مقاومت و دولت سوریه حمایت کردند، شیعیان بودند که بیشترین شهید را هم داشتند، اما امروز کسی به آنها رسیدگی جدی نکرده است و اگر دیگر مردم رنجدیده را یاری کنیم باز نیازمند یک بررسی مشترک با دولتمردان سوریه و عزیزان عرصه مقاومت هستیم.
رایزن سابق فرهنگی ایران در سوریه با تاکید بر این مطلب گفت: همان‌طور که اشاره کردم در کشور سوریه نظم پیوسته‌تری نسبت به داخل کشور ما حاکم است.
همه چیز باید از بالا هماهنگ باشد. اگر کسی می‌خواهد در سوریه کار فرهنگی انجام دهد طبق خواسته دولتمردان سوریه نباید وارد حوزه دین شود. این کشور ظرفیت خیلی بالایی برای انجام کار فرهنگی دارد، اما نیاز به یک حرکت دقیق راهبردی بی‌صدا، بدون رسانه و بدون حرف است و فقط عمل
می‌خواهد.

امید رحمانی
جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها