گفت‌و‌گوی آدینه این هفته با یاحا کاشانی، ترانه‌سرا

«اولسبلنگاه» مخفیگاه من است

یاحا کاشانی 15 مهر 1363 در تهران متولد شد. مهندسی صنایع غذایی خوانده و درحال‌حاضر یکی از ترانه‌سراهای بنام کشور است. پیش‌زمینه شعری‌اش برمی‌گردد به خانواده‌اش.
کد خبر: ۱۲۴۰۹۸۳

پدر و پدربزرگش شعر می‌گفته‌اند و خودش هم از کودکی اشعار حافظ و سعدی که مادر برایش می‌خوانده را حفظ می‌کرده‌ است. 17سالگی شروع به گفتن شعر نو و 18 سالگی ترانه گفتن را آغاز کرد. ترانه‌های آهنگ‌های معروفی هم‌چون «برف» بابک جهانبخش، «لیلا» مازیار فلاحی، «آتش» رضا بهرام، «جذاب» فرزاد فرزین و سابقه همکاری با خواننده‌هایی همچون محسن چاوشی، حبیب محبیان، رضا صادقی، علی زندوکیلی، شهرام شکوهی، سینا شعبانخانی، ماهان بهرام‌خان و... برعهده او
بوده ‌است.
کاشانی درباره ترانه و ترانه‌سرایی در این سال‌ها گلایه‌هایی هم داشت و گفت: «متاسفانه ترانه و ترانه‌سرایان هنوز که هنوز است گمنام‌اند. حتی باتوجه به این‌که وضعیت خیلی بهتر از سال 85 ــ 84 شده ‌است. آن‌زمان فقط مجلات همدل و ترانه ماه بود که به این موضوع می‌پرداخت. الان باوجود شبکه‌های اجتماعی کمی اوضاع بهتر شده و عده‌ بیشتری ترانه‌سرایان را می‌شناسند. نگفتن و ندانستن نام ترانه‌سرا عیب فرهنگی محسوب می‌شود، البته این مساله شخصی من نیست. بیشتر ترانه‌سرایان از این موضوع ناراحتند. نام ترانه‌سرا را همیشه باید در کنار خواننده بیاورند که گاهی بعضی از دوستان کم‌لطفی می‌کنند. ترانه‌سرا بخشی از وجود و قسمت عظیمی از احساساتش را می‌گذارد تا به یک آهنگ خوب تبدیل شود. این کار فقط عشق و علاقه‌ است، چون درآمد چشمگیری هم ندارد.»
او درباره کارهای جدید و کتاب جدیدش که در راه هست هم خبرهایی داد که به‌زودی قرار است در دست انتشار قرار بگیرد. ترانه تیترا‌ژهای اولیه و پایانی برنامه صبحی دیگر با اجرای نیما کرمی و خوانندگی مهدی یغمایی و فریدون آسرایی و کارهایی از فرزاد فرزین و بابک جهانبخش و حامد همایون به‌زودی پخش می‌شود.

شیما آشتیانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها