جمهوری اسلامی ایران درهای مذاکره را با همه دولت‌ها در دنیا به‌جز اسرائیل باز گذاشته است اما با این وجود مذاکره آدابی دارد. از آداب مذاکره این‌گونه می‌توان دریافت که با وجود عهدشکنی‌های آمریکا، تمایل به مذاکره با این کشور به معنی نشان دادن ضعف است. حتی اگر خودمان مذاکره با آمریکا را در شرایط فعلی نشانه ضعف ندانیم در هر صورت انجام مذاکره در چنین شرایطی نشان‌دهنده ضعف ما خواهد بود و سایر کشورها چنین برداشتی خواهند کرد.
کد خبر: ۱۲۴۰۸۵۴

بنابراین صحبت از مذاکره با آمریکا در حال حاضر چیزی جز تشدید فشارها برای ایران به همراه نخواهد داشت و این کشور فشارهای خود را افزایش می‌دهد تا ایران پای میز مذاکره امتیازات دیگری دهد. چنین اتفاقی به معنی کوتاه آمدن ایران است و این در حالی است که تنها شرایط مطلوب برای مذاکره، مذاکرات متوازن است تا در بده بستان‌ها زیان نکنیم.
جمهوری اسلامی ایران مذاکرات طولانی مدت با آمریکا داشته و به‌دنبال آن تجربه برجام را داریم که در آن از بسیاری بخش‌های کلیدی هسته‌ای صرف‌نظر و آن را تعطیل کردیم اما آمریکا به عهدش وفا نکرد. بنابراین اگر در حال حاضر این کشور احساس کند که حاضر به تکرار تجارب ناخوشایند گذشته هستیم این پیام را منتقل می‌کند که ابزار فشار کارایی داشته و به همین دلیل بیش از پیش شاهد فشارها خواهیم بود.
رئیس جمهور سال‌های بسیاری از وقت کشور را برای مذاکرات گذاشتند و به نتیجه‌ای هم نرسیدیم. در آن مذاکرات علی‌رغم این‌که از خطوط قرمز مشخص شده از سوی رهبری هم عبور شد اما نظام برجام را پذیرفت چرا که می‌خواست به افکار عمومی داخلی و بین المللی نشان دهد که مشکل از ایران نیست بلکه از طرف مقابل است.
بنابراین با تجربه‌ای که از مذاکره با آمریکا داریم واضح و روشن است که هر نوع امتیازی بدون بازگشت آنها به برجام و اجرای کامل آن، موجب تداوم سیاست فشار حداکثری است.
البته رهبر انقلاب تاکیدات لازم را در این زمینه داشته‌اند که در شرایط فشار حداکثری، مذاکره با آمریکا ممنوع است و یکی از هنرمندی‌های رهبری در برابر آمریکا این است که هرگز اجازه نمی‌دهند در میان مقامات آمریکایی این حس ایجاد شود که جمهوری اسلامی ایران در موضع ضعف است. این نگاه، قدرت کشور را در هر چانه‌زنی افزایش می دهد، بنابراین مسؤولان دیگر کشورمان نباید مانند قضیه برجام رفتار کنند، و مانند آن زمان از خالی بودن خزانه سخن بگویند و در نتیجه برای توافق عجله داشته باشند، اقداماتی که در آن مقطع کار را برای وزیر خارجه مشکل تر کرد؛ امروز باید مراقب باشیم و با اظهار ضعف و صحبت از مذاکره آن‌هم در حالی که آمریکا به نتایج مذاکرات قبلی خود پایبند نیست موجب فشار بیشتر این کشور و گرفتن امتیازات احتمالی نشویم.

سید محمد مرندی

استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها