مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت:

در خانه بستری شوید!

شرایط برای پذیرش در بیمارستان‎ها عجیب است. اورژانس بسیاری از بیمارستان‌ها تخت خالی برای پذیرش ندارند و بیماران زیادی هم با برگه پذیرش منتظرند تا تختی خالی شود و در بخش مراقبت‎های ویژه بستری شوند. شرایط اما در بیمارستان‎های استان‎هایی که بیشترین مبتلایان به آنفلوآنزا را دارد، خوب نیست. کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، اما معتقد است مشکلی برای پذیرش بیماران آنفلوآنزا وجود ندارد.
کد خبر: ۱۲۴۰۴۴۱

تعداد بیمارستان‎هایی که پذیرش بیماران آنفلوآنزا دارند، خیلی کم است. بیماری که آنفلوآنزا دارد باید چه کار کند؟
بعد از این که بیماری آنفلوآنزا تشخیص داده شد، این پزشک است که تعیین می‎کند، بیماری باید بستری شود یا این که خیر. در هفته‏های اخیر این شبه به وجود آمده است که همه بیماران آنفلوآنزا باید در بیمارستان بستری شوند یا این که حتما باید دارو بگیرند. در صورتی که این طور نیست. همه نباید بستری شوند یا دارو مصرف کنند. بیمار انفلوآنزایی که در شرایط خاص است، بیماری قلبی و حاد یا بیماری تنفسی دارد، باید در بیمارستان بستری شود.
با وجود این باز هم تعداد کسانی که با برگه بستری به بیمارستان‎ها مراجعه می‏کنند و در صف انتظار هستند، خیلی زیاد است. حتی بیمارستان‎های شهرستان‏ها هم حالا تخت خالی ندارند.
مشکلی بابت بستری نداریم. تا به حال گزارشی مبنی بر کمبود تخت نداشته‎ایم. حتی 30 درصد تخت‌های بیمارستان‎های شهرستان‏‎ها خالی است.
اما بیمارستان‎های شهرهای کشور با مشکل کمبود تخت مواجه هستند، مسؤولان بیمارستان‎ها از کمبود تخت برای بستری شدن به ما گفته‏اند.
این شبهه که همه بیماران آنفلوآنزا باید بستری شوند، اشتباه است. بیماران آنفلوآنزا می‎توانند سرپایی درمان شوند. حتی لازم نیست دارو استفاده کنند. آنها می‎توانند در خانه بمانند و استراحت کنند. بهترین درمان برای آنفلوآنزا استراحت و مصرف مایعات است. در هیچ مقاله علمی تاکید نشده که بیمار آنفلوآنزا باید بستری شود.
تخت خالی حتی برای بیماری که پزشک تجویز کرده بستری شود هم خیلی کم است.
این طور نیست.
آمار تعداد تخت‎های عفونی و ایزوله در کشور چقدر است؟
تعداد زیاد نیست، اما بیماران آنفلوآنزا اگر پزشک معالج تشخیص دهد و در شرایط خاص، می‎توانند در بخش اورژانس هم بستری شوند.
اما تعداد تخت‏های عفونی و ایزوله کم است، به نظر می‎رسد دلیل انتظار طولانی برای بستری شدن همین باشد.
در بخش‌های عفونی، اورژانس، ریه، اطفال و تنفسی می‏توان بیماران آنفلوآنزا را بستری کرد.
مگر آنفلوآنزا بیماری عفونی و قابل انتقال نیست؟ پس باید شرایط ویژه برای بستری بیماری مانند تهویه و تخت مخصوص مهیا باشد.
نه این که حتما باید شرایط ایزوله باشد. رعایت حریم فردی کافی است. این که حتما باید ایزوله برقرار باشد، اشتباه است. مردم در خانه بمانند و بستری نشوند، بهتر است.
حتی اگر پزشک تشخیص دهد باید بیماری بستری شود؟
چنین بیماری باید در بیمارستان بستری شود، اما بهترین مراقبت در خانه اتفاق می‎افتد.
این روزها، آمار ضد و نقیضی درباره ابتلا به آنفلوآنزا منتشر می‌شود.
تنها مرجع ارائه آمار درباره بیماری آنفلوآنزا، مرکز مدیریت بیماری‎های واگیردار وزارت بهداشت است و تنها این مرکز است که درباره آنفلوآنزا آمار می‏دهد.
اما آمار اعلام شده توسط این مرکز هم از شهرهای کشور و به شکل کلی متفاوت است.
نه. در هفته اول، این مرکز اعلام کرد 37 نفر جان خود را از دست داده‏اند و در هفته دوم هم 19 نفر و در مجموع 56 نفر از مبتلایان به آنفلوآنزا جان سپرده‏اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها