تقریبا 9 ماه مانده به المپیک توکیو، وضعیت سهمیه‌های کاروان ایران در رشته‌های مختلف به چه صورت است؟

مسافران آفتاب

سرانگشتی هم که بشماریم تقریبا 9 ماه تا المپیک بیشتر زمان باقی نمانده است، یعنی به فاصله یک چشم برهم زدن. ملی‌پوشان تا اواخر اردیبهشت، متناسب با رشته تخصصی و برنامه‌ای که فدراسیون‌های جهانی آنها تدارک دیده‌اند شانس این را دارند که برای حضور در المپیک سهمیه کسب کنند. تا اینجای کار آخرین سهمیه برای کاروان ایران را میلاد وزیری در تیروکمان و ماده ریکرو گرفته است.
کد خبر: ۱۲۴۰۲۷۰

سهمیه‌ای ارزشمند که می‌تواند در المپیک حتی به مدال هم ختم شود. تا این لحظه تیم ملی بسکتبال در میان‌ رشته‌های تیمی، احسان حدادی در پرتاپ‌ دیسک و حسن تفتیان، دونده سرعت دو و میدانی، نجمه خدمتی و آرمینا صادقیان در تیراندازی موفق به کسب سهمیه المپیک شده‌اند. همچنین در کشتی آزاد و فرنگی، ایران موفق شد از 12 سهمیه موجود، پنج سهمیه را کسب کند. اما هنوز چیزی تمام نشده است و درهای کسب سهمیه به روی ورزشکاران ایرانی باز است. طبق پیش‌بینی‌ها شاید بچه‌های ایران بتوانند بالای 60 سهمیه را کسب کنند. در المپیک ریو این تعداد 63 بود و خیلی ‌ها امیدوارند تا حداقل به نسبت المپیک قبلی تعداد سهمیه‌های ایران بیشتر شود.
بسکتبال اولین رشته تیمی که سهمیه کسب کرد
بسکتبالی‌ها برای کسب سهمیه پیشگام بودند. آنها در جام‌جهانی چین، موفق شدند سهمیه المپیک توکیو را به‌دست آورند. 17 شهریورماه تیم ملی بسکتبال موفق شد در رقابت‌های جهانی نخستین سهمیه تیمی ایران را برای بازی‌های ۲۰۲۰ کسب کند.
چهارمین حضور
احسان حدادی در المپیک
حدادی از ورزشکارانی است که چهارمین حضور خودش در المپیک را تجربه خواهد کرد. او اردیبهشت ماه امسال بود که موفق شد چهارمین سهمیه خودش را کسب کند.
احسان حدادی با رکورد 78/66 متر در مرحله نخست مسابقات دایموند لیگ دوحه قطر ضمن ایستادن در رده سوم، اولین دوومیدانی‌کار ایران لقب گرفت که توانست سهمیه المپیک توکیو را
کسب کند. بهترین عملکرد حدادی در 3 حضور قبلی‌اش در بازی‌های المپیک به 2012 لندن برمی‌گردد که توانست مدال نقره را به‌دست آورد.
تفتیان
سهمیه دوم دوومیدانی را گرفت
سریع‌ترین دونده ایران در پاریس و حدود یک ماه قبل موفق شد در جریان لیگ دایموند سهمیه المپیک توکیو را کسب کند تا هم به دومین المپیک خود برسد و هم به دومین ورزشکار دوومیدانی‌کاری تبدیل شود که موفق شده به المپیک ۲۰۲۰ برسد. او برای کسب این سهمیه با ثبت رکورد 03/10 ثانیه همه را امیدوار کرد تا بتواند در ژاپن تاریخ‌سازی کند و این امید را ایجاد کند که می‌تواند آغازگر تحولی بزرگ در این رشته باشد.
تیر تیراندازان
زودتر از بقیه به هدف خورد
نجمه خدمتی و آرمینا صادقیان دو تیرانداز ایرانی هستند که در رقابت‌های مختلف انتخابی المپیک توانستند نخستین سهمیه‌های المپیک را کسب کنند. در ابتدا نجمه خدمتی در فینال تفنگ بادی رقابت‌های تیراندازی جام جهانی چین و کسب سهمیه المپیک پنجم شد و اولین سهمیه المپیک را در تیراندازی و البته در بین ورزشکاران ایرانی گرفت. بعد از آن آرمینا صادقیان، تیرانداز 17 ‌‎ساله تیم ملی ایران موفق شد سه ماه بعد از خدمتی سهمیه المپیک را کسب کند و به دومین نماینده ایران در مسابقات المپیک تبدیل شود. فاطمه کرم‌زاده و مهیار صداقت در ماده تفنگ هم سهمیه گرفتند و در ژاپن حضور خواهند داشت. این در حالی است که هانیه رستمیان و جواد فروغی در تپانچه جواز حضور در المپیک را کسب کردند.
کشتی؛ نگران اما امیدوار
این دیگر برای همه عیان است که بار بیشتر مدال‌ها در رویدادهای مختلف ورزشی را کشتی و وزنه‌برداری به دوش می‌کشند. کشتی‌گیران ایران در دو رشته آزاد و فرنگی تا اینجای کار پنج سهمیه کسب کرده‌اند. این در حالی است که هنوز هفت سهمیه و البته چند مسابقه حساس و مهم مثل جهانی و قاره‌ای باقی مانده است که کشتی‌گیران ایران این شانس را دارند تا در این رقابت‌ها بدرخشند و کسب سهمیه کنند. در رشته آزاد رضا اطری و حسن یزدانی و در رشته فرنگی علیرضا نجاتی، محمدعلی گرایی و امیر قاسمی‌منجزی موفق به کسب سهمیه شده‌اند.
وزنه‌برداری؛ با دو سهمیه در المپیک
دوپینگ متعدد وزنه‌برداران در مسابقات مختلف باعث کاهش سهمیه‌های ایران شده است. ملی‌پوشان دو سهمیه در بخش آقایان و دو سهمیه در بخش خانم‌ها دارند که البته در بخش خانم‌ها اعزامی صورت نمی‌گیرد. در بخش آقایان هم دو وزنه‌برداری که امتیازهای‌شان بالاتر از بقیه باشد راهی این تورنمنت مهم جهانی خواهند شد.
سهمیه جودو پرید
سعید ملایی که در صدر رده‌بندی دنیا قرار دارد به خودی خود سهمیه المپیک را کسب کرده است اما او که به آلمان پناهنده شده قرار است زیر پرچم IOC در المپیک شرکت کند. به همین دلیل سهمیه او برای ایران حساب نمی‌شود.
چشم‌انتظار سهمیه والیبال
مسابقات لیگ برتر والیبال روز گذشته در هفته دهم متوقف شد. این رقابت‌ها تا 50روز تعطیل است آن هم برای این‌که ملی‌پوشان راهی اردو شوند و برای کسب سهمیه در چین بجنگند. این آخرین شانس برای والیبالیست‌های ایران است تا بتوانند در مسابقات انتخابی المپیک کسب سهمیه کنند.
دوچرخه‌سواری
ایران براساس رده‌بندی جهانی در جاده سهمیه المپیک گرفت.
تیراندازی با کمان
میلاد وزیری (سهمیه این رشته به کشور اختصاص پیدا می‌کند)

مازیار فیروزی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها