چرا کنسولگری ایران در نجف موردحمله قرار گرفت؟

ائتلاف آشوب

شامگاه چهارشنبه ششم آذر، گروهی از آشوبگران با حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر نجف، این مکان را آتش زدند. آشوبگران، پتوها، جعبه‌های مقوایی و لاستیک‌هایی را که با خود آورده بودند آتش می‌زدند و سپس به سمت ساختمان کنسولگری پرتاب می‌کردند. کارکنان کنسولگری ایران قبل از این حادثه تحت حفاظت‌های امنیتی، ساختمان را تخلیه کردند. نوع شعارها (در مخالفت با ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران و ارتباط دو ملت ایران و عراق ) و شیوه اقدامات آشوبگران، حاکی از تعلق‌خاطر آنها به یک مصدر واحد بود. به عبارت بهتر، جنس حمله، از جنس اعتراض یا حتی اعتراض تبدیل‌شده به اغتشاش نبود. شاهدان عینی معتقدند این اقدام، نوعی عملیات هدفمند از سوی اغتشاشگرانی بوده است که نسبت به شرایط جاری در عراق و مناسبات عمیقی که بین تهران و بغداد حاکم است رضایت ندارند. فراتر از آن، شاهدان ماجرا قویاً هم‌عقیده هستند که بیشتر مهاجمان، جوانان و نوجوانانی بوده‌اند که از اهالی نجف نبوده‌اند. مجروح شدن 47 نفر از نیروهای امنیتی در عملیات مهار حمله مهاجمان نیز به‌خوبی نشان می‌دهد این عملیات، از سوی شهروندان عادی و حتی معترضان شرایط موجود در عراق صورت نگرفته است.
کد خبر: ۱۲۳۹۸۶۵

هدف از حمله مهاجمان به کنسولگری ایران چه بود؟
در خصوص حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف نکات مهمی وجود دارد که نمی‌توان آنها را در شرایط خاص موجود در عراق نادیده انگاشت.
چنانچه تعمیم اقدام معدود افراد مهاجم و آشوبگر به کنسولگری ایران به‌کل ملت عراق یک خطای بزرگ محسوب می‌شود، ساده‌انگاری ماجرا و احساسی یا بدون پشتوانه قلمداد کردن این اقدام نیز خطاست. بدون شک بانیان و تصمیم‌گیرندگان پشت پرده این آشوب، درصدد خلق فضای بحرانی تازه در عراق بوده‌اند. پس از ورود مرجعیت شیعه، آیت‌ا... سیستانی به صحنه و هدایت خشم معترضین عراقی به سمت‌وسوی مطالبه گری معقولانه از دولت و برگزاری اعتراض‌های مسالمت‌آمیز، ایالات‌متحده آمریکا و رژیم سعودی به‌عنوان دو بازیگری که تزریق بحران‌های مزمن امنیتی در عراق را در دستور کار خود قرار داده بودند، نسبت به این مسأله ( ایجاد آرامش نسبی در عراق) احساس ترس کردند.
واشنگتن و ریاض معتقدند در سایه ایجاد عراق آرام، قدرت مانور این دو در فضای سیاسی و امنیتی این کشور به‌شدت کاهش خواهد یافت، زیرا اکثریت ملت عراق نسبت به هرگونه مداخله‌گرایی کاخ سفید و کشورهای مرتجع عربی در سرزمین خود خشمگین هستند.
از سوی دیگر، مطابق برنامه‌ریزی اولیه سران آمریکایی و سعودی، قرار بود بحران‌های کلید خورده در استان‌های شیعه عراق، ماه‌ها به طول بینجامد تا در چنین فضای ملتهبی، آنها بتوانند نقشه‌های شوم خود را در بغداد، کربلا، نجف، بصره و سایر نقاط عراق پیاده‌سازی کنند. بااین‌حال همان‌گونه که اشاره شد، ورود قاطعانه و هوشمندانه مرجعیت شیعه به فضای بحران در راستای جایگزینی آشوب‌های مزمن با اعتراضات مسالمت‌آمیز و مؤثر، این سناریوی از پیش طراحی‌شده کاخ سفید، آل سعود و مهره‌های آنها در عراق را نقش بر آب کرد.
در چنین شرایطی دشمنان ملت عراق به خلق سناریویی جدید باهدف بازتولید بحران در این کشور پرداختند. بدون شک نقش واشنگتن، ریاض و برخی گروه‌های سیاسی داخلی وابسته به این دو در ماجرای حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف غیرقابل ‌انکار است.
تفکیک مهاجمان از ملت عراق
حمله آشوبگران به کنسولگری ایران در نجف، آثار زیادی در حوزه سیاسی و امنیتی عراق داشته است. مقامات عراقی به دنبال این حمله مقررات منع رفت‌وآمد در نجف وضع کردند. به دنبال تعرض به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف، محمدعلی الحکیم وزیر خارجه عراق عصر پنجشنبه در تماسی تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان ضمن عذرخواهی از این اقدام خرابکارانه بر تعهد دولت متبوع خود برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های ایرانی تأکید کرد. ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در واکنش به حادثه آتش‌سوزی کنسولگری ایران در نجف اشرف تأکید کرد: قطعاً هدف از آتش زدن کنسولگری ایران در نجف اشرف، تخریب روابط برادرانه و خوب بین دو کشور همسایه و مسلمان جمهوری اسلامی ایران و عراق توسط برخی عوامل خارجی و داخلی در عراق است. عوامل مزدور خارجی در عراق متأسفانه از سوی شبکه‌های معاند موردحمایت، تحریک و تشویق قرار می‌گیرند تا به روابط خوب دو کشور ضربه بزنند. هموطنان عزیز ایرانی باید بدانند به‌هیچ‌وجه این‌گونه رفتارها مورد تأیید و خواست دولت و عموم ملت عراق و مقامات این کشور نیست.
از دم‌خروس مصری تا پخش مستقیم آتش‌سوزی
روزنامه انباءالیوم، مصر پنجشنبه‌شب به نقل از اسامه نقلی، سفیر عربستان در قاهره نوشت: آنچه شب گذشته (چهارشنبه) در نجف روی داد، تنها برخی از اقداماتی است که ایران دست به آن زده است! مسوولان ایرانی باید انتظار پاسخ‌های بیشتری را داشته باشند، چراکه حوادث آتی نسبت به حوادث کنونی آسان‌تر نخواهد بود.
پس از چند ساعت سکوت، سفارت عربستان در مصر مدعی شد که چنین اظهاراتی از سوی اسامه النقلی بیان نشده و صحت ندارد. طبق گزارش روزنامه دولتی عکاظ، سفارت عربستان سعودی در بیانیه‌ای مدعی شد: خبر مربوط به گفت‌وگوی اسامه بن احمد نقلی، سفیر و نماینده دائم عربستان نزد اتحادیه عرب نادرست و بی‌اساس است، زیرا او اخیراً با هیچ رسانه مصری یا خارجی به‌طور اختصاصی یا جمعی مصاحبه انجام نداده است.
بااین‌حال علاوه بر این مسأله، نوع پوشش حمله مهاجمان و آشوبگران به کنسولگری ایران به نجف از سوی رسانه‌های سعودی، جای کمترین شبهه‌ای در خصوص حمایت آنها از این حمله هدفمند را باقی نمی‌گذارد. همزمان حادثه آتش زدن ساختمان کنسولگری ایران در نجف اشرف به‌صورت مستقیم و زنده از شبکه العربیه وابسته به عربستان سعودی پخش می‌شد.
ده‌ها کشته و زخمی در اعتراضات عراق
بحران‌های امنیتی و سیاسی در عراق، طی روزهای اخیر وارد فاز تازه‌ای شده است. به نظر می‌رسد اتاق عملیات بحران که هدایت آن را مقامات آمریکایی، سعودی‌ها و صهیونیست‌ها در دست دارند، درصدد ایجاد و استمرار موج جدیدی از ناامنی در عراق هستند.
تنها در درگیری‌های روز پنجشنبه در نجف، ۱۶ تظاهرکننده کشته و بیش از ۵۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. فرماندهی عملیات مشترک در عراق اعلام کرد عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق دستور تحقیقات در خصوص رخدادها در دو استان نجف و ذی‌قار را داده است. در همین حال، عادل الدخیلی، استاندار ذی قار پس از کشته شدن ۳۲ نفر و زخمی شدن 255 نفر دیگر در این استان، از منصب خود استعفا کرد. وی همچنین حمایت خود را از اعتراضات و ناآرامی‌ها اعلام کرد. همچنین نخست‌وزیر عراق دستور برکناری سپهبد جمیل الشمری، رئیس هسته بحران در استان ذی قار را صادر کرد. عادل عبدالمهدی دستور تشکیل کمیته تحقیقات به ریاست مشاور نظامی نخست‌وزیر را برای تحقیق درباره حوادث دو استان ذی قار و نجف اشرف نیز صادر کرد.

نخست وزیر عراق استعفا می‌دهد

حواشی ناآرامی‌های عراق ادامه داشت تا این‌که جمعه عصر نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد استعفای خود را تقدیم پارلمان کند.در این بیانیه آمده است: با دقت به خطبه مرجعیت عالی دینی گوش دادم و با توجه به شرایط دشواری که کشور در آن به سر می‌برد و با توجه به ناتوانی دستگاه‌های مختلف با شرایط دو ماه گذشته و جلوگیری از ریخته شدن خون [مردم] از پارلمان می‌خواهم تا در گزینه‌های خود تجدیدنظر و با توجه به منافع عراق و مراقبت از خون فرزندان عراق و جلوگیری از ناآرامی و تخریب بیشتر اقدام کند. استعفای عادل عبدالهمدی، فضای سیاسی و اجتماعی عراق را وارد فضای تازه‌ای خواهد کرد. بدون شک دشمنان امنیت عراق ازجمله ایالات‌متحده، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و... سعی خواهند کرد از خلأ سیاسی ناشی از استعفای نخست‌وزیر و اعضای هیأت دولت، نهایت استفاده ممکن را ببرند.

زهرا ساختمانیان

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها