گزارش جام‌جم از سری جدید برنامه صبحگاهی شبکه یک

صبح تازه تون بخیر!

ایجاد نشاط و سرگرمی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک برنامه صبحگاهی است که اغلب برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون سعی در انتقال نشاط و انرژی خوب در ساعات اولیه صبح به مخاطبان خود دارند. ضمن این‌که مخاطب‌شناسی و پرهیز از کلیشه‌های معمول برنامه‌سازی و دوری از تکراری شدن برنامه هم به نوعی می‌تواند در جذب مخاطب برنامه‌هایی از این دست موثر باشد. نکته مهم دیگر انتخاب مجری برنامه است که می‌تواند با شیوه اجرای خود باعث شود تا مخاطبان و همراهان برنامه، روز خوبی را با اجرای وی آغاز کنند.در این میان شبکه یک سیما نیز از سال 73 یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های صبحگاهی را روی آنتن دارد؛ برنامه‌ای با قدمت 25 سال که از امروز شکل و ساختار این برنامه پس از سال‌ها تغییر کرده و شاهد اتفاقات تازه‌ای در آن خواهیم بود. این برنامه سعی دارد در قالب جدید و با ساختار متفاوتی روی آنتن برود. از این رو جام‌جم به بهانه آغاز پخش سری جدید این برنامه با تهیه‌کننده و مجری آن گفت و گویی داشته که در ادامه می‌خوانید:
کد خبر: ۱۲۳۹۸۵۴

امیدبخشی هدف اصلی برنامه است
داریوش دلیری، تهیه‌کننده برنامه در گفت و گو با جام‌جم در خصوص تغییرات جدید برنامه بیان کرد: می‌توانم بگویم به لحاظ موضوعی و عوامل تولید و اجرا این برنامه تغییرات عمده‌ای دارد. برنامه از شنبه تا چهارشنبه و در ساعات اولیه صبح روی آنتن می‌رود. ما در این برنامه سه میز گفت و گو داریم. ضمن این‌که بخش‌ کودک و نوجوان داریم که قرار است یک سری تلنگر به بچه‌های 7 تا 13 سال بزنیم، از این رو سعی کردیم از فردی دعوت به همکاری کنیم که بتواند این نکات را به بچه‌ها به شیوه خاصی بیان کند و با زبان بچه‌ها آشنا باشد. به همین دلیل مجید قناد اجرای این بخش‌ را به‌عهده دارد. آقای قناد در این بخش‌ کلاس درسی را اداره می‌کند که برای هر کدام از دانش‌آموزها اتفاقی می‌افتد تا از طریق این بخش‌ نمایشی نکات مهمی را به بچه‌ها منتقل کند.
وی در پاسخ به این که آیا نسل جدید هم می‌تواند با نوع و شیوه اجرای مجید قناد ارتباط برقرار کند یا نه توضیح داد: به عقیده من مهم لحن اوست و شناختی که از بچه‌ها دارد و می‌تواند به خوبی با آنها ارتباط برقرار کند. البته ما درباره برنامه صبحگاهی صحبت می‌کنیم؛ نه برنامه مختص کودکان. آن هم در صورتی که اغلب شبکه‌ها در برنامه صبحگاهی خود پویانمایی پخش می‌کنند. اما ما این کار را انجام نمی‌دهیم. از طریق این بخش‌ نکاتی را به بچه‌ها یادآوری می‌کنیم. بنابراین بهتر است مجری این کار را انجام بدهد که برای بچه‌ها کار کرده است.
دلیری با اشاره به بخش‌های کارشناسی برنامه هم عنوان کرد: ما در این بخش از مشاوران تحصیلی دعوت کردیم. ضمن این‌که در بخش دیگر برنامه درباره اتفاقاتی که در فضای مجازی رخ می‌دهد صحبت می‌کنیم و سه روز از برنامه را هم به فرهنگستان ادب فارسی اختصاص دادیم. در این بخش هم مهمانانی داریم که در برنامه حضور پیدا می‌کنند و نکاتی را در این زمینه به مخاطبان یادآوری می‌کنند. بخش دیگر برنامه ورزش صبحگاهی است که ما سعی می‌کنیم از ورزش اصلاحی استفاده کنیم، چون هر کسی نمی‌تواند هر ورزشی را انجام بدهد. از این رو ورزش‌ها را اصلاح کردیم. در کنار آن به اخبار و رویدادهای ورزشی هم می‌پردازیم. یک بخش گفت و گوی روز هم داریم که متناسب با روزهایی که در تقویم نامگذاری شده از مهمانان مرتبط با آن موضوع دعوت می‌کنیم.
وی درباره بخش ایرانگردی هم تاکید کرد: علیرام نورایی این بخش از برنامه را به‌عهده دارند که به تمام نقاط ایران سفر می‌کنند و مخاطب با آداب و رسوم و فرهنگ و شرایط اقلیمی هر بخش از کشور آشنا می‌شود. میزهای گفت‌و‌گوی دیگری هم داریم که سعی کردیم برای هر کدام از اعضای خانواده بخشی اختصاص داده باشیم. ضمن این‌که امید بخشی هدف اصلی برنامه است. ما قرار نیست در ساعات اولیه صبح اخبار منفی و بد را به مخاطب منتقل کنیم. از این رو در تمام بخش‌ها این موضوع را لحاظ کردیم.
وی در پایان نیز درباره مجری دیگر برنامه گفت: پدرام کریمی مجری اصلی برنامه است که احتمالا خانم مبینا نصیری هم در روزهایی به برنامه اضافه خواهند شد. در نهایت این‌که در تلاشیم برنامه خوب و امید بخشی را به مخاطبان ارائه بدهیم. ما قرار نیست در این برنامه به حواشی بپردازیم و در گفت‌و‌گوها مهمان را به چالش بکشیم. هدف اصلی و شعار برنامه ما امیدبخشی است که امیدوارم این اتفاق بیفتد.

یک مجله خانوادگی صبحگاهی
شبکه اول سیما با برنامه «صبح بخیر ایران» پرچمدار برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون بوده که حدود 25 سال قدمت دارد. گرچه در این میان گاهی به دلایلی وقفه در پخش آن افتاد. با این وجود همواره برند شبکه یک محسوب می‌شود. حال یک گروه جوان با ایده‌های نو و جذاب از امروز سری جدید این برنامه را روی آنتن می‌فرستند. فصل جدید مجله صبحگاهی «صبح بخیر ایران» با تغییرات عمده در قالب برنامه‌سازی، شکل و محتوا و با تدارک بخش‌های متعدد و متنوع از جمله میزهای گفت‌وگو، ارائه نکات آموزشی، مشاوره تحصیلی، ورزشی، کودک و نوجوان، ایرانگردی و... روی آنتن می‌رود.
نکته مهم این‌که هر روز موضوع خاصی در برنامه مطرح می‌شود. از جمله میزهای گفت‌وگو که یکی از اصلی‌ترین بخش‌های این برنامه بوده و روزهای شنبه با تحلیل و بررسی مسائل روز «ورزشی»، یکشنبه‌ها «تاریخ و فرهنگ»، دوشنبه‌ها «اقتصاد»، سه‌شنبه‌ها «علمی و فناوری» و چهارشنبه‌ها با محوریت حواشی روز «سینما» با حضور کارشناسان مطرح و مرتبط پخش خواهد شد.
بخش‌‌های ویژه «کودک و نوجوان» به همراه بیان نکاتی پیرامون دانش‌آموزان، درس و مدرسه با حضور مجید قناد، «مشاوره تحصیلی» توسط استاد پوردستمالچی، طرح نکات سلامتی با عنوان «صبح و سلامت» با اجرای معراج مژده و همچنین نگاهی به «اخبار روز ورزشی» با اجرا و کارشناسی مهدی توتونچی از دیگر بخش‌های درنظر گرفته شده برای این مجله صبحگاهی است.
همچنین در بخش «ایرانگردی» نیز سعی شده تا با نگاه تازه‌ای این بخش‌ تولید و پخش شود. در این بخش با محوریت آشنایی با تاریخ، آداب و رسوم شهرها و استان‌های سراسر کشور با سفرهای علیرام نورایی به نقاط مختلف ایران و مباحث کارشناسی با موضوع معرفی و بررسی گویش‌های مختلف نیز در بخش «فرهنگستان ادب فارسی» تقدیم علاقه‌مندان و مخاطبان مجله صبحگاهی صبح بخیر ایران می‌شود. از این رو انتظار می‌رود برنامه بتواند از ابتدا رضایت مخاطبان خود را تامین کند.

انتظار مخاطب از برنامه جذابیت است
پدرام کریمی در فصل جدید صبح بخیر ایران اجرای این برنامه را به‌عهده دارد. وی در گفت‌و‌گو با جام‌جم در خصوص تجربه اجرای برنامه صبحگاهی بیان کرد: حضور من در تلویزیون در سال 88 با برنامه صبحگاهی «صبح عالی بخیر» بود و در ادامه برنامه «روز ششم» که برنامه صبحگاهی شبکه یک بود. از این رو برای من نه‌تنها به عنوان مجری، بلکه به عنوان یکی از عوامل یک برنامه جذابیت و تنوع و مخاطب پسند بودن یک برنامه است که این موضوع هم وابسته به اجزای مختلف برنامه و چینش خوب یک برنامه است که از تیتراژ تا دکور و بخش‌های مختلف و محتوای یک برنامه را شامل می‌شود.
وی در ادامه درباره پیش بینی اش از بازخورد فصل جدید و فرمت جدید این برنامه هم عنوان کرد: تصور من این است که انتظار مخاطب از یک برنامه تلویزیونی جذابیت در کنار محتوای مناسب و همگن با کلیت برنامه است. در سری جدید این برنامه تمام تلاش عوامل این بوده که این دو شاخص در برنامه لحاظ شود و اگر این اتفاق افتاده باشد به شکل طبیعی ارتباط موثر و پویایی با برنامه برقرار خواهد شد. البته عوامل بیرونی و دیگری هم در این مهم دخیل هستند که امید همه عوامل برنامه این است که همه چیز به صورت هماهنگ در کنار هم رقم بخورد و برنامه‌ای دیدنی و پرمخاطب را شاهد باشیم.

زینب علیپور طهرانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها