نگاهی به خودروهای جدید الکتریکی و کم‌مصرفی که این روزها در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده‌اند

این خودروهای بی‌باک

خودروهای برقی و چند خودروی شاسی‌بلند کوچک جدید، یک خودروی کامپکت بازطراحی شده، مدل برقی و پلاگین یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تویوتا و خودروی مفهومی، برقی و آینده‌نگر استیشن‌واگن از شرکت خودروسازی فولکس‌واگن، در میان مدل‌های جدید نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس هستند؛ یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های خودروی جهان که هر سال در نخستین روزهای آخرین ماه سال میلادی در آمریکا شروع به کار می‌کند و بهترین و جدیدترین مدل‌های خودروسازان نامدار جهان را به نمایش می‌گذارد. امسال شرکت خودروسازی تویوتا، نسخه هیبریدی و قابل شارژ راو 4 (RAV4) که از خودروهای پرفروش در آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان است را در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داد. این نسخه جدید دیگر وانت نیست. از سوی دیگر شرکت فورد، از یک موستانگ شاسی‌بلند برقی جدید نیز رونمایی کرده است. همچنین خودروی کامپکت بازطراحی شده سنترا (Sentra) از شرکت نیسان در میان خودروها دیده می‌شود. روند جالبی که در این نمایشگاه دیده می‌شود این است که رد پای دنبال کردن سیاست الکتریکی‌سازی یا کاهش قابل توجه مصرف سوخت فسیلی در بسیاری از محصولات تازه معرفی شده این شرکت‌ها به وضوح دیده می‌شود. موضوعی که از افق قابل تصور برای سبک و سیاق خودروسازی در جهان در دهه‌های پیش رو خبر می‌دهد. نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس 2019 از یکم آذر در حال برگزاری است و دوشنبه یازدهم آذر آخرین روز برگزاری این نمایشگاه خواهد بود. در ادامه شش نمونه خودروی جدید به نمایش درآمده در این نمایشگاه را معرفی می‌کنیم.
کد خبر: ۱۲۳۹۷۱۰

کیا سلتوس KIA SELTOS

شرکت خودروسازی کره‌ای کیا، مدل دیگری از شاسی‌بلندهای کامپکت را به خط تولید مدل‌های سلتوس خود اضافه کرده است. این مدل کمی بزرگ‌تر از خودروی کامپکت کیا سول (kia soul) است. این خودرو موتوری استاندارد با ۱۴۶ اسب بخار قدرت و چهار سیلندر 2 لیتری با گیربکس متغیر دارد. نمونه دیگری از این نوع خودرو تولید شده که مجهز به موتوری با قدرت ۱۷۵ اسب بخار و چهار توربوشارژ 6/1 لیتری است، البته برخی از مدل‌های این نوع خودرو گیربکس خودکار ۷سرعته دارند. کیا می‌گوید فضای داخلی خودرو بسیار محکم و زیبا و طراحی بیرونی خودرو شیک و مطابق مدل‌های روز است. همچنین کاپوت و فاصله دو محور چرخ‌های این خودرو هم بلند هستند.
مجموعه فناوری ایمنی درایو وایز (Drive Wise) شرکت خودروسازی کیا شامل سیستم جلوگیری از برخورد از جلوی خودروست که این مجموعه دربرگیرنده فناوری تشخیص عابر پیاده و ترمز خودکار است و می‌توانند از تصادف پیشگیری کرده یا بکاهند.
قیمت نسخه ال‌ایکس (LX) این خودرو که چهار چرخ محرک هم هست با کمتر از ۲۲هزار دلار شروع می‌شود. اما جزئیات دیگر قیمت‌گذاری و صرفه‌جویی در سوخت آن هنوز منتشر نشده است. سلتوس در سه ماه اول سال آینده وارد بازار می‌شود.

خودروی مفهومی آی.دی اسپیس ویزیون ID. SPACE VIZZION CONCEPT

فولکس‌واگن با تولید خودروی مفهومی آی‌دی اسپیس ویزیون که نوعی استیشن‌واگن برقی با کف کم‌ارتفاع است، نگاهی به آینده خودروها انداخته است.
این خودروساز آلمانی که پس از رسوایی تقلب در تست تشخیص‌دهنده آلاینده‌های خودروهای دیزلی‌، روی تولید وسایل نقلیه برقی متمرکز شده است می‌گوید، خودروی جدید آنها می‌تواند فقط با یک‌بار شارژ باتری، ۴۸۰ کیلومتر مسافت را بپیماید.
این خودرو مجهز به موتور عقب با قدرت ۲۷۵ اسب بخار است و احتمال می‌رود در آینده موتور دیگری با قدرت ۳۵۵ اسب بخار روی آن نصب و به این ترتیب به خودروی چهارچرخ محرک تبدیل شود. بنا به گفته شرکت فولکس‌واگن، نسخه چهار چرخ محرک این خودرو می‌تواند در پنج ثانیه به شتاب صفر تا صد دست یابد. مهندسان طراح این خودرو برای محدود کردن کشش باد، به جای دسته‌های معمولی در خودرو، سطوح لمسی روی در‌ها را به‌کار برده‌اند.
یک صفحه نمایشگر 6/15 اینچی مجهز به واقعیت افزوده در خودرو تعبیه شده و می‌تواند تمام اطلاعات سرگرمی، کنترل آب و هوا و اطلاعات آنلاین را در اختیار سرنشینان خودرو قرار ‌دهد. این خودروی فولکس‌واگن، پیش‌نمایش نوعی وسیله نقلیه تولیدی برای آمریکای شمالی و اروپاست، اما هنوز مشخص نیست چه زمانی به بازار عرضه خواهد شد.

تویوتا راو۴ پرایم TOYOTA RAV4 PRIME

تویوتا نسخه برقی پلاگین خودروی محبوب شاسی‌بلند کوچک راو۴ را به نمایش گذاشت که کاراتر و سریع‌تر از نسخه‌های فعلی است.
تویوتا راو۴ پرایم ۲۰۲۱ می‌تواند فقط با استفاده از نیروی باتری ۶۳ کیلومتر را طی کند و پس از آن سامانه رانش هیبریدی برقی- بنزینی آن وارد عمل می‌شود. بنابه گفته شرکت تویوتا این خودرو با هر لیتر بنزین می‌تواند ۳۸ کیلومتر را بپیماید.پیشرانه ۳۰۲ اسب بخاری این خودرو، شتاب صفر تا صد 8/5ثانیه‌ای دارد که آن را از نمونه‌های راو۴ هیبریدی فعلی، دو ثانیه سریع‌تر کرده است. این شاسی‌بلند که از پرفروش‌ترین‌های تویوتاست، نسخه تنظیم شده‌ای از موتور بنزینی چهار سیلندر 5/2 لیتری دارد که نیروی چرخ‌های جلوی خودرو را تامین می‌کند. یک موتور برقی هم به طور جداگانه در عقب خودرو نصب شده که هنگام نیاز، چرخ‌های عقب خودرو را نیرو می‌دهد.
شرکت تویوتا می‌گوید باتری این خودرو در کف آن تعبیه شده و باعث می‌شود این شاسی‌بلند مرکز ثقل بهتری داشته باشد و کنترل آن آسان‌تر شود. راو۴ پرایم، تابستان سال آینده وارد بازار می‌شود و قیمت آن هنوز اعلام نشده است.

نیسان سنترا ۲۰۲۰ NISSAN SENTRA

در خودروی سنترا ۲۰۲۰ که تا اواسط دی‌ماه به بازار جهانی عرضه خواهد شد، دیگر خبری از ظاهر کوچک و جمع‌وجور آن نیست. این خودرو روی شالوده جدیدی تولید شده که ارتفاع آن را نزدیک به پنج سانتی‌متر پایین‌تر آورده است و البته همین قدر هم به عرض آن اضافه کرده تا به این ترتیب به آن چهره‌ای جسورتر داده باشد. این تغییرات باعث شده تا نیسان سنترا ظاهری کوپه مانند پیدا کند و شبیه طراحی مدل‌های جدیدتر شرکت نیسان، همچون آلتیما و ماکسیما باشد. این نسخه جدید از سنترا به موتوری با قدرت ۱۴۹ اسب‌ بخار و چهار سیلندر مجهز شده که قدرت آن را ۲۰درصد بیشتر از مدل‌های فعلی افزایش می‌دهد. با این حال، بنا به گفته شرکت نیسان، این افزایش قدرت، نه‌تنها مصرف بنزین آن را بالا نبرده، بلکه می‌تواند با سوخت کمتری مسافت بیشتری طی کند. همچنین سنترا۲۰۲۰، دارای سیستم تعلیق عقب و سیستم فرمان جدید است تا بتواند خودرو را بهتر کنترل کند. از آنجا که این خودرو به شش سیستم ایمنی استاندارد، از جمله ترمز اضطراری خودکار و تشخیص عابر پیاده مجهز است، مناسب افرادی است که تازه رانندگی را تجربه می‌کنند. البته قیمت دقیق این خودرو و اطلاعاتی همچون مصرف بنزین در هر صد کیلومتر مسافتی که سنترا ۲۰۲۰طی می‌کند هنوز اعلام نشده است.

شورولت تریل‌بلیزر Chevrolet TrailBlazer

به برند شورولت خودروسازی جنرال موتورز، خودروی شاسی بلند دیگری با ظاهر جسور تریل‌بلیزر افزوده شده است. این شاسی‌بلند جدید با قیمت پایه‌ای ۲۰هزار دلار همراه با هزینه حمل، شروع می‌شود و آن چیزی بین خودروی ساب‌کامپکت ترکس (Trax) و کامپکت اکویناکس (Equinox) است. این خودرو مجهز به پیشرانه‌های توربوشارژ 2/1 یا 3/1 لیتری و قدرت حداکثر ۱۵۵ اسب بخار است. مدل تریل‌بلیزر مجهز به سامانه گیربکس متغیر بوده و البته برخی از نمونه‌های این خودرو به گیربکس‌های ۹ سرعته مجهز است. این خودرو دارای دو چرخ جلو محرک و همچنین چهار چرخ محرک است.
طراحی بیرونی این خودرو از شورولت بلیزر بزرگ‌تر الهام گرفته است، اما لبه‌های آن صاف و منظم‌تر بوده و سقف آن دو رنگ مختلف دارد. این خودرو مجهز به فهرستی از ویژگی‌های ایمنی استاندارد از جمله هشدار برخورد از جلوی خودرو، ترمز اضطراری خودکار و ترمز هنگام مشاهده عابر پیاده است. تریل‌بلیزر ۲۰۲۱، بهار سال آینده وارد نمایشگاه‌های خودرو می‌شود. گفتنی است میزان مصرف سوخت این خودرو هنوز اعلام نشده است.

فورد موستانگ مَچ‌ای FORD MUSTANG MACH E

در این نمایشگاه، شرکت خودروسازی فورد، اولین خودروی شاسی‌بلند تمام‌الکتریکی خود را رونمایی کرد و این نشان می‌دهد به‌زودی و حداکثر تا ۲۰ سال آیند، شاهد تولید انواع بسیاری از وسایل نقلیه مجهز به باتری از سوی خودروسازان برجسته و همچنین سازندگان خودروهای لوکس خواهیم بود. در واقع تحلیل‌های حوزه صنعت خودروسازی نشان می‌دهد فروش وسایل نقلیه الکتریکی به زودی افزایش قابل توجهی خواهد داشت. تحلیلگران خودروسازی در آمریکا می‌گویند تا سال ۲۰۲۲، فروش خودروهای برقی در این کشور پنج برابر بیشتر خواهد شد.
خودروی شاسی بلند موستانگ مَچ‌ای(Mach E)، بسته به نوع تجهیزات خود در هر مرتبه شارژ، می‌تواند ۳۷۰ تا ۴۸۰ کیلومتر مسافت را طی کند. قیمت این خودرو از ۴۴هزار دلار شروع می‌شود.
مدل مَچ‌ای از نظر ظاهر، برخی از سبک‌های طراحی موستانگ، از جمله چراغ‌های عقب خودرو، کاپوت بلند و فست‌بک در عقب خودرو را حفظ کرده است. در خودروهای فست‌بک، طراحی به گونه‌ای است که سقف با شیب ملایم و پیوسته به سمت عقب خودرو پایین می‌آید. این نسخه از موستانگ می‌تواند در مدت زمان فقط 5/3 ثانیه به شتاب صفر تا صد دست یابد. فورد موستانگ مَچ‌ای یکشنبه سوم آذر در نمایشگاه لس‌ آنجلس رونمایی شد.

مترجم: نادیا زکالوند

دانش

منبع: TechXplore

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها