باک‌های خالی دیروز خبرساز شدند، باک خالی خودروهای محیط‌بانی و باک خالی آمبولانس‌ها بار دیگر ثابت کرد برای افزایش بهای بنزین و سهمیه بندی آن،‌ همه جوانب در نظر گرفته نشده، درست مانند شرایط نامناسب حمل و نقل عمومی که افزایش 20درصدی مسافران این روزها ضعف‌هایش‌ را دوچندان آشکار کرده است.
کد خبر: ۱۲۳۹۶۴۴

‌بوی بنزین و نگرانی از افزایش بهای سوخت دیروز در مناطق حفاظت شده پیچید و محیط‌‌ بانان و جنگلبانان را نگران کرد، اما کمی آن طرف تر از اردوگاه نگهبانان طبیعت، به مذاق شکارچیان غیر مجاز و قاچاقچیان چوب خوش آمد.
محیط‌بانان و جنگلبانان زخم کم ندارند، از نبود تجهیزات گرفته تا حقوق و جیره اندکی که کفاف زندگی شان را نمی‌دهد، این زخم‌ها اما وقتی بوی گرانی بنزین به خود بگیرد احتمال بروز اتفاقات ناگوار بیشتر می‌شود.
کاهش گشت‌های محیط‌بانی و جنگلبانی رابطه مستقیمی با افزایش تخلفات دارد، این را تعداد اندک محیط‌بانان و وسعت مناطق تحت پوشش آنها بیشتر آشکار می‌کند؛ برای محافظت از‌ ۱۸میلیون و ۸۴۰ هکتار از مناطق چهارگانه محیط‌زیست حدود 3400 محیط بان در کشورمان به کار گرفته شده است‌. در واقع می‌توان گفت برای هر 5300 هکتار از مناطق چهارگانه یک محیط بان وجود دارد این درحالی است که باید یاد آور شد برخی محیط‌بانان به شکل شیفتی کار می‌کنند به عبارت دیگر می‌توان گفت هر روز 1700 محیط بان مشغول مراقبت از محیط زیست کشور هستند.
کاهش گشت خودروهای محیط بانی و جنگلبانی در کنار فراهم کردن فرصت برای متخلفان، خطرات دیگری نیز دارد، خطراتی که ارتباط مستقیمی با جان محیط بانان و جنگلبانان دارد. در واقع خودروهای گشتی به نوعی حکم پیشگیری از وقوع جرم را دارند، چراکه به طور معمول متخلفان با دیدن آن کمتر مرتکب جرم می‌شوند.
این درحالی است که مرور پرونده‌هایی که در آن محیط بانان دچار آسیب شده‌ اند نشان می‌دهد غافلگیر شدن شکارچیان غیرمجاز یا قاچاقچیان چوب در بیشتر مواقع زمینه درگیری را ایجاد کرده که در نهایت به جان باختن یا زخمی شدن محیط‌بان یا شخص متخلف ختم شده است.
بنابراین برای حفظ محیط زیست کشور و جان محیط بانان و جنگلبانان باید هرچه زودتر سهمیه‌ای مشخص در اختیار یگان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها قرار گیرد چراکه میزان مصرف آنها کاملا مشخص است. برای نمونه 604 پاسگاه محیط بانی در مناطق چهارگانه محیط زیست دایر است و محیط‌بانان این پاسگاه‌ها از ۹۰۰ خودرو و هزار موتورسیکلت برای گشت استفاده می‌کنند و به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست محیط‌بانان برای گشتزنی روزانه به 22 هزار لیتر بنزین نیاز دارند.
چنانچه این سهمیه در نظر گرفته نشود می‌توان گفت محیط بانان بیش از گذشته وجهه خود را از دست می‌دهند اگر در گذشته خودروی فرسوده آنها توسط خودروی مدل بالای شکارچیان برای اعزام به تعمیرگاه بکسل می‌شد در روزهای آینده باید منتظر محیط بانان در راه مانده‌ای باشیم که ظرف چهارلیتری در دست برای خودروی شکارچیان دست تکان می‌دهند.

مهدی آیینی

دبیر گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها