گفت‌وگو با تهیه‌کننده برنامه «عصرانه» شبکه افق

یک عصرانه با مردم

برنامه «عصرانه» را می‌توان مجله خبری شبکه افق دانست که هر روز عصر از این شبکه پخش می‌شود و با توجه به سری جدید برنامه که همزمان با گران شدن بنزین بود، می‌توان گفت شروع جنجالی داشت و از این رو مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار گرفت. این برنامه در فصل جدید با رویکرد خاص‌تری نسبت به دغدغه‌های روز جامعه و مسائل مردم می‌پردازد و از این رو توانسته در همین مدت کوتاه مورد توجه قرار بگیرد. این برنامه عصرگاهی که هر روز روی آنتن شبکه افق می‌رود، در قالب کارشناسی و نگاه تحلیلی به مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی روز می‌پردازد. این برنامه به تهیه‌کنندگی مهدی خانعلی‌زاده و اجرای امیرحسین طهماسبی و مهدی آقا موسی‌تهرانی هر روز عصر از شبکه افق پخش می‌شود. از این رو جام‌جم با مهدی خانعلی‌زاده تهیه‌کننده این برنامه گفت‌وگویی درباره این برنامه داشته که در ادامه می‌خوانید:
کد خبر: ۱۲۳۹۳۶۰

روز برف و بنزین!
سری جدید برنامه عصرانه از اوایل آذر همزمان با روز معروف برف و بنزین روی آنتن رفت که همین مسأله کار را برای ما هم سخت و هم آسان کرد.
سخت از این جهت که بچه‌ها به خاطر ترافیک دیر به شبکه رسیدند و سوژه دیگری هم نبود که کار کنیم و به دلیل عدم دسترسی به اینترنت کار مختل شده بود. اما آسان از این نظر که سوژه اصلی و دغدغه مهم کشور این مسأله بود و از این رو بازخورد خیلی خوبی از مخاطبان داشتیم و تعداد بسیاری پیامک دریافت کردیم و به نظرم یکی از برنامه‌های ماندگار این برنامه را رقم زدیم و از این نظر شروع خوبی داشتیم.
به دنبال مطالبات مردم هستیم
وی در پاسخ به این پرسش که سعی می‌کنند در برنامه روی چه موضوعاتی بیشتر متمرکز شوند هم توضیح داد: برای ما دغدغه‌های اجتماعی مردم خیلی مهم است. به همین علت در قضیه بنزین بیشتر از این که به ابعاد اقتصادی اش بپردازیم، به ابعادی که مردم با آن درگیرند پرداختیم.
به عنوان مثال درباره کمک هزینه دولت و این که برای عده‌ای این کمک هزینه‌ها واریز نشده پرداختیم. هفته گذشته ما برنامه‌ای داشتیم که 700 پیامک به برنامه ارسال شد که به نوعی رکورد زدیم. چون مردم از ما خواسته بودند پیگیری کنیم و از این رو یک کارشناس اقتصاد مهمان برنامه بود که حرف دل مردم
را زد.
امیدواریم بتوانیم واسط بین خواسته‌های مردم و پاسخگویی مسؤولان باشیم. یعنی صد در صد دنبال مطالبات مردم هستیم. ما در برنامه بخشی داریم که از آنها خواستیم به ما سوژه بدهند و ما گزارشگرانمان را بفرستیم تا برنامه تولید کنند و به نام همان فردی که در خواست سوژه کرده، پخش کنیم.
خبرنگاران و سیاستمداران، مخاطب خاص برنامه هستند
فصل جدید «عصرانه» در صد قسمت طراحی شده که احتمالا تا پایان سال روی آنتن است و برای سری جدید هم طراحی‌هایی داریم که باید توسط دوستان و مدیران شبکه ارزیابی شود تا ببینند آیا کیفیت برنامه مدنظرشان هست.
از این رو فکر می‌کنم در سال آینده هم برنامه ادامه داشته باشد.
وی در ادامه به دلیل نگاه جدی برنامه درباره مخاطبان آن هم گفت: مخاطبان برنامه ما دو قشر هستند. ما یک سری مخاطب خاص در برنامه داریم که خبرنگاران و سیاستمداران هستند.
به این دلیل که نگاه جدی به موضوعات داریم. حتی در انتخاب مهمان برنامه هم نگاه جدی و رویکرد خاصی داریم. به عنوان مثال آقای قوچانی برای نخستین بار بود که در یک برنامه زنده حضور داشتند یا این که در صددیم که آقای آذری جهرمی را به برنامه دعوت کنیم.
از طرفی مخاطبان دیگر ما افرادی هستند که اخبار را دنبال نمی‌کنند و در جریان اخبار نیستند.
ما برای آنها هم که بدانند چه اتفاقاتی در جامعه و در نهایت کشور در حال وقوع است، برنامه داریم. فکر می‌کنم بازخورد خوبی هم تاکنون در این مورد داشته ایم. این تهیه کننده در پایان نیز درباره دکور ساده برنامه عنوان کرد: واقعیت این است که برنامه ما الان دکور ندارد.
به این دلیل که ما دکوری را طراحی کرده بودیم که ابزار و یک سری کارهای فنی اش نرسید و اگر منتظر دکور می‌ماندیم ماه‌ها باید این انتظار به طول می‌انجامید، بنابراین برای این که زمان را از دست ندهیم، بدون دکور و با یک ویدئو وال ساده برنامه را شروع کردیم. اما در یکی دو هفته آینده دکور برنامه آماده می‌شود که به زودی رونمایی خواهیم کرد.
فکر می‌کنم دکور بی نظیری خواهد بود. چون سعی کردیم مدل چند برنامه بین المللی را ایجاد کنیم.

اخبار را بازنشر نمی‌کنیم

خانعلی زاده در خصوص تغییرات برنامه در فصل جدید بیان کرد: ما در دو فصل قبلی حدود 90درصد به مرور اخبار روز می‌پرداختیم. یعنی اخباری که دیگران تولید کرده بودند را بررسی کرده و در نهایت 10درصد به آن ارزش افزوده اضافه می‌کردیم. اما رویکرد ما در سری جدید پرونده محوری قرار دادیم. به این معنی که خبر روز صرفا خوانده نمی‌شود. به خبر روز پرداخته و تحلیل می‌شود. یعنی در هر برنامه سه پرونده ثابت داریم که اینها لزوما اتفاق روز نیستند، بلکه اتفاقی است که مردم با آن درگیرند. به عنوان مثال ما دو هفته است درگیر پرونده بنزین هستیم. در صورتی که اتفاق روز نیست یا مسائل بین الملل و مسائل داخلی که مبتنی به مردم است. ما درباره آن برنامه تولید محتوا می‌کنیم نه این‌که اخبار روزنامه‌ها را بازنشر کنیم. به عنوان مثال وقتی مقام معظم رهبری درباره بنزین صحبت کردند، ما در برنامه فقط اشاره‌ای به این موضوع کردیم و در ادامه گفت‌وگو و پلی بک‌هایی که تولید کردیم، به آن خبر ارزش افزوده اضافه کردیم و خودمان جریان ساز شدیم.

زینب علیپورطهرانی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها