فصل جدید این مسابقه تلویزیونی مراحل ساخت دکور را پشت سر می‌گذارد

5ستاره جدید در شبکه 5

یکی از گونه‌های جذاب برنامه‌سازی در تلویزیون، قالب مسابقه تلویزیونی است که طرفداران زیادی هم دارد. به همین دلیل وقتی مسابقه‌ای ساخته و روانه آنتن می‌شود و اقبال مردمی هم به دنبال دارد، حتما فصل‌های بعدی مسابقه تولید و پخش می‌شود. پنج ستاره یکی از این مسابقات است که سال گذشته با اجرای حمید گودرزی روانه آنتن شبکه پنج سیما شد. البته منتقدان نسبت به این مسابقه نقدهایی هم وارد کرده بودند که یکی از نقدها مربوط به طراحی سؤالات این مسابقه می‌شد. عده‌ای می‌گفتند سؤالات مسابقه پنج ستاره گاهی بسیار ساده و بهتر است سؤالات پیچیده‌تر طراحی شود. حال شبکه پنج با دریافت نظرات متفاوت مردمی تصمیم گرفته فصل دوم این مسابقه را جذاب‌تر از فصل اول طراحی کند. برای شروع هم عوامل سازنده این مسابقه را تغییر داده تا برای ساخت فصل دوم این مسابقه ایده‌های تازه تزریق شود و بتواند مسابقه پنج ستاره را بسیار جذاب‌تر از قبل کند. از دیگر تغییرات این مسابقه نحوه جایزه است که عوامل سازنده برای پنج ستاره تدابیر دیگری دارند تا با مبحثی رو‌به‌رو نشود. این فصل از مسابقه را محمد قنبری تهیه می‌کند. در حال حاضر این مسابقه مراحل پیش‌تولید و ساخت دکور را پشت سر می‌گذارد. البته این مسابقه زنده نیست و تولیدی روی آنتن شبکه پنج می‌رود. همچنین سؤالات پیچیده‌تر طراحی شده و نحوه حضور شرکت‌کنندگان هم نسبت به فصل قبل تغییرات عمده‌ای دارد. به همین دلیل درباره جزئیات این مسابقه با تهیه‌کننده آن به صحبت نشستیم.
کد خبر: ۱۲۳۹۱۴۹

باز هم حمید گودرزی!
حتما به خاطر دارید که حمید گودرزی چگونه کارش را در دنیای هنر آغاز کرد. او با بازی در سریال کودکانه دانی و من به تلویزیون آمد. او در این سریال همبازی عروسکی به نام دانی بود که هر بار همراه با هم ماجراهای شیرینی را خلق می‌کردند. علی عبدالعلی‌زاده کارگردانی این سریال را به عهده داشت. بعد از این کار او در سریال دیوار شیشه‌ای بازی کرد، اما خیلی ندرخشید. تا این‌که با نقش فرزاد در سریال مسافری از هند توانایی‌اش را نشان داد و به شهرت رسید. این بازیگر در تمام این سال‌ها نقش‌های متعددی را در سینما و تلویزیون تجربه کرد. گاهی موفق بود و برخی مواقع هم بازی متوسطی را ارائه می‌کرد. آخرین کار این هنرمند بازی در سریال بر سر دوراهی بود که نوروز امسال از شبکه دو روانه آنتن شد که نقش پسری به نام حامد را بازی می‌کرد که درگیر ماجراهای مختلفی شده بود. او سال گذشته که مجموعه دلدادگان را روی آنتن شبکه سه داشت، مجری مسابقه پنج ستاره شد که چند قسمت از آن را اشکان خطیبی اجرا کرده بود. تا این‌که حمید گودرزی جایگزین او شد. البته حمید گودرزی پیش از این سابقه اجرا نداشته است و با اجرای دو برنامه 13 شمالی برای شبکه نمایش خانگی و پنج ستاره برای شبکه پنج سیما وارد این عرصه شد. او سال گذشته در گفت‌وگو با جام اعلام کرده بود که پیشنهاد اجرای پنج ستاره برایش جذاب بود چون تا به حال این کار را نکرده بود. او تاکید کرده بود تجربه‌های تازه را دوست دارد و به دنبال کسب آنها هست. اگر خاطرتان باشد گودرزی زمانی قرار بود با برنامه هفت به عنوان مجری بخش‌هایی از برنامه همکاری کند که انصراف داد. حال به گفته محمد قنبری تهیه‌کننده فصل جدید مسابقه پنج ستاره، قرار است دوباره حمید گودرزی مجری این فصل از مسابقه باشد. وی در این‌باره می‌گوید: اقبال مخاطبان و تماس‌های زیادی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که آقای حمید گودرزی اجرای فصل جدید مسابقه را داشته باشد. چون بسیار با انرژی هست. ضمن این‌که وقتی با او درباره اجرای فصل جدید صحبت کردیم، با شوق فراوان پذیرفت، چون نظرش نسبت به تغییرات فضای سری جدید مثبت بود.

رقابت 2 شرکت‌کننده
هر مسابقه اهدافی را دنبال می‌کند و مسلما گروه سازنده در این فصل از مسابقه موضوعات دیگری برای خودشان تعریف کرده‌اند که در این باره قنبری عنوان می‌کند: همان‌طور که تاکید کرده‌ام کاملا فصل جدید این مسابقه تغییر کرده است. در این فصل برخلاف سری قبل که فقط یک شرکت‌کننده حضور داشت و سؤالات را پاسخ می‌داد و بعد از تمام شدن سؤالات، نفر بعدی وارد استودیو می‌شد، تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد. وی می‌گوید: در این فصل همزمان دو شرکت‌کننده با هم مسابقه می‌دهند. همین رقابت میان آنها را بیشتر و تنگاتنگ خواهد کرد. در واقع این طور نیست که مجری به همراه یک شرکت‌کننده حضور داشته باشد. بلکه دو شرکت‌کننده حضور دارند و با هم رقابت دارند و مجری هم آنها را هدایت می‌کند که مسیر مسابقه را چطور طی کنند.

غربالگری از میان 12 هزار سؤال
یکی از انتقادهایی که به فصل اول مسابقه پنج‌ستاره وارد بود مربوط به سؤالات می‌شد که می‌گفتند سؤالات ساده است. قنبری در این باره می‌گوید: به هیچ وجه سؤالات این فصل ساده نیست و بسیار هم پیچیده طراحی شده است. ما یک گروه هفت نفره برای طراحی سؤالات آوردیم که آنها 12 هزار سؤال در حوزه‌های ورزشی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، ورزشی، مذهبی و .... طراحی کردند و بعد از غربالگری به 5000 سؤال نهایی رسیده‌ایم که در طول برنامه استفاده می‌شود. سطح سؤالات هم خیلی بالاست و شرکت‌کنندگان هم باید اطلاعاتشان بالا باشد. وی ادامه می‌دهد: ضمن این‌که ما سؤالات را هدفمند انتخاب کرده‌ایم و از پراکنده‌گویی فاصله گرفته‌ایم. به عنوان مثال اگر دسته سؤالات درباره شخصیت ابوریحان بیرونی طراحی شده باشد، سؤالات متنوعی درباره شخصیت، زندگی، کار و ... او می‌پرسیم تا مخاطبان به اطلاعات هدفمندی دست پیدا کنند تا یک بسته محتوایی کامل به بینندگان ارائه بدهیم.

جایزه‌هایی متناسب با نیاز شرکت‌کنندگان
سال گذشته به‌واسطه جوایز نقدی مسابقات انتقادهایی مطرح شد. اما عوامل سازنده مسابقه برای جوایز راهکارهای دیگری در نظر گرفته‌اند. قنبری در این باره توضیح می‌دهد: جایزه نقدی حذف و متناسب با نیاز شرکت‌کنندگان جوایز اهدا می‌شود. به عنوان نمونه هزینه مسکن، هزینه لوازم خانگی، هزینه درمان و ... داده می‌شود و پول نقد نمی‌دهیم.

پیمان قانع، طراح دکور پنج ستاره
پیمان قانع از طراحان صحنه فعال تلویزیون است که طراحی دکور برنامه‌‌های متفاوتی را در تلویزیون به عهده داشته است. اما از آنجایی که بیش از ده سال طراح برنامه ماه عسل بوده، به همین دلیل بیشتر مخاطبان هر وقت نام پیمان قانع را می‌شنوند به یاد برنامه ماه عسل می‌افتند. او تلاش می‌کند هر سال به‌واسطه برنامه‌های متفاوت تلویزیون دکوری جدید خلق کند تا مخاطبان را غافلگیر کند. در واقع قانع براساس محتوای برنامه، دکور را طراحی می‌کند و همین رمز موفقیت او محسوب می‌شود. به گفته محمد قنبری، تهیه‌کننده او این روزها مشغول ساخت دکور فصل جدید مسابقه پنج ستاره است. این تهیه‌کننده در ادامه می‌گوید: این مسابقه در مرحله پیش‌تولید و ساخت دکور به سر می‌برد. البته با توجه به این‌که دکور فصل جدید مسابقه وسیع است، طبیعی هست که طراحی آن زمانبر باشد. قنبری با اشاره به این‌که دکور سری جدید پنج ستاره متفاوت از سری قبل است، عنوان می‌کند: کاملا دکور تفاوت دارد و ما سعی کرده‌ایم به لحاظ بصری دکور برای مخاطبان جذابیت لازم را داشته باشد. ضمن این‌که دکور محتوامحور است. یعنی دکور در خدمت یکی از بخش‌های مسابقه پنج ستاره هست. حتی این دکور حائل بین دو شرکت‌کننده مسابقه هست و باعث می‌شود که هر دو نتوانند همدیگر را ببینند. همین موضوع به هیجان مسابقه اضافه می‌کند و جذابیت بیشتری به همراه خواهد داشت.

وفاداری به شبکه 5
این تهیه‌کننده در پاسخ به این سؤال که آیا فصل اول مسابقه پنج ستاره را شخصا دیده‌اید یا نه؟ توضیح می‌دهد: فصل اول این مسابقه را جسته و گریخته دیده‌ام. البته من 15 سال است که تهیه‌کننده فعال در شبکه پنج هستم و به نوعی نسبت به این شبکه عرق دارم و وقتی پیشنهاد ساخت فصل جدید مسابقه پنج ستاره به من داده شد، بعد از گذاشتن جلسات و بررسی‌های لازم تهیه‌کنندگی این فصل را پذیرفتم.
قنبری درباره این‌که آیا در فصل جدید بخش عملی هم برای شرکت‌کنندگان گذاشته‌اید یا نه؟ اشاره می‌کند: احتمالا تعدادی مراحل عملی داشته باشیم. در حال حاضر این موضوع در اتاق فکر مطرح شده است، اما هنوز به نتایج نهایی نرسیده‌ایم که آیا چنین بخشی در مسابقه باشد یا نباشد. اما اگر این بخش هم باشد سعی می‌کنیم به هیجان مسابقه اضافه کنیم.

معیار حضور شرکت‌کنندگان و پخش نوروزی
برای حضور شرکت‌کنندگان معیارهایی در نظر گرفته شده است و ابتدا باید آنها در سایت مسابقه ثبت‌نام و در آزمون شرکت کنند.
در واقع عوامل برنامه برای ورود به این مسابقه استانداردهایی در آزمون طراحی کردند که باید فرد این بخش را پشت سر بگذارد.
همچنین محمد قنبری اعلام کرد که این مسابقه تولیدی است و روزهای پنجشنبه و جمعه روانه آنتن می‌شود. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده اواخر آذر ماه اولین قسمت روانه آنتن شبکه پنج می‌شود.
همچنین مسابقه پنج ستاره در ایام نوروز امسال هر شب از این شبکه پخش می‌شود. به گفته قنبری سؤالات مسابقه، متناسب با مناسبت‌های تقویم هم طراحی شده است.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها