یکی از گردشگران چینی به دلیل بروز مشکلات پزشکی و عدم پاسخگویی بیش از ۴ بیمارستان به نیازش، نا امیدانه به چین بازگشت

دل چینی ها شکست

آن دسته از هموطنانی که اخبار گردشگری را دقیق دنبال می‌کنند، شاید هنوز نام فیلیپ مارکگراف در ذهن شان مانده باشد، همان گردشگر آلمانی که کمتر از سه ماه پیش با دوچرخه، خود را به ایران رساند و در یکی از شهرهای شمالی اتفاقات ناگواری را تجربه کرد و در ادامه هم خاطره تلخ دیگری در تهران برایش رقم خورد. فیلیپ درنهایت با خاطره خوشی کشورمان را ترک کرد؛ خاطراتی که بخش عمده‌ای از آن را مانی رهنما و همسرش رقم زدند؛ زوج هنرمندی که او را به آموزشگاه موسیقی خود بردند و روز خوشی را برایش ساختند. همیشه اما پایان یک ماجرای تلخ، خوش و خرم نمی‌شود و سهل انگاری‌ها و بداخلاقی‌ها و کوتاهی ما در میزبانی از گردشگرانی که اصرار به آمدنشان داریم تا پیغام رسان صلح و دوستی و فرهنگ والای ایرانی - اسلامی باشند، به‌شایستگی جبران نمی‌شود. مثل آنچه اخیرا برای یک گردشگر چینی بیمار در کشورمان رقم خورده و او را برای همیشه با دلخوری روانه کشورش کرده است.
کد خبر: ۱۲۳۸۸۰۰

و ماجرا از این قرار است که ...
ظاهرا، چندی پیش یعنی همان زمان که شاهد برگزاری فم تور مدیران دفاتر خدمات مسافرتی کشور چین با همت معاونت گردشگری و بخش خصوصی در ایران بودیم تا با گرداندن مدیران مذکور در برخی استان‌های کشورمان، شاهد برنامه ریزی آنها برای آوردن گردشگران چینی به ایران باشیم، مشکلی برای یکی از 22 مدیر آژانس چینی رخ می‌دهد. ماجرا هم از آن قرار بوده که یکی از آنها دچار مشکل درمانی شده و نیازمند انتقال به بیمارستان می‌شود. آن‌طور که همراهان وی گفته‌اند بیمار شب هنگام به بیش از چهار بیمارستان در بالای شهر تهران برده شده تا بتواند خدمات اولیه پزشکی را دریافت کند، اما هیچ یک از چهار بیمارستان مذکور پاسخگوی نیاز پزشکی این گردشگر خارجی نبودند. البته در نهایت یک پزشک به داد گردشگر خارجی رسیده و او را ویزیت کرده و برایش
سیتی اسکن تجویز می‌کند، اما گردشگر چینی که قرار بوده در سفرهای بعدی کلی گردشگر برایمان بیاورد، با دیدن اوضاع وخیم رسیدگی به مشکل درمانی خود، ترجیح می‌دهد در همان شب اول بلیت برگشت گرفته و به چین برگردد.
بیمارستان‌ها پاسخ بدهند
عدم رسیدگی درمانی به گردشگر چینی را بگذارید کنار برنامه‌ریزی و تبلیغات گسترده‌ای که مدتی است وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین بخش خصوصی در اولویت کارهای خود برای جذب گردشگر و درآمدزایی از این طریق قرار داده‌اند و همچنین بگذارید کنار این اصل مهم که سال‌هاست روی جذب گردشگران سلامت و خدمات دهی در مراکز درمانی دولتی و خصوصی کشورمان سرمایه‌گذاری و تبلیغات کرده‌ایم و حالا دست‌کم در گمان این مدیر تور چینی همه آنها باد هواست.
همین موجب شده محمدابراهیم لاریجانی، مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری با تشخیص درست پیامدهای تلخ این ماجرا برای گردشگری کشورمان بگوید معاونت گردشگری پاسخگوی چرایی وقوع چنین اتفاقی برای گردشگران خارجی نیست، اما در این موضوع بیمارستانی که خدمات لازم را به این گردشگر ارائه نداده، حتما باید پاسخگو باشد.
کسی مستثنا نیست
البته شاید موضوع آن‌قدرها هم که ما نگرانش هستیم برای لاریجانی مایه نگرانی نیست، زیرا درخصوص لزوم آموزش راهنمایان گردشگری که در حوزه‌هایی غیر از گردشگری سلامت فعال هستند، به ایلنا گفته نیازی نیست این راهنمایان نسبت به بیمارستان‌هایی که به گردشگران خدمات ارائه می‌کنند، آگاهی داشته باشند. آنها وظیفه دارند اگر مشکلی برای گردشگران شان پیش آمد، او را به نخستین بیمارستان یا درمانگاه نزدیک برسانند و این کار هم
در خصوص گردشگر چینی انجام شده، اما این‌که بیمارستان‌های ما در شب خدمات درمانی‌شان اندک است، چیزی است که برای عموم جامعه صدق می‌کند و کسی از این امر مستثنا نیست. به گفته این مقام مسوول در وزارت میراث فرهنگی، ما بیمارستان خاصی نداریم که به گردشگران عادی خدمات ارائه کند، ضمن این‌که وقتی یک گردشگر خارجی در سفر به ایران دچار مشکلات پزشکی می‌شود، ارتباطی به خدمات گردشگری ندارد.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری اذعان کرده درعین حال این موضوع می‌تواند توسط بخش نظارت معاونت گردشگری مورد بررسی قرار گیرد، هرچند ارائه خدمات پزشکی به گردشگران معمولی با آنچه در حوزه گردشگری سلامت اتفاق می‌افتد، متفاوت است، چراکه در حوزه گردشگری سلامت،‌ نه تنها قیمت‌ها و خدماتی که باید ارائه شود از پیش مشخص شده‌اند، بلکه پرونده بیماری که قرار است در قالب گردشگر سلامت به ایران بیاید قبل از سفر او به ایران ارسال و برنامه‌های لازم برای پذیرش انجام شده است. این گردشگران با هماهنگی‌های از قبل انجام شده به بیمارستان‌هایی اعزام می‌شوند که دارای استانداردهای IPD هستند. موضوع گردشگری سلامت به طور کامل با موضوع بیمار شدن یا وقوع حادثه برای سایر گردشگران خارجی متفاوت است.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها