لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر ارکستر قرار است به عنوان رهبر مهمان ششم، هفتم و هشتم آذر با همراهی ارکستر سمفونیک تهران روی صحنه برود و هفت قطعه برای شهدا اجرا کند؛ قطعاتی که به گفته او با موضوع شهدای جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس بوده و با زبان موسیقی حوادث آن دوره را به زبان موسیقی بیان می‌کند.
کد خبر: ۱۲۳۸۷۸۳

او در نشست خبری که روز گذشته برای توضیح درباره این اجرا برگزار شد، گفت: این اثر اصلا تبلیغاتی نیست و تلاش شده با یادبودی از شهدای دوران دفاع مقدس، شرایط جدید موسیقایی را به ارمغان بیاورد. زمانی که جنگ شروع شد من یک جوان 40 ساله بودم و تحت‌تأثیر قرار گرفتم و از آن موقع می‌خواستم اثری بنویسم که مانند «رستم و سهراب» یک اثر ارزشمند برای ارکستر باشد.
چکناواریان 15 سال از عمرش را برای نگارش این اثر گذاشته و می‌گوید تمام توان خود را به کار گرفته تا بتواند روح اثر را به مخاطب انتقال دهد. او عنوان می‌کند: این اثر تبلیغاتی نیست، چون عده‌ای برای میهن جان خود را داده‌اند پس چطور می‌تواند این شرایط تبلیغاتی باشد. من برای این اثر خیلی زحمت کشیده‌ام کما این که سال گذشته مفتخر به پایان آن شدم. امیدوارم اثری که نوشته‌ام بتواند مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد و من در این پروژه شکست نخورم.
این رهبر ارکستر همچنین بیان کرد: فکر می‌کنم در ۸۲ سالگی به مرزی رسیده‌ام که می‌خواهم کارهایم بیشتر مورد توجه مردم قرار گیرد. قطعا رهبری ارکستر را دوست دارم و امیدوارم روزی، دوباره فرا برسد که بتوانم حضور مستمری در این عرصه داشته باشم. اما شما بدانید از این پس اگر بخواهم دوباره در عرصه رهبری ارکستر حضور داشته باشم، قطعا متمرکز بر اجرای آثار خودم خواهم شد. من حدود ۹۰ اثر اجرا نشده دارم که چندی پیش آنها را به موزه موسیقی اهدا کردم و دوست دارم روزی شرایط اجرای همه آنها برایم فراهم شود.
تازه‌ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران روزهای ششم، هفتم و هشتم آذر ماه به رهبری مهمان لوریس چکناواریان در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود. او پیشتر سمفونی‌ای درباره عاشورا و شخصیت امام حسین (ع) نوشت و برای نگارش آن به شهرهای مختلف ایران سفر کرد تا سوگواری‌های عاشورایی در فرهنگ نقاط مختلف ایران را ببیند و اثری تاثیرگذار بنویسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها