با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله ضرب‌و‌جرح همسر، ادعای قاتل پس‌از فرار از صحنه جرم و هتک‌حیثیت مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۲۳۸۲۶۲

ضرب و جرح همسر
همسرم یک ماه قبل قهر کرد و به خانه پدرش رفت. حالا به اتهام ضرب و جرح از من شکایت کرده است. حتی برای شکایت خود دو شاهد به دادگاه معرفی کرده است. وقتی شاهدان در خانه ما حضور نداشتند چطور می‌توانند شهادت بدهند؟ قاضی بر اساس اظهارات دو‌شاهد رای صادر می‌کند؟
ملاک علم و یقین قاضی هست که اغلب با ارجاع امر به کارشناسی همراه است. در صورت شهادت کذب می‌توانید علیه آنها اقامه دعوای شهادت کذب کنید.
ادعای قاتل پس از فرار از صحنه جرم
پسرم در یک نزاع خیابانی با ضربه‌های چاقو به قتل رسید. قاتل از صحنه فرار کرده و یک هفته بعد دستگیر شد. حالا ادعا کرده در زمان قتل مست بوده و اراده نداشته است. با این ادعا از قصاص نجات پیدا می‌کند؟
باید برای دادگاه محرز شود که قاتل در زمان جنایت مسلوب‌الاراده بوده که اثبات آن سخت است. در ماده 307 قانون مجازات اسلامی آمده است؛ ارتکاب جنایت در حال مستی و نداشتن تعادل روانی در اثر مصرف مواد مخدر، روانگردان و مانند آنها، موجب قصاص است مگر این‌که ثابت شود بر اثر مستی و نبود تعادل روانی، مرتکب به‌کلی مسلوب‌الاختیار بوده است که در این صورت، علاوه‌بر دیه به مجازات تعزیری مقرر در کتاب پنجم «تعزیرات» محکوم می‌شود. اما اگر ثابت شود مرتکب قبلا خود را برای چنین عملی مست کرده یا علم داشته است که مستی و نبود تعادل روانی وی ولو نوعا موجب ارتکاب آن جنایت یا نظیر آن از جانب او می‌شود، جنایت، عمدی محسوب می‌شود.
هتک حیثیت
یک نفر به فیلم‌های شخصی من دسترسی پیدا کرده و با تغییر در آنها مدعی شده من مرتکب اعمال مستهجن شده‌ام. می‌توانم از او شکایت کنم و مجازاتش چیست؟
بله، شما برای طرح شکایت می‌توانید به دادسرا مراجعه کرده و از این فرد شکایت کنید. براساس ماده 16 قانون جرایم رایانه‌ای، هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شود به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از 500 هزار تومان تا چهار‌میلیون تومان یا هر دو مجازات محکوم می‌شود.
حال درخصوص پرسش شما براساس تبصره این‌ماده به دلیل این‌که تحریف مستهجن است، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات محکوم می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها