گفت‌وگو با محمدرحیم شاه‌بداغی، کارشناس ارشد گفتار درمانی

از لکنت‌تان نترسید!

شایع ترین اختلالات گفتاری در بزرگسالان چیست؟
کد خبر: ۱۲۳۸۲۰۳

یکی از شایع ترین آنها لکنت زبان است .ریشه این اختلال در کودکی شکل می‌گیرد .با افزایش سن تثبیت و به مرور زمان تشدید می‌شود. اولین زمانی که متوجه شدید کودکتان لکنت زبان دارد با متخصص گفتاردرمانی مشورت کنید . اگر به ساختار روانی این افراد توجه شود، راحت‌تر می‌توانند با مشکل شان کنار بیایند و با چند جلسه گفتار‌درمانی بهتر می‌شوند .افراد مبتلا به لکنت،اعتماد به نفس پایین و اضطراب دارند واین یک سیر معیوب در رفتارهای گفتاری شان ایجاد می‌کند .
آیا ژنتیک در بروز لکنت زبان نقش دارد؟
بله ارث و ژنتیک نقش دارد. اولین زمانی که احساس کردید خودتان، فرزند تان یا اطرافیان تان دچار لکنت شده اید،به متخصص مراجعه کنید و نگویید به مرور زمان خوب می‌شود .صدمه به سیستم عصبی - عضلانی می‌تواند موثر باشد .خیلی از اختلالات گفتاری درمان شدنی هستند.
آیا کند صحبت کردن درافراد سالمی که آلزایمر ندارند، طبیعی است؟
اگرتاخیرشان ناشی از درگیری فکری روزمره است، جای نگرانی ندارد.در بسیاری از موارد ما به علت خستگی جسمی، خستگی روانی یا خستگی عاطفی در یافتن کلمات دچار مشکل می‌شویم .اما زمانی که شرایط روحی بهتری داریم بیان مان بهتر می‌شود. یکی از بهترین کارها، مطالعه است .خواندن کتاب و صحبت کردن در جمع و محیط‌های خانوادگی مفید است .
آیا ممکن است لکنت زبان در بزرگسالی بروز کند؟
بعید است لکنت زبان در 18 سالگی شروع شود. مگر این‌که یک ضایعه سیستم عصبی - عضلانی در کار باشد. اگرسقوط وتصادفی برای فرد اتفاق نیفتاده باشد، بروز لکنت گذرا خواهد بود. البته در صورت بروز لکنت در این سنین باید گفتار درمانی صورت بگیرد.
تشدید لکنت در دوران کودکی به چه عواملی وابسته است؟
لکنت در کودکی یک دوره صعودی - نزولی دارد .یکی از شرایطی که باعث تثبیت و تشدید می‌شود،رفتارهای خانوادگی است. شیوع لکنت در پسرها، سه تا چهار برابر دخترهاست و تا زمانی‌که الگوی برخورد با لکنت در محیط خانواده تغییر نکند ما شاهد صعود و نزول هستیم. اضطراب و دل نگرانی مادر موجب دامن زدن به قضیه می‌شود .
آیا مصرف دارو باعث لکنت زبان می‌شود؟
مصرف داروها باعث شل شدن سیستم عصبی - عضلانی می‌شود ولی منجر به لکنت نمی‌شود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها