نشست گفت‌وگو درباره آثار هنری مهدی سحابی برگزار شد

پرتاب به آینده با تماشای جهان

مراسم نکوداشت دهمین سالمرگ مهدی سحابی به همت خانواده‌اش با برپایی یک نشست گفت‌وگو در گالری مژده آغاز شد؛ همان گالری که از روز جمعه اول آذر قرار است با برپایی نمایشگاهی یک هفته‌ای از آثار این مترجم و نقاش، یاد او را زنده نگه دارد.
کد خبر: ۱۲۳۷۹۸۶

آن‌طور که هنرآنلاین نوشته در مراسم نکوداشت و گفت‌وگو درباره مهدی سحابی که در گالری مژده برگزار شد، چهره‌هایی همچون عباس مشهدی‌زاده، محمدرضا اصلانی، رضا نامی، سهراب هادی، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران و... سخنرانی کردند. در ابتدای مراسم بخش‌هایی از فیلم مستند «پس از 10 سال» که به سفارش خانواده سحابی توسط سروش میلانی‌زاده ساخته شده، پخش و گزیده‌ای از زندگی مهدی سحابی از زبان دوستان او به تصویر کشیده شده است.
در بخشی از این مراسم رضا نامی، هنرمند نقاش در رابطه با مهدی سحابی گفت: همه می‌دانند بهترین کارها و آثار هنری سحابی ماشین‌های قراضه است، در خاطرم هست که برای اولین‌بار کارهای ماشین‌های قراضه او را در نگارخانه برگ دیدم و تعجب کردم چون فوق‌العاده عالی بود. کسی با این روحیه و این نوع نگاه، ماشین‌های قراضه را به تصویر می‌کشید. او در واقع نادیدنی‌ها را دیدنی می‌کرد و این یک هنر است.
محمدرضا اصلانی، شاعر، سینماگر و هنرپژوه از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در رابطه با مهدی سحابی سخنرانی کرد. او گفت: واقعیت این است که من با مهدی سحابی به نحوی با هم بزرگ شدیم و در دانشکده با هم تحصیل کردیم. در واقع ما در آن دوران برخلاف امروز به همه جهان فرهنگ و هنر توجه داشتیم و تخصص برای ما مطرح نبود، تخصص‌گریزی یکی از مسائلی بود که در نسل ما به‌شدت به عنوان شورش مطرح می‌شد. این باعث می‌شد ما به جای این‌که خودمان را به‌عنوان یک متخصص در جهان تثبیت کنیم، جهان را ببینیم. البته این به آن معنا نبود که ما نمی‌خواستیم خودمان را تثبیت کنیم، بلکه از تثبیت جهان گریزان بودیم. جهان صامت ما را اذیت می‌کرد این باعث می‌شد که ما از دانشگاه بگریزیم و بیشتر وقت‌مان را در جهان زندگی کنیم. ما همواره می‌دویدیم و احساس می‌کردیم دیرمان شده است. خاطرات ما با مهدی سحابی تنها خاطره نیست، بلکه یک منش است، چیزی که در جهان امروز بسیار کم دیده می‌شود؛ ما با هم شاملو می‌خواندیم و در واقع با هم زندگی می‌کردیم. او مرا وادار کرد بعد از ده سال به سینما بروم و فیلم سینمایی ببینم چرا که من فکر می‌کردم سینمای ما مبتذل است و واقعا هم مبتذل بود، اما مهدی سحابی مرا به سینما برد و روی دیگری از سینما را به من نشان داد.
این شاعر و سینماگر ادامه داد: می‌خواهم بگویم ما تنها دانش‌آموخته یک دانشکده نبودیم، بلکه گریزان از دانشکده بودیم، اما در همه جای این شهر حضور داشتیم، از کنسرت‌ها و کتابفروشی‌ها گرفته تا تئاترها و گالری‌های شهر، همه جا حضور داشتیم. ما بیشتر از این‌که سر کلاس‌های دانشگاه باشیم در جهان بودیم و این جامعیت جامعه‌ای که ما در کار مهدی می‌بینیم مربوط به همان جهان‌بینی است. ما به جای این‌که وجودهای دیگر را بپذیریم با وجود خودمان وجودهای دیگر را کشف می‌کردیم و این کشف را شما می‌توانید در ترجمه‌های مختلف کتاب‌های مهدی سحابی مشاهده کنید. من او را به عنوان یک الگو برای نسل جوان مطرح می‌کنم تا بیاموزند چگونه با دیدن جهان خودشان را برای پرتاب به آینده آماده کنند.
در انتهای مراسم نکوداشت، مژده طباطبایی، مدیر گالری مژده با تشکر از همه حاضران، استادان و مهمانان اظهار کرد که جمعه اول آذر نمایشگاهی از آثار استاد مهدی سحابی در گالری مژده برپا خواهد شد که خیلی از این آثار تاکنون دیده نشده‌اند. او از حاضران خواست برای دیدن آثار مهدی سحابی جمعه به نمایشگاه آثار هنری این استاد بزرگوار در گالری مژده بیایند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها