این مسابقه زمستان روی آنتن شبکه 2 می‌رود

یک جایزه بزرگ از نوع ایرانیش

تعداد مسابقات تلویزیونی کم نیست. اتفاقا در سال‌های اخیر این نوع قالب برنامه سازی رنگ و لعاب متنوعی در شبکه‌های مختلف سیما به خودش گرفته و مخاطبان بسیاری هم دارد. بینندگان تلویزیون همیشه در نظرسنجی‌ها علاقه‌مندی هایشان را نسبت به شرکت در مسابقات تلویزیونی نشان داده‌اند. اما بعد از پخش مسابقات، گاهی منتقدان گلایه‌هایی مبنی بر این که مسابقه روی آنتن، الهام گرفته از مسابقات خارجی است دارند اما این بار احسان ارغوانی که تهیه کنندگی برنامه‌های متعددی را در شبکه‌های مختلف تلویزیون به عهده دارد، سراغ ساخت یک مسابقه کاملا ایرانی رفته است، حتی نام مسابقه را ایرانیش گذاشته و شعار مسابقه هم این است که ایرانیش بهتر از خارجی هست. درباره جزئیات این مسابقه که قرار است زمستان روانه آنتن شبکه دو شود، با تهیه کننده و کارگردان مسابقه صحبت کرده ایم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۱۲۳۷۹۶۱

مقابله با نفوذ فرهنگ خارجی
هر مسابقه بر اساس اهدافی تهیه می‌شود. احسان ارغوانی که تهیه کنندگی برنامه‌های جنگ گونه و شاد را در ایام متفاوت سال در کارنامه اش دارد، مسابقه ایرانیش را تهیه و کارگردانی می‌کند. او درباره تهیه این مسابقه، اهداف تولید و این که آیا ایرانیش هم برگرفته از مسابقات خارجی است، به جام‌جم می‌گوید: با توجه به هجوم بیگانگان به آداب و رسوم ما ایرانی ها، تصمیم گرفته ایم مسابقه‌ای کاملا ایرانی تهیه کنم. به همین دلیل از مسابقات خارجی الهام نگرفته ایم. ما مسابقه‌ای تدارک دیده ایم که متشکل از بازی‌های اصیل و قدیمی ایرانی است که در همه شهرهای ایران رایج بوده و همه ما در کودکی به نوعی آن را تجربه کرده ایم. این مسابقه شامل بازی‌های نوین ایرانی است که از بازی‌های قدیمی، سنتی و بومی - ایرانی نشأت گرفته است. بنابراین صفر تا صد این مسابقه کاملا ایرانی است و به همین دلیل نامش را ایرانیش گذاشته ایم. به گفته ارغوانی شعار برنامه «ایرانیش بهتر از خارجی هست» انتخاب شده است. همچنین جذابیت برنامه به‌حدی بالاست که حتما مخاطبان از تماشای آن استقبال خواهند‌کرد.

خانواده‌های همدل
فراخوان مسابقه ایرانیش از هفته آینده آغاز می‌شود و خانواده‌ها می‌توانند از طریق سایت برنامه ثبت نام کنند. به گفته تهیه کننده این مسابقه در 64 قسمت 90 دقیقه‌ای برای شبکه دو تولید می‌شود و اوایل زمستان روانه آنتن می‌شود. در هر قسمت از مسابقه دو خانواده که هر کدام پنج نفر هستند، شرکت می‌کنند و با یکدیگر رقابت خواهند داشت. محتوای مسابقه هم بازی‌های متفاوت قدیمی است. در مجموع اتاق فکر تمام بازی‌ها را جمع آوری و از میان آنها تعدادی را انتخاب کرده است. البته بازی‌هایی مثل اتل متل توتوله که صرفا سرگرم کننده بودند و حالت رقابتی نداشته، کنار گذاشته شده است.

از یه قل دو قل تا تن به تن
در ایرانیش مسابقات مختلفی برگزار می‌شود. یکی از این مسابقات یه قل دو قل است. این مسابقه مختص خانم‌های شرکت کننده از خانواده هاست و آنها باید این مسابقه را انجام بدهند. البته با بررسی این بازی متوجه می‌شویم این بازی ابتدا برای خانم‌ها از طراحی شده بود تا با بازی کردن آن انگشت هایشان کشیده شود. یا یکی دیگر از مسابقات ایرانیش، مسابقه تن به تن است که مردهای خانواده‌ها در این مسابقه شرکت می‌کنند. اعضای فکر این مسابقه چند ماه تحقیق انجام دادند تا بازی‌های متفاوت ایرانی را شناسایی کنند.

مجری از هنرمندان چهره
اجرای این برنامه را یکی از هنرمندان محبوب و دوست‌داشتنی مردم به عهده دارد. البته هفته آینده قرار است نام این هنرمند اعلام شود. همچنین در این مسابقه تماشاگران هم حضور دارند تا با تشویق گرم شان رقابت میان دو خانواده را گرم تر کنند. علاوه بر آن قرار هست در هر قسمت از این برنامه بازی‌های محلی و بومی شهرهای مختلف معرفی می‌شود. شرکت کنندگان باید اطلاعات ایران شناسی خوبی هم داشته باشند. جایزه بزرگ هم برای شرکت‌کننده فینالیست در نظر گرفته شده است.

گردو شکستم؛ آغازگر ایرانیش
اتاق فکر این برنامه شامل کارشناسان بازی‌های ایرانی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ... است. در مجموع 30 نفر در این اتاق فکر حضور دارند و بازی‌های مختلف را بررسی می‌کنند. آغازگر ایرانیش، مسابقه گردو شکستم است. البته سازندگان ایرانیش فرمت این مسابقه را تا حدودی تغییر دادند و آن را کاملا تلویزیونی کرده‌اند. در این بخش خانواده‌ها داخل یک اتاق می‌شوند و کفش‌هایی با سایزهای متفاوت را بر می‌دارند و این مسابقه را شروع می‌کنند. همچنین به گفته تهیه کننده دکور این مسابقه بسیار جذاب و خاص طراحی شده تا به لحاظ بصری هم جذابیت لازم را داشته باشد.

بازندگان نترسند!
خانواده‌ای که بازنده می‌شود قرار نیست کاملا از مسابقه خارج شود، بلکه سازندگان برای او مرحله دیگری تدارک دیده اند تا او وارد مرحله دیگری از این مسابقه شود. همچنین بازی‌هایی که در این مسابقه در نظر گرفته شده است در ساختار معمولی برگزار نمی‌شود، بلکه پیچیده تر، امروزی‌تر و تلویزیونی شده تا رقابت میان شرکت کنندگان بیشتر شود.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها