50 سال از اولین حضور آمیتاب باچان روی پرده سینما گذشت

سلطان صاحبقران

صنعت سینمای هند پنجاهمین سال حضور آمیتاب باچان روی پرده سینما را جشن گرفت. شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های گروهی این کشور آسیایی، مطالب زیادی را به سالروز حضور این بازیگر کهنه‌کار اختصاص دادند. منتقدان سینمایی از باچان 77ساله به عنوان یک ابرستاره اسم می‌برند و بر این عقیده‌اند که هیچ بازیگر دیگری در بالیوود نتوانسته موفقیت عظیم او را تکرار کند و برای چند دهه، یکی از مطرح‌ترین بازیگران فیلم‌های سینمایی باشد. به گفته آنها، در حالی که بازیگران سن و سال‌دار نقش‌های فرعی و کم‌اهمیت می‌گیرند یا بازیگر افتخاری محصولات سینمایی هستند، باچان توانسته همچنان ستاره اصلی فیلم‌هایی باشد که در آنها ظاهر می‌شود. این بازیگر که در دو دهه 80 و 90 ستاره محوری فیلم‌های خود بود، در دو دهه اخیر هم نقش‌هایی را بازی کرده که در حد نقش ستارگان جوان بالیوودی است. نکته جالب این که باچان در سال‌های اخیر بازیگر محصولاتی بوده که داستان آنها دو بازیگر مهم دارد: یکی از این بازیگران باچان پیر است و دیگری، یکی از ستارگان جوان و مطرح بالیوود.
کد خبر: ۱۲۳۷۵۷۵

به نوشته سایت اینترنتی بالیوود هنگاما، تهیه‌کنندگان و شرکت‌های بزرگ فیلمسازی فعال در هند، هر روز با پیشنهادهای تازه سراغ باچان می‌روند. ظاهرا او هم که توجه چندانی به سن و سال بالای خود ندارد، تمام فیلمنامه‌ها را با دقت مطالعه کرده و از بین آنها چندتایی را انتخاب می‌کند. رسانه‌های گروهی خبر از آن می‌دهند در شرایطی که بسیاری از ستارگان جوان در انتظار دریافت پیشنهادها و فیلمنامه‌های جدید بیکار هستند، باچان فرصت سرخاراندن ندارد! شاید بسیاری از این نکته تعجب کنند که باچان هم‌اکنون قرارداد بازی در چهار فیلم را دارد و همزمان مشغول بازی در آنهاست.
پرکاری آقای بازیگر
فیلم‌های جدید او برای نمایش عمومی در سال جدید میلادی آماده می‌شوند. این فیلم‌ها عبارتند از «براهماسترا» در کنار عالیا بهات و رانبیر کاپور، «چهره» در کنار عمران هاشمی، «جوند» در کنار تعدادی بازیگر تازه‌وارد و «آ ب و سی دی» در کنار دو بازیگر مطرح جنوب هند. این در حالی است که باچان تازه از بازی در درام خانوادگی «گلابو سیتابو» فارغ شده است. در این فیلم هم او با یکی دیگر از ستارگان جوان و موفق بالیوود یعنی آیوشمن کورانا همبازی است. نزدیکان باچان می‌گویند او در کنار یک دوجین فیلمنامه مطالعه نکرده‌ای که در قفسه کتابخانه‌اش دارد، حداقل قول همکاری به چهار فیلم دیگر را هم داده است، اما از آنجا که این هنرمند قدیمی خیلی کم درباره فعالیت‌های سینمایی‌اش حرف می‌زند و اطلاعات بیرون می‌دهد، هنوز کسی از فیلم‌های دیگری که قرار است در سال 2020 بازی کند خبری ندارد!
نکته‌ای که اهل فن و منتقدان سینمایی روی آن تاکید می‌کنند، گونه‌های مختلف و متفاوتی است که باچان برای بازی و کار انتخاب می‌کند. در بین فیلم‌های او می‌توان تنوع سوژه و ژانر را دید. از درام‌های خانوادگی و پرتنش گرفته تا کمدی‌های بزن و بکوب و فیلم‌های دلهره‌آور و ترسناک، باچان نقش‌ها و شخصیت‌های بسیار متنوع و گوناگونی را روی پرده سینما به نمایش می‌گذارد.
تنوع نقش و شخصیت
نقش‌های او در چهار فیلم در دست تولید هم در همین حال و هواها سیر می‌کند. در حالی که او در درام دلهره‌آور و روانکاوانه چهره نقش یک وکیل زبردست بازنشسته را بازی می‌کند که همراه تعدادی از همکارانش درگیر یک بازی دلهره‌آور روانکاوانه در یک عمارت مجلل می‌شود، در درام ورزشی شرح‌حال‌گونه جوند نقش ویجی بارسه را به‌عهده دارد. بارسه پروفسوری بود که به بچه‌های زاغه‌نشین و فقیر کمک کرد تا تیم فوتبال مخصوص خودشان را تشکیل داده و در مسابقات شرکت کنند.
باچان برای گلابو سیتابو اجازه داد گریمی سنگین روی صورتش انجام شود و چهره‌پردازان چهره‌اش را به شکلی بانمک و خنده‌دار درآورند. داستان فیلم با حال و هوای کمدی‌اش، باچان را در نقش پیرمردی غرغرو دارد که با کارهایش صدای اهالی روستا را درمی‌آورد. اما اطلاعی از نقش باچان در براهماسترا در دست نیست. از آنجا که کار ساخت فیلم در سکوت کامل خبری بوده و کسی اطلاعی از جزئیات کار ندارد، اطلاعی هم از نقش‌های باچان، کاپور و بهات در دست نیست. اما سازندگان برهماسترا به‌شدت روی این موضوع تاکید دارند که با وجود حضور عالیا بهات و رانبیر کاپور در آن، نقش باچان مهم‌تر از نقش این دو ستاره جوان است.
باچان که کار بازیگری را از سال 1969 و با فیلم «سات هندوستانی» شروع کرد تا سال 1973 و حضور در «زنجیر» (که او را به صورت چهره‌ای مطرح و مشهور درآورد)، در بیش از 15 فیلم سینمایی ظاهر شد. بعد از زنجیر، او در یک رشته فیلم‌های پرفروش و موفق بازی کرد و خیلی زود لقب شاهنشاه بالیوود را از آن خود کرد. فیلم‌های او همچون شعله، کولی/ باربر، عامر اکبر آنتونی، گنگا جمنا سرسوتی، مرد، شاکتی/ قانون، سلسله، کابی کابی و خداگواه جزو پرفروش‌ترین محصولات کل تاریخ بالیوود هستند. زخمی شدن باچان سر صحنه فیلمبرداری کولی، جنجال بزرگی در هند به راه انداخت و نخست‌وزیر وقت هند، ایندیرا گاندی را وادار به دیدار از او در بیمارستان کرد. مجریگری برای تلویزیون در سال 2000 هم، بازیگر را به شهرت و ثروت تازه‌ای رساند. نمایش زنده حضور ذهن تلویزیونی «کی می‌خواد پولدار بشه»، بسیاری از همکاران سینمای‌اش را علیه او شوراند. این نمایش پربیننده باعث شد سالن‌های نمایش فیلم خالی از تماشاچی شود! باچان در تازه‌ترین گفت‌و‌گوی خود اعلام کرده تا زمانی که نفس می‌کشد، از بازیگری دست نخواهد کشید.

کیکاوس زیاری

سینمای جهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها