چگونه یک فیلم ناشناخته، آثار مدعی و چهره‌دار را در جشنواره فیلم کوتاه تهران کنار زد؟

پیروزی «عــزیـــز » بی‌ادعـا

فیلم کوتاه و مهم‌ترین رویداد مرتبط با آن یعنی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران قرار بوده است که محلی برای کشف استعدادهای جوان و نوپا و تجربیاتی خلاقانه باشد. انجمن‌های سینمای جوان در سراسر کشور با بودجه‌هایی معقول (درواقع در اغلب موارد اندک)، عموما در طول همه سال‌های فعالیت، فیلم‌هایی ساخته‌اند که برخی از آنها در جشنواره‌ها هم درخشیدند و توجهات را به خود جلب کردند. اما چند سالی است که سینمای حرفه‌ای با سرک کشیدن به فیلم کوتاه تا حدودی نظم و نظام آن را برهم زده و این عرصه را از تعریف اولیه‌اش دور کرده است. در این سال‌ها دیده‌ایم که برخی چهره‌های سینمای حرفه‌ای چه بازیگر و چه عوامل پشت‌صحنه، به بهانه حمایت از فیلم کوتاه، در این آثار حضور پیدا می‌کنند و ناخواسته هم توازن سینمای کوتاه را به‌هم می‌زنند و هم رقابت نابرابر و تبعیض‌آمیزی را ایجاد می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۳۷۵۷۲

وقتی فلان چهره سرشناس در فیلم کوتاهی بازی می‌کند یا بهمان فیلمبردار سینمای حرفه‌ای پشت دوربین یک فیلم کوتاه قرار می‌گیرد، هم باعث جلب توجه مخاطبان می‌شود، هم استاندارد و کیفیت اولیه ممتازی خواهد داشت که فیلم را از بسیاری آثار که از این امکانات حرفه‌ای محروم هستند، جلوتر قرار می‌دهد و هم در بخش رقابتی، بخت بسیار بیشتری برای نامزدی و دریافت جایزه دارد.
قطعا حضور و حمایت چهره‌های شناخته شده در جلوی دوربین و پشت‌صحنه، باعث ارتقای کیفیت فیلم‌های کوتاه و جلب توجه اولیه به آنها خواهد شد، به شرطی که این حمایت و حضور از سوی سینماگران چهره، تقسیم عادلانه‌ای میان محصولات سینمای کوتاه داشته باشد و بیشتر هم در بخش سرمایه‌گذاری و تولید اتفاق بیفتد و مجال تجربه‌گرایی خلاقانه از جوانان جویای نام عرصه فیلم کوتاه دریغ نشود.
باوجود این‌که سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران هم نمونه‌های متعددی مبنی بر حضور چهره‌های شناخته‌شده داشت و در نگاهی آسیب‌شناسانه، این تهدید و تبعیض کماکان حاکم بود، اما خوشبختانه فیلمی برنده جایزه بهترین فیلم شد که همه بازیگران و عوامل آن، بومی و ناشناخته بودند و از هیچ‌کدام از امتیازات سینمای حرفه‌ای ایران برخوردار نبود.
شنا خلاف جهت آب
نویسنده و کارگردان و تهیه‌کننده فیلم عزیز که چند جایزه مهم جشنواره اخیر فیلم کوتاه تهران از جمله بهترین فیلم را به دست آورد، درباره حضور چهره‌های شناخته‌شده بازیگری و عوامل حرفه‌ای سینمای ایران در پشت صحنه برخی از فیلم‌های کوتاه و رقابت تبعیض‌آمیز آنها با آثاری که از چنین امکاناتی بی‌بهره‌اند، به جام‌جم گفت: این نکته‌ای که در این گزارش سراغ آن رفته‌اید خیلی برای ما اهمیت دارد و احساس می‌کنیم خلاف جهت آب شنا کردیم. در جشنواره فیلم کوتاه تهران که تریبون فیلم کوتاه است و همه فعالان این عرصه به آنجا می‌آیند که بهترین باشند، هیچ کسی ریسک نمی‌کند و همه برای بیشتر و بهتر دیده‌شدن تلاش می‌کنند. برای همین برخی فیلم‌ها از بازیگران و عوامل حرفه‌ای استفاده کردند و فیلم‌های دیگری هم مثل فیلم ما بودند که از این امتیازات بهره‌ای نداشتند؛ از جمله فیلم ما که قصه خاصی داشت و در جغرافیای خاصی روایت می‌شد و از بازیگرانی استفاده می‌کرد که برای بار اول جلوی دوربین ظاهر می‌شدند. این‌که فیلم ما در رقابت با آن دسته از آثار، دیده شد، انرژی خیلی خوبی به گروه ما داد و باعث شد دوستان شهرستان‌ها و انجمن سینمای جوان دیگر نقاط کشور هم نترسند و باوجود همه مشکلات و بی‌بهره بودن از حضور بازیگران و عوامل حرفه ای، فیلم بسازند.
سیدمهدی موسوی برزکی افزود: خود فیلمساز باید این آگاهی را داشته باشد که آیا می‌خواهد از بازیگران و عوامل حرفه‌ای و شناخته شده در فیلم کوتاه بهره ببرد یا نه. بعضی چیزها در فیلم کوتاه آسیب است. ممکن است حضور یک چهره در فیلم کوتاه، از خلاقیت فیلمساز کم کند و خواسته و اراده او تغییر یابد، چون وقتی کارگردان احساس می‌کند، خیلی چیزها به راحتی و در دسترس اوست از بازیگر گرفته تا عوامل فنی و حتی تهیه‌کننده، شاید به آن اندازه‌ای که نیاز است زحمت نکشد. این چالش، اتفاق خوبی برای من بود. البته شاید در آینده این اتفاق برای من بیفتد و از بازیگر و عوامل حرفه‌ای در کارم استفاده کنم. اما احساسم این است اگر در فیلم عزیز غیر از این عمل کرده بودم، این اثر این‌طور دیده نمی‌شد. به نظرم جنس کار ما و بی‌ادعا بودن آن، برای جشنواره و داوران بیشتر جذاب بود، وگرنه همه می‌دانند آن چهره‌های فیلم‌های دیگر چه کارنامه‌ای دارند. درمجموع معتقدم شناخت و آگاهی فیلمساز از گروه و عواملش و انتخاب‌های درست، می‌تواند به دیده‌شدن و موفقیت فیلم منجر شود، حتی اگر از چهره و عوامل و امکانات حرفه‌ای برخوردار نباشد. خوشبختانه داشته‌های ما جواب داد و همه عوامل فیلم عزیز که از بومی‌های ابوزیدآباد و کاشان هستند، در کنار ظرفیت و توانایی انجمن سینمای جوان کاشان باعث این اتفاق خوب برای فیلم شدند.
کارگردان عزیز درباره این‌که چرا در این فیلم سراغ سینمای اجتماعی و واقعگرا رفته، هم توضیح داد: چون دغدغه‌ام مسائل اجتماعی است و دوست دارم در این فضا قصه بگویم، داستان را در این مسیر روایت کردم که از نظر اجرایی و فنی، کار سختی بود. ضمن این‌که چون یکی از شاگردهای آقای اصغر فرهادی بودم، دوست داشتم آن چیزی که از ایشان آموختم را هم به‌طور عملی اجرا کنم و با این چالش مواجه شوم.

کوتاه‌های پرسروصدا
با نگاهی به نامزدهای بخش‌های مختلف سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران و برخی دیگر از فیلم‌های این دوره، مشخص شد حضور چهره‌ها و بازیگران و عوامل سینمای حرفه‌ای، نقش مهمی در بیشتر دیدن شدن بعضی از آثار داشت و باعث شد کماکان حال و هوای تبعیض‌آمیزی در این زمینه حاکم باشد. برخی از این آثار پرهیاهو از این قرار هستند: کوچه (با حضور گلاب آدینه و نورا هاشمی) که برنده جایزه مردمی جشنواره شد!، اکو (با بازی ترانه علیدوستی)، امتحان (بازیگر: حدیث میرامینی و مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده)، جونده (بازیگران: بابک کریمی و علیرضا مهران و تصویربردار: مسعود امینی تیرانی)، به سبک زمین (موسیقی: فردین خلعتبری)، لذت‌های گناه‌آلود (کارگردان و تهیه‌کننده: مهدی فرد قادری و بازیگر: مجید مظفری)، آهسته و آرام (موسیقی: حمیدرضا صدری)، اشغال (بازیگر: بهزاد دورانی)، «باد ما را خواهد برد» عباس کیارستمی) و...

غریبه‌ای در میان خانواده

فیلم عزیز در ابوزیدآباد یکی از شهرهای تابع کاشان و با گویش راجی تولید شده است. یاسمن نصیری، فرزانه آیافت، یوسف محمدی، مهدی جعفری، فاطمه عباسپور، زینب آکار و شهلا خدیوی بازیگران عزیز هستند. در خلاصه قصه این فیلم 20 دقیقه‌ای آمده است: «حضور زن غریبه‌ای در چهلمین روز درگذشت پدر خانواده، باعث دردسرهایی برای اعضای خانواده مرحوم می‌شود.»

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها