نگاهی به بازتاب‌ها و واکنش‌های سیاسی - اجتماعی گرانی بنزین

مردم گله‌مندند...

بعد از اعلام خبر رسمی درباره افزایش قیمت بنزین در چند شهر کشور از جمله اهواز، آبادان، خرمشهر، مشهد و سیرجان تجمعات اعتراضی درباره افزایش قیمت بنزین برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۳۷۵۵۳

در تجمعات اهواز، اعتراض مردم به گرانی بنزین و مشکلات اقتصادی ناشی از آن بود که البته در حاشیه این تجمعات عده‌ای سعی کردند مسیر این اعتراض را به سمت درگیری و خشونت منحرف کنند. در تجمع محدود اهواز و خرمشهر مردم خواستار تجدیدنظر مسؤولان در موضوع گرانی بنزین شدند.
اعتراضات سیرجان اما کمی متفاوت بود. محمودآبادی فرماندار این شهر گفت: پس از صحبت‌های من و برخی اعضای شورای تامین با معترضان، در نهایت آنها با شنیدن صحبت‌ها محل را ترک کردند اما ناگهان تعدادی افراد ناشناس و نقاب زده وارد جمعیت شده و پس از به آتش کشیدن پمپ‌بنزین، تلاش کردند به محوطه انبارهای سوخت در نزدیکی وارد شوند، انبارهایی که حاوی صدها هزار لیتر بنزین است. در این میان حافظان امنیت این افراد را دو بار از محوطه انبارها خارج کردند اما این افراد قصد ورود به محوطه انبارها و به آتش کشیدن آن را داشتند که پلیس در نهایت برای حفظ جان مردم و ساکنان آن منطقه اقدام به مقابله کرد و در این درگیری چندین نفر از نقابداران و نیروهای پلیس زخمی شدند.
در مشهد و در بلوار وکیل‌آباد هم بعضی با ایجاد راهبندان سعی کردند اعتراض خود را نشان دهند.
البته رسانه‌های اپوزیسیون نیز در این میان تلاش کردند با استفاده از ویدئوها و اخبار بعضا جعلی و قدیمی در شبکه‌های اجتماعی اعتراض‌ها در برخی شهرها را گسترده و فراگیر نشان دهند.
ماجرای متفاوت تهران
اما دیروز ماجرا در تهران متفاوت بود. علیرغم اعلام قبلی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش برف در تهران، متاسفانه به دلیل غافلگیری و عملکرد کند مسؤولان شهری، اکثر بزرگراه‌های اصلی تهران دچار ازدحام و ترافیک شدید بود و خودروها برای ساعت‌ها در ترافیک ماندند.
ترافیک دیروز تهران موجب شد بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان و کارمندان با چندین ساعت تاخیر به محل درس و کار خود برسند و برخی از مردم هم در سرما، پیاده عازم محل کار خود شدند.
برخورد دستگاه قضا با اخلالگران
به دنبال سوءاستفاده برخی اغتشاشگران از اعتراضات مردمی، دادستان کل کشور تاکید کرد: با اخلالگرانی که قصد سوء استفاده از این موضوع را دارند، به طور جدی برخورد خواهیم کرد.
محمدجعفر منتظری در گفت‌وگوی تلویزیونی با خبر سراسری شبکه یک سیما گفت: مردم خطِ خودشان را از عده‌ای که به هر طریق ضدیت خود را با نظام جمهوری اسلامی ایران نمایان می‌کنند، جدا خواهند کرد.
منتظری تاکید کرد: به اخلالگرانی که البته ریشه آنها در خارج از کشور است و با استفاده از فضای مجازی قصد تحریک مردم را دارند، اخطار می‌دهم که مردم با فعالیت آنها تحریک نمی‌شوند و مردم نیز می‌توانند با همکاری نیرو‌های نظامی و انتظامی، تحرک اخلالگران را رفع کنند.
وی گفت: مسؤولان هم باید از افزایش قیمت سایر کالا‌ها جلوگیری کنند و اجازه ندهند کسی از این شرایط سوء‌استفاده کند.
انتقاد مراجع تقلید
اما در خصوص افزایش قیمت بنزین اظهارنظرها و مواضع مختلفی وجود دارد. از جمله این مواضع می‌توان به بیانیه‌هایی اشاره کرد که از سوی بعضی مراجع تقلید صادر شد.
آیت‌ا... صافی‌گلپایگانی در همین خصوص در بیانیه‌ای تاکید کرد: متأسفانه در حالی که گرانی، تورم و بیکاری بسیاری از اقشار مملکت را در وضعیت سخت و ناراحت کننده‌ای قرار داده، طرحی در شب میلاد رسول رحمت (ص) توسط سران قوا تصویب شد؛ که موجب تأسف و نگرانی شدید است.
در بیانیه این مرجع تقلید آمده است:‌از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که لغو این طرح را اعلام کنند و برای رفع مشکلات مردم، با مشورت بزرگان و اساتید علم اقتصاد اقدام فوری کنند.
آیت‌ا... مکارم شیرازی هم در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: گرانی بنزین آن هم در حدّ سه برابر و آن هم در وقت نامناسب و بدون ذکر دلیل، یک شوک مهم بر افکار عمومی وارد کرد و اسباب بعضی نارضایتی‌ها گردید.
این مرجع تقلید افزود: آیا بهتر نیست دولت یا رؤسای قوای سه گانه دلایل خود را برای این کار بیان کنند و افکار عمومی را به مدد طلبند و اگر بعد از شنیدن آن دلایل، افکار عمومی هماهنگ شد، اقدام نمایند و اگر دولت مشکلی دارد - که قطعا دارد - آیا آن مشکل را با راه حل دیگری غیر از این راه نمی‌توان حل کرد؟!
در ادامه این بیانیه آمده است: به هر حال این کار آن هم بدین صورت، شتابزده به نظر می‌رسد و باید پیرامون آن بررسی بیشتری شود و آنچه افکار عمومی را قانع کند، انجام دهند.
آیت‌ا... علوی گرگانی هم در بیانیه‌ای نوشت:‌ خبر ناراحت‌کننده افزایش ناگهانی قیمت بنزین در شرایط فعلی که اثر تحریم‌ها و افزایش غیر متعارف ارز بر زندگی مردم فشار زیادی را وارد کرده است موجب ناراحتی شدید اینجانب گردیده است.
این مرجع تقلید افزوده است: اینجانب از همه نمایندگان مجلس می‌خواهم که با قاطعیت جلوی ایجاد التهاب معیشتی در جامعه را گرفته و از دولت محترم نیز می‌خواهم تا دیر نشده در تصمیم خود تجدید نظر کرده و با همفکری کارشناسان دلسوز و متعهد و به کار گیری جوانان مؤمن و متعهد و نخبه به تقویت تولید داخلی و حل اساسی مشکلات آن اهتمام ورزند.
مخالفت نمایندگان با گرانی بنزین
همزمان با این بیانیه‌ها خبرهایی که از مجلس می‌رسد گویای این است که نمایندگان نیز به دنبال طرح‌هایی برای توقف گرانی بنزین هستند و احتمالا امروز شاهد ارائه این طرح‌ها در جلسه علنی مجلس باشیم.
مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین زمینه با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ملت هیچ‌گونه دخالت و حتی اطلاعی از این اقدام غافلگیرانه دولت نداشته‌اند تاکید کرد: این اقدام در مجموع اقدام غلطی است و در اولین ساعات شروع کار مجلس در روز یکشنبه بنده و تعداد قابل توجهی از نمایندگان ملت که تلفنی موافقت آنان را گرفته‌ام، با ارائه یک طرح دو فوریتی خواستار توقف و لغو اقدام دولت در افزایش قیمت بنزین خواهیم شد.
عزت‌ا... یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: ما یک طرح سه‌فوریتی تهیه کردیم به نام طرح توقف افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال۹۸ که خدمت همکاران ارائه دهیم و اگر مصلحت کشور اقتضا کند هرگونه افزایش قیمت فعلا متوقف شود.
علی‌اکبر یوسف‌نژاد، عضو فراکسیون امید مجلس هم گفت: فراکسیون امید در خصوص افزایش قیمت بنزین یک طرح دو فوریتی را امروز به مجلس ارائه و بر ضرورت توقف طرح فعلی تاکید می‌کند.
چنین اظهاراتی از سوی نمایندگان از طیف‌های مختلف سیاسی را می‌توان به منزله مخالفت اکثریت نمایندگان با طرح گران‌ شدن بنزین تلقی کرد.
با این‌حال خبر منتشر شده از جلسه دیروز سران قوا حکایت از این دارد که مسؤولان ذیربط همچنان بر اجرای این طرح اصرار دارند.
به گزارش سایت ریاست‌جمهوری، در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه که دیروز برگزار شد پس از ارائه گزارشی از وزیر کشور درباره مصوبه مدیریت مصرف سوخت و همین‌طور طرح حمایت از معیشت اقشار کم درآمد، بحث شد که همه قوا در دولت در اجرای این مصوبه، همکاری کامل خواهند کرد و از همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور خواسته شد برای اجرای موفق این طرح و تحقق اهداف آن همکاری کنند.
بر اساس این خبر، معاون رئیس قوه قضاییه و دادستان کل کشور در این جلسه تأکید کردند که قوه قضاییه برای اجرای این طرح به طور کامل همکاری خواهد کرد. رئیس مجلس نیز با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه و مصوبه سران قوا، خواهان مشارکت همه دستگاه‌ها برای اجرای موفق این طرح شد.
در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تاکید شد با توجه به تامین منابع ، این کمک‌های حمایتی و معیشتی، ماهانه، بدون وقفه و به طور منظم پرداخت خواهد شد، بنابر این پرداخت های آبان ماه از هفته آینده آغاز خواهد شد.
همچنین با اشاره به سهمیه بندی‌هایی که در حوزه حمل و نقل انجام گرفته در کنار عدم افزایش بهای گازوئیل، عنوان شد که این اقدامات برای کنترل قیمت‌های حمل و نقل کافی است اما در عین حال چنانچه اقدامات دیگری نیاز باشد، آن اقدامات انجام خواهد گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها