قسمت مهمی از کار حرفه‌ای یک جراح مغز و اعصاب در مطب یا کلینیک، تصمیم‌گیری به نیاز یا عدم‌نیاز به انجام جراحی در مورد بیماران خود است. این تصمیم در زندگی بیمار بسیار مهم و موثر خواهد بود خصوصا اگر این پزشک فردی معتمد برای بیماران باشد و حرف او را «حجت» تلقی کنند.
کد خبر: ۱۲۳۷۴۹۰

تصمیم صحیح به انجام جراحی یعنی نجات دادن یک فرد از درد، ناتوانی یا مرگ و بازگرداندن او به زندگی در جامعه و آغوش خانواده. وقتی یک جراح باتجربه انجام عمل جراحی را به بیمار خود توصیه می‌کند به معنی آن است که خطرات این عمل را سنجیده و پذیرش ریسک جراحی را به صلاح بیمار می‌داند و شانس موفقیت و رهایی بیمار از بیماری را زیاد تخمین زده است؛ گرچه هیچ‌گاه تمام درمان‌های یک پزشک حتی اگر درست تصمیم گرفته باشد به موفقیت نمی‌انجامد و گاهی عوارض ناخواسته درمان، نتیجه نهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
وقتی بیماری به‌دلیل بیرون زدگی دیسک کمر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و پزشک متوجه نشانه‌های ضعف در عضلات پاها یا علائم اولیه بی‌اختیاری ادراری می‌شود یا در معاینه شواهد آسیب نخاع یا عصب‌ها را پیدا می‌کند می‌تواند با اطمینان و قطعیت به بیمار خود عمل جراحی را توصیه کند چراکه صبر و اقدام‌‌نکردن به موقع در این بیمار ممکن است به فلج پاها و بی‌اختیاری کامل و دائمی وی منجر شود، اما همیشه تصمیم‌گیری این‌قدر راحت نیست؛ شاید سخت بتوان پذیرفت اما بسیاری مواقع تصمیم با خود بیمار است! فردی که به‌دلیل تنگی کانال نخاعی کمر تنها می‌تواند نیم ساعت راه برود و درد او را ناچار به نشستن خواهد کرد باید خودش متناسب با شرایط زندگی‌اش در مورد جراحی تصمیم بگیرد.
اگر بیماری قلبی پیشرفته داشته و نیازی به پیاده‌روی برای انجام خرید روزمره خانه ندارد احتمالا تمایلی نخواهد داشت ریسک بالای عمل را بپذیرد، ولی اگر بخواهد شکل زندگی خود را تغییر دهد لازم است خطر را قبول کرده و تحت جراحی قرار گیرد؛ به این ترتیب خود اوست که می‌تواند بهترین تصمیم را بگیرد.
بیماری که تومور مغزی خوش‌خیمی مثل یک مننژیوم کوچک بدون هیچ اثر فشاری روی مغز دارد می‌تواند تحت جراحی قرار نگیرد و هر سال با انجام
ام آر آی مراقب هر گونه تغییر در این ضایعه باشد یا ریسک جراحی را بپذیرد و برای همیشه از شر این توده خلاص شود. به هر حال متعدد و مکرر مشاهده می‌شود که خطر و منفعت جراحی از نظر پزشک به گونه‌ای تخمین زده شده که بهترین تصمیم گیرنده در نهایت خود بیمار خواهد بود.

دکتر علیرضا طبیب‌خویی
جراح مغز و اعصاب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها