امضای 2 تفاهمنامه بین مرکز پویانمایی صبا با شبکه 2 و 7 سیما

«شبکه کوچک» و یک شروع تازه

برنامه سازی برای بچه‌ها از آن مقوله‌های پیچیده، پربحث و البته حساسی است که از ابتدای شروع به کار رسانه ملی تا امروز همیشه و همیشه در بخش‌های مختلف به آن پرداخته شده و جایگاه مستقلی را به خود اختصاص داده است. از همان زمان‌ها هم در بین شبکه‌های مختلف، شبکه دو به دلیل تمرکز بیشتری که در این حوزه داشت، به نوعی سردمدار دنیای کودکان و برنامه‌های ویژه این بخش بود تا جایی که حتی وقتی که در ادامه شبکه اختصاصی پویا برای این گروه سنی شکل گرفت نیز همچنان این شبکه میزبان خیلی از برنامه‌های ویژه کودکان بود و هست؛ از عموهای فیتیله‌ای گرفته تا عموپورنگ، عمومهربان و... که خیلی وقت است پای ثابت بخشی از تولیدات این فضا هستند.
کد خبر: ۱۲۳۷۳۹۷

و اما در ادامه ساخت این تولیدات رنگارنگ، به تازگی این شبکه مشغول تدارک ویژه‌ای برای بچه‌ها شده است، برنامه‌ای با عنوان «شبکه کوچک» که قرار است در آن اتفاقات مختلفی از مسابقه گرفته تا سریال و نمایش‌هایی مخصوص کودکان و نوجوانان رخ دهد. در همین راستا اخیرا در نشستی روسای مرکز پویانمایی صبا و شبکه 2 سیما تفاهم نامه‌ای را برای ساخت این برنامه امضا کردند.
در این نشست، محمدرضا جعفری جلوه، رئیس شبکه دوی سیما با ابراز خرسندی از ارائه طرح‌های ناب تلویزیونی گفت: امروزه شاهد دوران شکوفایی مرکز پویانمایی صبا در ساخت انیمیشن‌های باکیفیت و مخاطب پسند هستیم. مرکز صبا مرجعیت تولید انیمیشن در کشور را به‌عهده دارد و با برخورداری از مدیری کاربلد و آشنا با هنرهای دیجیتال، تولیدات شناسنامه دار و مخاطب محوری را از مرکز صبا شاهد هستیم.
در ادامه هم، محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا گفت: بر اساس قراردادی که میان مرکز صبا و شبکه 2 منعقد شد به‌زودی شاهد تولید برنامه‌ای با تکنیک رئال، عروسک و انیمیشن خواهیم بود. مطمئن هستیم این تفاهمنامه باب تازه‌ای برای افزایش تعاملات میان مرکز صبا و شبکه 2 خواهد بود.
بخش نگارش و محتوای این برنامه زیر نظر شبکه 2 خواهد بود تا اهداف شبکه برای نمایش تولیدات تلویزیونی باکیفیت و حفظ جایگاه مخاطب رعایت شود از طرفی هم بخش فُرم و تولید انیمیشن و عروسک‌ها و رئال، تحت نظارت مرکز صبا انجام می‌شود تا شاهد تولیدی با سطح کیفی بسیار خوب و مخاطب پسند باشیم.

بچه‌ها هم برنامه ساز می‌شوند

مسعود صفوی، تهیه‌کننده «شبکه کوچک» که تهیه‌کنندگی «شکرستان» را به عهده دارد، گفت: عنوان برنامه یک نام خاص و دوست‌داشتنی بر وزن شبکه کودک است. مخاطب آن هم کودکان و نوجوانان هستند و تولید این کار هم بزودی آغاز می‌شود. بعد از آن هم در اسفندماه سال جاری این مجموعه آماده پخش از شبکه 2 سیما خواهد شد. به گفته او هر قسمت از این برنامه 60 دقیقه است و قابلیت پخش 2 قسمت در هفته را دارد.
صفوی درباره ویژگی‌های این برنامه هم بیان کرد: «شبکه کوچک» دو مشخصه مهم دارد. اول این‌که نوعی تازه از برنامه‌سازی و متشکل از رئال و انیمیشن و عروسک است و دوم آن که این مجموعه برنامه‌ای بسیار تعاملی است، به صورتی که حتی بچه‌هایی که برنامه را تماشا می‌کنند را هم ترغیب می‌کند تا دست به تولید محتوا بزنند و برای « شبکه کوچک» ارسال کنند.
او می‌گوید که این برنامه، کودکان را از صرف بیننده بودن تلویزیون و منفعل و بی تاثیربودن در تولید و نمایش برنامه خارج می‌کند و از آنها برنامه ساز خواهد کرد. او در گپ و گفت کوتاهی که با جام‌جم داشت از حضور چهره‌های مختلف از مجریان گرفته تا بازیگران در این برنامه خبر داد و گفت: جزییات این اتفاق هم به‌زودی اعلام می‌شود اما ما تصمیم داریم از ظرفیت‌های مختلفی که وجود دارد برای این برنامه استفاده کنیم.
صفوی درباره تعداد قسمت‌های این مجموعه هم افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است با صد قسمت این مجموعه را روی آنتن ببریم، جریانی که این روزها مقدماتش فراهم شده و به‌زودی وارد فاز تولید می‌شود.
به گفته صفوی «شبکه کوچک» قرار است بیشتر جنبه سرگرمی داشته باشد و در کنار آن در بخش‌هایی از برنامه مباحث آموزشی هم در قالب داستان‌هایی مطرح می‌شود.
او در آخر هم از فضای تعاملی گفت که به واسطه آن بچه‌ها علاوه بر حضور در استودیو، می‌توانند از طریق سامانه‌ای که به زودی اعلام می‌شود، با کارهایی که ارسال می‌کنند، در برنامه شرکت کنند.

یک تفاهم‌نامه دیگر
علاوه بر برنامه «شبکه کوچک»، به تازگی تفاهم نامه دیگری برای همکاری در ساخت و پخش انیمیشن‌های آموزشی میان روسای مرکز پویانمایی صبا و شبکه آموزش سیما امضا شد. موضوعی که لیوانی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره آن گفت: براساس توصیه‌های معاونت سیما، تولیدات انیمیشن صبا باید با برنامه‌های مکملی در بخش‌های مهارتی، استعدادیابی، تحلیلی و راهبردی گسترش پیدا کنند. برای این منظور شبکه آموزش به بهترین شکل و با آموزش تکنیک‌های ساخت و نمایش پشت صحنه انیمیشن‌ها می‌تواند برای جوانان علاقه مند به این حرفه انگیزه بخش باشد.
مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش هم با اشاره به شعار «مردم، آموزش و مهارت» افزود: امروزه شبکه هفت از آموزش صِرف رسمی به سمت آموزش‌های مهارتی حرکت کرده است، آموزش‌های مهارت و مهارت مبتنی بر توانایی و در یک کلام، دانش مبتنی بر توانش.
احمدی‌افزادی گفت: دستور ریاست محترم سازمان و معاون محترم سیما بر همین اساس است که هدف نهایی برنامه‌های آموزشی شبکه هفت، آموزش مهارتی باشد. کودکان و نوجوانان ما دچار بیماری دیجیتالیسم مدرن شده‌اند و برای مقابله با این بیماری باید به سمت ساخت پویانمایی‌هایی برویم که با تقویت قدرت تخیل مخاطب آنها را به سمت استفاده از مهارت‌های یدی و فنی ترغیب و تشویق کنیم.

فاطمه شهدوست

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها